Zorronto - vraag over halshouding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sofy

Zorronto - vraag over halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:33

Hoi allemaal,
Hierbij wil ik jullie voorstellen aan Zorronto (kortweg Zorro), een prachtige ruin van ongeveer 7 jaar oud. Hij heeft tot november het grootste gedeelte van de tijd stil gestaan en is sinds november door mijzelf en mijn medeverzorgster twee keer per week voornamelijk dressuurmatig gereden, hoewel we af een toe een klein sprongetje wagen voor de afwisseling.
Zorro heeft nooit aan wedstrijden meegedaan, dus we hebben geen idee van zijn niveau. Hij zou de basisgangen er goed op moeten hebben zitten en ook moeten kunnen wijken, maar veel meer is niet bekend. We rijden met martingaal omdat de eigenaresse dat wil, maar zelf zijn we er niet blij mee, volgens mij zit hij te kort...
Zelf rij ik nog niet zo lang en moet dus nog veel leren. Punten waar ik aan probeer te werken: vreselijke stoelzit, armen niet netjes gesloten langs m'n lijf, handen rechtop, benen lang etc. etc.

Maar ik wilde in dit topic eigenlijk met name één specifieke vraag stellen: wat vinden jullie van de halshouding van Zorro?

Ik heb namelijk het idee dat hij in stap zijn hals redelijk begint te krommen, maar in draf en galop komt hij onmiddellijk weer omhoog. Dit lijkt mij niet de bedoeling, maar wat vinden jullie daar van? En hoe zou je dat oplossen? (oefeningen, teugels strakker, ...) Of moet ik daar uberhaupt nog niet mee bezig?

Hier een foto in stap waarin ik de hals redelijk mooi gebogen vind (zoals gezegd, let niet op mij, ik schaam me kapot voor deze foto's :o ):
Afbeelding

Een foto in draf:
Afbeelding

En een foto in galop:
Afbeelding

__PSM__

Re: Zorronto - vraag over halshouding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:34

Lekker zo laten lopen meid :) Ga lekker oefenen op je houding en zit, ondertussen met je paard lekker veel gaan schakelen, dan komt die hoofdhouding ook vanzelf voor elkaar :)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:35

ik vind het er niet slecht uitzien voor een paardje dat maar 2 keer in de week wordt bereden. ik weet niet wat jou ervaring is (misschien heb ik daar overheen gelezen) maar ik zou gewoon lekker veel tempowisselingen rijden en zorgen dat hij goed aan je been blijft. dat hoofd komt vanzelf wel waar je het hebben wil! erbij gaan lessen is trouwens ook geen verkeerde optie ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 13:44

Houding en zit zijn ook wel eens beter geweest dan op deze foto's inderdaad, maar is zeker een aandachtspunt. Veel schakelen proberen we te doen, vooral ook veel figuren rijden. Fijn om te lezen dat jullie niet onmiddellijk het idee hebben dat het helemaal fout gaat :P.

Les is overigens de bedoeling, maar ja, privé les is prijzig en hij staat ook nogal buitenaf. Wordt naar gezocht, maar is een lopend projectje. Overigens heb ik wel een keer per week les op de manege, maar ja dat is niet met Zorro :).

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 13:53

als je les hebt op een ander paard leer je ook wel een hoop hoor! goed op blijven letten dan kan je het over zetten op zorro! succes in ieder geval!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:33

Citaat:
door mijzelf en mijn medeverzorgster

Dat ben ik, voor de duidelijkheid :P

Wat vinden jullie van zijn martingaal? Dat is niet op de foto's te zien, maar hij zit veel te strak. Er komt een knik in de teugels wanneer je wilt afwenden/stelling vraagt. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Overigens heeft hij ook niet zo'n last van zijn hoofd hoog houden; alleen wanneer hij andere pony's/paarden interessanter vindt, dan gooit hij hem hoog de lucht in (en naar mijn idee helpt de martingaal daar niet echt tegen in zijn geval).

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:46

Century5: Op de foto's lijkt de martingaal niet te strak. Als er een knik in komt is het wel zo. En juist in het geval dat jij omschrijft lijkt me een martingaal handig.... Hij werkt niet als het paard het goed doet, maar als hij zijn hoofd omhoog doet komt hij in werking. Of het paard zal stoppen zijn hoofd omhoog te doen, is maar de vraag. Je pakt namelijk het symptoom aan, ipv de oorzaak.

en TS: leuk beestje :) Ik zou lekker doorgaan met rijden en dan komt het allemaal vanzelf wel ;)

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 14:53

Een voorbeeldje van een foto waarop de martingaal dus wel inwerkt, terwijl het volgens mij niet nodig is:
Afbeelding

Overigens gebeurt dat vaker in galop viel me nu op, lijkt me niet echt prettig voor hem...

Hmm, zie nu dat het plaatje wel een beetje klein is... Iig, teugels lopen hier echt in een knik van mijn armen naar de ringen van de martingaal en dan naar zijn mond.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:20

Het valt mij vooral op bij het afwenden, dan komt er ook een knik in. Hij werkt dus ook in als Zorro gewoon loopt, wat een martingaal niet hoort te doen.
Als Zorro wel zijn hoofd in de lucht gooit (wat hij alleen doet als hij buiten de bak is en er iets met andere paarden gebeurt) heb ik het idee dat de martingaal niet zo goed werkt, kan dat?

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:26

ik vind de hoofdhouding wel best goed ik had erger verwacht aan je uitleg te horen.
je zit daar moet je gewoon op oefenen, het paard(je) valt op de voorhand dus(zoals al eerder gezegd) veel schakelen en overgangen rijden, en misschien je beugels een gaatje langer doen als ik naar de foto's kijk zit je met je knieën voor de wreef je zou er iets achter moeten zitten.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Martingaal zit idd te strak (kort). Op deze manier kweek je alleen maar een onderhals en dat wil je nu net niet. Zou hem losser doen.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:40

De openingspost voldoet hier niet aan de nieuwe regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even [RT-HAW] Welkom op RT- HAW- gewijzigd 29 mei 2008 aandachtig door, inclusief de links die erin staan, dan kun je een nieuw topic openen wat wel aan de regels voldoet.

Je dient minstens 5 rijfoto's te plaatsen op HAW.