Een paard met een heel fijn mondje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jooliieen

Een paard met een heel fijn mondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 16:18

Er wordt altijd gezegt dat mijn paard een heel fijn mondje heeft, bijna te fijn.
Is hij dan juist gevoelig in zijn mond, of juist niet?
En wat houdt het verder precies in? En met welk bit kan ik dan het beste rijden? Enkelgebroken of juist dubbelgebroken?
Laatst bijgewerkt door Jooliieen op 05-05-10 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Re: Een paard met een heel fijn mondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:20

Dan word meestal bedoelt dat ie gevoelig is in zijn mond, dus dat je je paard op de pinken kunt rijden.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:15

Zolang je paard gaan last heeft van het bit, dat het dus te streng werkt, zou ik het gewoon laten hoe het is.

Ik berijd momenteel dravertje dat zeer gevoelig is, indien te veel druk zal hij duidelijk laten merken dat hij dit niet accepteert. Gevolg is dus dat ik met zeer licht contact op teugels rij, met een gewoon enkelgebroken bitje.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 22:36

@crazygirl1, dat heb ik dus ook met heel licht contact rij ik met de teugels, ik heb een dubbelgebroken watertrens met bitringen, is dat goed denken jullie?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 05:29

Als je zeggen dat je paard een fijn mondje heeft kun je dat als compliment zien.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:25

Ik zou niet snel een enkelgebroken bitje nemen, dat kan zorgen voor een 'notenkraker' effect, waarbij het bit in het gehemelte van het paard steekt.
Eerder een dubbelgebroken of een ongebroken bit :-)

Je rijdt nu op een dubbelgebroken trensje, als dat goed gaat dan zou ik dan zo laten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:27

Citaat:
Ik zou niet snel een enkelgebroken bitje nemen, dat kan zorgen voor een 'notenkraker' effect, waarbij het bit in het gehemelte van het paard steekt. Eerder een dubbelgebroken of een ongebroken bit

dat dacht ik ook al tijd, maar ik heb er ook een met een gevoelig mondje en daar mee kon ik helemaal niets toen
er een dubbel gebroken bitje in hing. Enkelgebroken loste het probleem grotendeels op.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:33

TAO-->RT-P

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:36

die van mij is ook heel gevoelig in zijn mond ik rij wel met een dubbel gebroken maar ik probeer er op teletten dat ik zo weinig mogenlijk met de teugels doe en zo veel mogenlijk doe met me zit. na en dat gaat super het is even oefenen

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 21:40

@Blynn, Bedankt, rij je verder met watertrens / bustrens/ bitringen??

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 07:51

Elk paard heeft een gevoelige mond, het is de ruiter die het verpest, jou paard heeft waarschijnlijk nog zo`n puur mondje dat nog niet veel heeft mee gemaakt, hou dat zo, ga b.v eens een aantal maanden bitloos rijden om goed alle hulpen te leren en zelf ook te ontwikkelen, als je dan later in de opleiding het bit in doet kun je er ook nog wat mee en kun je idd met niks in je handen je paard rijden en het bit enkel gebruiken waarvoor hij bedoelt is,
Heel veel ruiters zijn te grof in de handen en het paard is een hele goeie om de pijn te accepteren omdat het voor hem op dat moment overleven is , want als je toegeeft aan de pijn dan kan het je einde zijn.
Daarom rijden heel veel paarden met de mond open en de tong eruit, en helaas komt de ruiter dan met de sperriem en de o zo moderne aansnoer neusriem,
Dus ik zou zeggen hou je paard zo puur en ga zelf leren hoe het echt moet door middel van eerst bitloos of een combi, zoek een goeie instructrice die ook weet hoe gevoelig de paarden mond is.
Maar ontwikkel zelf en lees heel veel voor je aan iets anders begint.