Hoe galop aanleren, speciale situatie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Hoe galop aanleren, speciale situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 20:47

Hallo allemaal,

Sinds een aantal weken verzorg ik een super frieze ruin van 7 jr oud. In eerste instantie voor de kar beleerd en 2 jr geleden ook onder het zadel. Imer loopt niet meer voor de kar ivm enige angst van de eigenaar, maar willen dit wel weer gaan oppakken.

Nu kan Imer alleen op commando draven en niet galopperen. We hebben een bakje in een L vorm. We kunnen daarin net longeren, maar dan niet op zijn langst. Daarnaast is de bak ook onregelmatig en om sommige stukken erg zwaar. In de directe buurt hebben we helaas niet zomaar een bak en geen trailer etc tot beschikking.
Het land is langwerpig, alleen langs het kanaal en maar 5 mtr breed en dan loop het land naar beneden en daar is het land zo een 7 mtre breed. Dus niet voldoende om lekker te draaien ofzo. Het land is wel lang.
Buiten rijden doen we ook, alleen is nog niet helemaal bevestigd en hij kan dan wel eens iets te enthousiast worden en bokken als je al wilt gaan draven.

Nu heb ik dus zelf op het moment even geen idee hoe we het hem het beste kunnen aanleren. ik hoop dat er misschien mensen zijn die wel ideeen hebben waar ik niet op kom.

Bedankt.

aeolusnr1

Re: Hoe galop aanleren, speciale situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 21:06

Breng hem naar een trainingsstal, als je er zelf blijft mee klooien wordt het probleem alleen maar erger.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 21:16

Nou er is op dit moment helemaal geen probleem, maar het galopperen moet hem toch inderdaad een keer aangeleerd worden.
hij is 2 jr geleden door andere verzorgster ingereden en dat is verder prima voor elkaar.

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:59

Volgens mij is het toch echt nodig een goede locatie te hebben om op een goede manier het galoperen aan te leren. Locatie klinkt niet optimaal. is er in de buurt echt geen bak? Ik zou het aangaloperen niet te moeilijk maken. lekker voorwaarts draven, verkeerde been lichtrijden en dan de hulp voor de galop geven. Galoperen moet makkelijk zijn

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:31

Nee inderdaad geen bak in de buurt, alleen op een 30 a 45 min stappen. En zo vaak ga ik nog niet naar buiten met hem. Maar wil ik wel meer gaan doen. Zeker 2 keer in de week.

Ik denk dat ik dan misschien toch op het land op het rechte stuk ga proberen en als ik meer vertrouwen heb buiten ook op de rechte stukken en alleen de heenweg, aangezien hij vooral de terugweg enthousiast word.

Ik rijd hem pas een maand, dus vertrouwen moet nog flink op gebouwd worden.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:34

Hier heb ik dezelfde situatie. Mijn paard liep al 5 jaar voor de koets, en mocht ook eigenlijk niet galloperen. Ze was ook niet sterk genoeg om te kunnen galloperen. Met draf heb ik dat toen opgebouwd, en uiteindelijk sprong ze zo aan.

Je ruimte is natuurlijk wel lastig inderdaad. Ik zou inderdaad ook op de rechte stukken proberen. Wat ook nog wel eens wil werken, als je buiten gaat rijden: als je draaft, en je gaat de bocht om, willen ze soms nret iets harder gaan. Als je van daaruit aanspoort spring hij misschien de gallop in. Maar dan moet je overigens wel opletten dat hij niet uitglijdt in de bochten zeg maar.

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:17

Ik zou in ieder geval snel beginnen met het aanleren van de galop. Ik zou dat alleen wel doen op de goede locatie,
dus misschien toch eerst oefenen met buitenrijden.
Een half uur is te doen, als je dan maar niet teveel doet in de bak. Ken je ook niemand waarvan je een trailer zou kunnen lenen? Succes ermee ;)

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:11

LisErm94 schreef:
Ik zou in ieder geval snel beginnen met het aanleren van de galop. Ik zou dat alleen wel doen op de goede locatie,
dus misschien toch eerst oefenen met buitenrijden.
Een half uur is te doen, als je dan maar niet teveel doet in de bak. Ken je ook niemand waarvan je een trailer zou kunnen lenen? Succes ermee ;)

Hoezo snel? Neem in ieder geval de tijd. De ruimte vind ik wel erg belangrijk. Misschien is het een idee om in het weiland te rijden als deze mooi droog is. Je kunt dan gebruik maken van de langste stukken. Probeer het tempo iets op te voeren in de draf en misschien springt hij dan zo aan in de galop. Neem er in ieder geval de tijd voor.