Slecht zit, rijden met teugel i.p.v. zit ...! Tips?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alice95x

Slecht zit, rijden met teugel i.p.v. zit ...! Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:34

Hoi,

Nou.. ik heb dus een heel slechte zit, vooral omdat ik nu al bijna een jaar niet meer heb gereden... En nu een eigen paard krijg. maar wil dan wel goed gaan oefenen!
Het is niet dat ik scheef te paard hang! :+ Maar gewoon.. vooral onder de galop nogal slechte zit. En ik rijdt heel erg op de teugel i.p.v. op mijn zit. terwijl ik daar eigenlijk toch egt tegen ben! :Y)
Ik krijg al les! wanneer ze er eenmaal is, dus dat hoef ik niet van iedereen te horen!! Maar om nou naast mijn gewone (dan, NH-les) ook nog eens zitles te nemen... wordt wel beetje aan de dure kant...
Dus hebben jullie nog goed tips? Hoe je dat beetje kan veranderen?!
Alavst bedankt :D

Groetjes Alice

Houdt het wel een beetje netjes! a.u.b.

TurdusMerula

Re: Slecht zit, rijden met teugel i.p.v. zit ...! Tips?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Dit is alvast een leuke:

http://spirithorses.be/zitles.html

En kijk of je in de bieb het boek 'Centered Riding' (deel 1 of 2 maakt neit uit) kunt lenen. Je kunt dan zelfs zonder paard aan de slag. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:44

Naast je NH horse manship les ook nog zit les nemen??????????
Jou instructeur/trice zou juist op je onafhankelijke zit moeten letten!!!!!
Goed onafhankelijk kunnen zitten is de basis van goed paardrijden!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:47

TurdusMerula: bedankt ga zeker even kijken!

Aerdenhout1: Ja, daar heb je gelijk in, ik denk dat ze dat ook wel gaat doen.. (heb de les&paard nog niet ;)..) maar wil gewoon paar puntjes hebben, waarmee ik dan kan oefenen, alleen!
En ik heb zeker een onafhankelijke zit gehad!!!!!!! maar het is gewoon helemaal weggezakt, door het lange niet rijden...Dus daarom zoek ik wat tips, waardoor mijn zit weer goed terugkomt, snap je?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:48

Zonder zadel rijden en evenwicht oeffeningen doen. Door een minder goed evenwicht worden teugels vaak gebruikt als handgrepen.
Zonder zadel helpt gegarandeerd!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:52

Dus op je nieuwe paard heb je moeite om te zitten of in het algemeen op een paard?.

kan je zeggen dat ik op het ene paard beter zit dan op de andere. Ligt maar net aan de gangen.

Hoe dit op te lossen is toch een kwestie van goed les hebben iemand die de problemen zit en erop inspringt. Als jij merkt dat dat niet gebeurt heb je geen goed les.

Via een website of een boek leer je dit niet dit leer je door te doen.

Maar het is toch simpel als je teveel met je hand rijdt waarom rij je dan niet met een losse teugel?.
Ik heb ook maanden lang en laag met losse teugel moeten rijden niets mis mee.
Begint toch allemaal bij de basis die mensen toch graag willen overslaan.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:55

idd zonder beugels en/of zadel gaan rijden en misschiem een riempje om de nek zodat je daar aan vast kan houden ipv aan de teugels als je dreigt te vallen ofzo ;) ook zou ik je instructrise vragen om tips en oefeningen, daar is ze tenslotte voor toch?! :)

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 15:59

Oke, hier heb ik al een heel hoop aan, bedankt allemaal :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:05

Ik zou zelf niet zonder zadel gaan rijden, je kunt dan de neiging hebben om te gaan klemmen en dat komt je zit zeker niet ten goede...

