Met een rot draai voor de hindernissen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Met een rot draai voor de hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:31

heeeey !

ik heb laatst iets mee gemaakt met me pony, ik was op wedstrijd springen.
ik reed op hindernis 1 af heel relaxt en in 1x schiet ze met een rot draai om die hindernis heen dus een weigering. 1 meter voor de hindernis dus rijdt ze er om weg dus ik rij die volte weer verder & hou mijn been extra een en zweep ook en zit een beetje schuin zo dat ze heel erg tegen word gehouden die kant. draait ze er weer voor weg, dus nog 1 kans die ik het weer hetzelfde alleen nu de teugel ook een beetje meer eraan dat ze naar de andere kant kijkt waar ze heen draait en hou niet been maar schop ook niet helpt niet.

2de parcour gebeurt het zelfde & ik rijd daar ook nog eens met sporen

ik snap het echt niet want bij het inspringen ging alles prima & andere wedstrijd deed ze dat ook niet ?

* zou ze bang zijn
* of is ze gewoon vervelend?
* wat kan ik doen op haar hier ffe goed voor aan te pakken ?

hou het aardig !!! <3

Xxxx, hoor graag wat !

EngeltjeS

Re: Met een rot draai voor de hindernissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:33

Goed opsluiten tussen twee teugels en twee benen :) dan voel je het vaak al opkomen. Ook niet te hard op de hindernis afkomen :)
Misschien ga je ook al te vroeg in de verlichte zit? En begrens je haar daarom minder?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:40

EngeltjeS schreef:
Goed opsluiten tussen twee teugels en twee benen :) dan voel je het vaak al opkomen. Ook niet te hard op de hindernis afkomen :)
Misschien ga je ook al te vroeg in de verlichte zit? En begrens je haar daarom minder?

hé wat goed daar had ik nog niet aan gedacht aan die verlichte zit, bedankt !
ik zal er even oefenen bij de springles morgen :D

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:40

Denk dat je pony ook een beetje jou spanning voelt in de ring. Waardoor ze idd zo raar doet en tijdens het losrijden niet. Probeer net voordat je de ring in gaat nog eens diep adem te halen en gewoon te rijden zoals je bij de lessen en het losrijden ook zou doen.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 11:42

Cyruss_ schreef:
Denk dat je pony ook een beetje jou spanning voelt in de ring. Waardoor ze idd zo raar doet en tijdens het losrijden niet. Probeer net voordat je de ring in gaat nog eens diep adem te halen en gewoon te rijden zoals je bij de lessen en het losrijden ook zou doen.

nou eigenlijk ben in niet echt gespannen ofzo,, in ieder geval niet dat ik het door heb :)
want bij springles & losrijden bij wedstrijd wil altijd wel heel goed.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:24

Was het twee keer dezelfde hindernis? Beide parcoursen, of wel twee verschillende hindernissen.

Er zijn namelijk paarden die 1 bepaalde hindernis gewoon echt dood eng vinden, maar meestal reageren die niet echt zo. Inderdaad verder op je houding en zit letten vlak voor de hindernis.

Wat vaak wel wil helpen is flink er aan rijden tussen twee teugels en twee benen, dus allebei evenveel druk. Niet hard rijden, maar gewoon een flink en constant tempo. Goed naar achteren ZITTEN, dus echt jezelf in het zadel duwen. Niet gaan staan of iets dergelijks en pas op het moment dat ze af zet ga je mee naar voren (zo hoort het namelijk ook ;) )

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:52

Ge niet harder naar de sprong toe rijden. daardoor krijgt je pony alleen maar meer kans om uit te breken. Sluit hem goed op tussen hand en been en ga niet scheef zitten. Als je het hoofd van je pony weg draait van de kant waar hij uitbreekt, geef je hem alleen maar meer kans om aan die kant uit te breken. Hou je pony dus recht, vraag zelfs eerder wat meer stelling naar de kant waar hij uitbreekt, zodat je hem aan die kant goed om je been kunt houden.

Als hjij er dan toch langs loopt, dan zet je hem direct stil en houd je hem voor de hindernis. Geef daar een keer extra been of een tikje met de zweep. Draai nooit een volt door naar de kant dat hij er langs loopt, op die manier geef je hem z'n zin.

succes.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 15:53

schoentje schreef:
Ge niet harder naar de sprong toe rijden. daardoor krijgt je pony alleen maar meer kans om uit te breken. Sluit hem goed op tussen hand en been en ga niet scheef zitten. Als je het hoofd van je pony weg draait van de kant waar hij uitbreekt, geef je hem alleen maar meer kans om aan die kant uit te breken. Hou je pony dus recht, vraag zelfs eerder wat meer stelling naar de kant waar hij uitbreekt, zodat je hem aan die kant goed om je been kunt houden.

Als hjij er dan toch langs loopt, dan zet je hem direct stil en houd je hem voor de hindernis. Geef daar een keer extra been of een tikje met de zweep. Draai nooit een volt door naar de kant dat hij er langs loopt, op die manier geef je hem z'n zin.
succes.

oke bedankt ! daar zal ik ook wat mee gaan doen :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:59

Idd wat schoentje zegt. Bij een weigering liever stil zetten, dan er langs laten gaan.
Het kan zomaar zijn, dat hij die sprong echt heel eng vond.
Is het een simpele sprong die je thuis ook kunt oefenen?
Ook als tip, als je paard sommige sprongen wat enger vindt:
Spring diverse soorten sprongen. Van strobalen onder een balk tot een zeil over een balk. Hierdoor gaat je paard ook aan vreemde dingen wennen.

Succes

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-10 12:51

kimmie88 schreef:
Idd wat schoentje zegt. Bij een weigering liever stil zetten, dan er langs laten gaan.
Het kan zomaar zijn, dat hij die sprong echt heel eng vond.
Is het een simpele sprong die je thuis ook kunt oefenen?
Ook als tip, als je paard sommige sprongen wat enger vindt:
Spring diverse soorten sprongen. Van strobalen onder een balk tot een zeil over een balk. Hierdoor gaat je paard ook aan vreemde dingen wennen.

Succes

Dankjewel,!

Ja enge sprongen doe ik ook wel met tonnen of gooi een jas over de hindernissen of een hekje wij hebben zelf een muur dus dat doe ik wel ;)

Ow,, & had laatst weer een wedstrijd en heb jullie dingen gebruikt & zeker dat van schoentje en heb het parcour helemaal uitgerden :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:02

Helemaal goed. Super dat je wat met de tips doet :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:23

Super, dat het nu wel gelukt is!