Paard zoekt hand op..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

llindaaa

Paard zoekt hand op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:06

Hai!

Even niet gaan lopen zeuren over wat ik op dat paard doe enzoo.. Gewoon even lezen en antwoord geven :o En geen negatief gedoe enzo aub.

Nou, het paard waar ik op rijd zoekt mijn hand op. Hoe kan ik hier goed op reageren.
Ik ben al zo ver dat ik weet dat ik wanneer ze hem opzoekt mijn ringvingers iets 'erbij moet sluiten.'
En natuurlijk teugels even lang. Maar wat doen júllie nou, wanneer het paard jullie hand opzoekt?
Zou je dat even uit willen leggen? ;)

siskeh

Re: Paard zoekt hand op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:08

Zoekt je paard je hand op, of hangt hij?
Daar zit nogal een verschil in.

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:08

hoe bedoel je als je paard je hand zoekt??

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:11

Neenee, zoekt hand op..

Wat ik daarmee bedoel.. Zoekt aanleuning.. ja ehm hoe leg je dat uit. Dacht dat de term 'zoekt hand op' wel bekend was.. Maaruhm:
Dan doet ze inplaats van het standaar zo lopen met het hoofd: \ doet ze haar hoofd zo | verticaal, goed op de loodlijn. Dusja, en gewoon teugeltrekken is ook niet goed neem ik aan.

(wil het weten omdat het me in 4 jaar manegeles nog nooit geleerd is..)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:13

nou, niets...
als je paard je hand opzoekt zal ik vooral je handen zo laten :+

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:14

uhm, oh, nou dan valt ze weer terug in zo \

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:14

Nageeflijkheid bedoel je denk ik? Aan de teugel?

Op het moment dat je paard licht in de mond (vaak maaktie een knikje omlaag en dan wordt hij licht) is moet je ontspannen, zodra hij het hoofd omhoog doet been geven en wat je dan opwekt moet je opvangen met je handen. Maar het lijkt me beter als je dit doet als er iemand bij is die gelijk kan inspelen op wat je doet, want via internet is het beetje lastig :)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:18

llindaaa schreef:
uhm, oh, nou dan valt ze weer terug in zo \

Nee, waarschijnlijk word jij gespannen zodra je paard dat doet en doe je toch íets anders, waardoor je paard weer uit de nageeflijkheid valt ;)
Wat ik zou doen voorlopig, is vooral je hand mooi stilhouden, en direct een nette, grote volte inzetten als je paard dat doet. Houd haar goed actief, dus laat het tempo niet inkakken.
Op deze manier rijd je namelijk door, zonder dat je over dingen gaat nadenken waarbij je vooral niet na moet denken :j

Heb je wel les? Je instructeur kan je namelijk alles heel goed uitleggen, veel beter dan bokt ;)
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 04-05-10 18:19, in het totaal 2 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:18

Als ze terugvalt geef je een klein "kneepje" op beide teugels.
(tenminste als terugvallen, terugvallen qua "aanleuning" is iig, qua tempo zou je jeaulijn haar tip moeten gebruiken ;) )

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:23

Dank jullie voor de helpende reacties! Fijn dat er niet kattig gereageerd wordt.

ik rijd aan longeerlijn, voorlopig hoor (het paard is los nog een beetje wild en ben er net afgevallen met nekpijn als gevold, daarom ff rustig aandoen), op volte rijd ik dus wel.

Er staat dus iemand bij en die zegt dat ik het dan 'op moet vangen' door mijn ringvinger iets bij mijn hand moet trekken (klinkt heel erg, maar gewoon hem iets mja aantrekken, meer druk op zetten)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:23

het tempo is mooi voorwaats, wat ze ook met het hoofd doet.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:25

Nee, juist hetzelfde houden, als je 'eruit' schiet kun je wel wat druk zetten, ik doe dan altijd een paar seconden mijn binnenhand ietsjes omhoog en zet druk op de buitenhand zodat ze naar beneden komt (extra stelling)
Dat zou je kunnen proberen :j

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:28

Ja, dat tempo hetzelfde houden, doe ik ook! Maar hier begint ze pas net mee hoor..(A)

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:29

Ik bedoel je handen hetzelfde (stil) houden ;)
Tempo hetzelfde (actief) houden is vanzelfsprekend :j

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:34

euuh, ja! Ik vind zelf dat ik best goed zit, en dus ook best goed mijn handen hou.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:38

hoi Linda

eigenlijk is het niet nodig dat je paard helemaal zo: | loopt. Tegenwoordig wordt het vaak gewaardeerd als je paard juist een beetje met zijn neus "eruit" loopt zoals dat heet dus zo: \

Als je paard een fijne aanleuning heeft in de hand dus niet trekt dan lekker je hand zo houden dat je het gevoel heb dat je contact hebt, maar niet zit te trekken. Ook niet je hand echt stilzetten, je moet altijd gevoel houden met de mond. Alsof je met iemand danst :)

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 18:42

ja, okee! I get it! Thankyou! Ik denk dat ik gewoon lekker blijf rijden zoals nu en een beetje ga kijken hoe ik het het beste kan doen! Komt nog wel goed, zo lang is ze nog niet onder het zadel!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:18

Ik snap wat je bedoeld met het feit dat het paard je hand opzoekt. Krijgt het paard daarin geen bevestiging, dan zal hij zijn hoofd inderdaad weer op zijn gewone houding houden. Het feit dat het paard je hand opzoekt is al heel fijn want dat betekend dat hij ontspannen is. Als je paard je hand opzoekt betekent dat meestal ook dat je teugels wat langer worden. Dus maak je teugels iets korter en geef zacht kuitdruk terwijl je contact houd met je teugels. Als je paard het in het begin nog niet snapt is dat natuurlijk helemaal niet erg. Je kan ook wat spelen met je teugels (ophouding buitenhand, binnenhand, ontspannen weer ophouding, ondertussen in de tact van de beweging been blijven geven)

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:22

Ik snap het ook. In het begin is het erg zoeken naar hoe je je paard in dat fijne gevoel rond kunt blijven rijden. zelf soepel en meegaand in je hand blijven, en zo nu en dan een beetje kneden, kneepje in de teugel en weer los. Het moet fijn zijn voor je paard jou op te zoeken!

Veel succes, het begin is er

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:25

Als ik jou was, zou ik mijn hand sluiten als de neus te ver vooruit was, dus: \ . En mijn hand licht houden als hij de neus terugbrengt.