Kijk of je instructrice iets met neckreining kan. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:15

Goede even wicht oefeningen zijn inderdaad..zonder beugels, zonder zadel, maar dan alleen als het paard makkelijk is en ook nog eens niet hoog op gooit in de draf, met zadel handen voor je uit strekken en zo stil mogelijk houden ( kopje water in beide handen en zo min mogelijk verliezen b.v) Oefeningen als..tenen aanraken met links en rechts, over zwaaien van je been in draf, amazonezit in stap en draf, reis om de wereld ( in stap!) staart en oren aanraken met zowel linker als rechterhand en dan de oefeningen aan de longe ( of los bij braaf paard) lichtrijden zonder beugels, handen in de zij en lichtrijden zonder beugels, achterover gaan liggen op de kont van het paard...ja ik kan zo nog wel even doorgaan, maar dit zijn allemaal oefeningen voor een onafhankelijke zit.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 16:16

zo dat is heel wat! dankjewel, dat ga ik zeker doen!!! :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:30

Ik hoop dat je een bad heb en na al deze oefeningen lekker in een warm bad je spiertjes weer los kan maken. :D :D :D :D
Succes he!!!!

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 10:17

Hahaha, nou heb ik geluk, die hebben we ;)
Als ik het allemaal zo lees, krijgen mijn spieren idd. heel wat te verduren,
Haha, dankjewel :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 10:21

Ik vind de tip: zonder zadel rijden af en toe wel wat discutabel...dat is toch alleen enigszins comfortabel als je paard wat rond (bijgezet) loopt. Om wat meer van je teugel af te komen, wil het omgekeerde ook nog wel eens helpen: juist goed steunen op je beugels, zorgen dat je op beide voeten gelijke veel druk hebt, veren in je enkels, wat meer in (echt) verlichte zit rijden, springles nemen... is vaak iets prettiger voor je paard ook.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:41

Van zonder zadel of beugels rijden ga je vaak klemmen met je bovenbenen en knieen. Daardoor ga je weer niet genoeg op je billen zitten en dat is juist wat je wilt. Dus benen ontspannen en zitten op je kont.

Je kunt beter gaan rijden zonder teugels aan een longeerlijn. Je kunt je paard dan evt. licht bijzetten om z'n gangen confortabel te houden. Als je zonder teugels gaat rijden, merk je waarschijnlijk hoeveel balans je er aan houd. Er is een grote kans dat je in het begin je evenwicht helemaal opnieuw moet zoeken.
Rijd dan met je handen op je rug, breed als een vogel en dan weer alsof je teugels vast hebt. Als je dat elke dag 20 minuten doet heb je in de kortste keren een goed zit en balans!

Succes!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:37

Zoals al gezegd, je moet een braaf paard hebben om zonder zadel te rijden! ( mits je een hele goede onafhankelijke zit hebt, dan maakt het niet zo veel uit natuurlijk!)
Een paard dat b.v hoog opgooit is, zeker voor iemand die juist wil leren zitten, geen goed idee!
Maar ook een paard dat wat schrikachtig is zou ik nooit een ruiter op zetten die niet "stevig" zit zonder zadel!
IK kan verschrikkelijk goed rijden en stap op willekeurig welk paard dan ook zadel of niet!!!

Nee hoor geintje!!!!!!!!!!! Ook ik stap met mijn leeftijd en div. lichamelijke beperkingen enkel en alleen maar op mijn eigen gefokte merrie, die ook nog eens als een huis zit, zonder zadel!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 16:49

Ook met een braaf paard gaat een ruiter zonder zadel of beugels vaak klemmen met knieen en bovenbenen. Daar word de zit vaak juist niet beter van. Zeker als er dan gereden word zonder longeerlijn met teugels, dan word er vaak balans gehouden aan de teugels. Daarom is het beter om zonder teugels te rijden en met zadel met beugels.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 17:24

Een halstertouw om zijn/haar nek hangen en je daaraan vasthouden in de galop, in plaats van aan de teugels te gaan hangen, kan je dan aan dat halstertouw (of een ander soort touw wat niet in het paard zijn huid snijdt) gaan hangen wat je wil, zonder dat je je paard daarin belemmert.

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 18:15

Oke, dankjewel ga alles zeker proberen!