Hierbij wil ik jullie voorstellen aan Zorronto (kortweg Zorro), een prachtige ruin van ongeveer 7 jaar oud. Hij heeft tot november het grootste gedeelte van de tijd stil gestaan en is sinds november door mijzelf en mijn medeverzorgster twee keer per week voornamelijk dressuurmatig gereden, hoewel we af een toe een klein sprongetje wagen voor de afwisseling.
Zorro heeft nooit aan wedstrijden meegedaan, dus we hebben geen idee van zijn niveau. Hij zou de basisgangen er goed op moeten hebben zitten en ook moeten kunnen wijken, maar veel meer is niet bekend. We rijden met martingaal omdat de eigenaresse dat wil, maar zelf zijn we er niet blij mee, volgens mij zit hij te kort...
Zelf rij ik nog niet zo lang en moet dus nog veel leren. Punten waar ik aan probeer te werken: vreselijke stoelzit, armen niet netjes gesloten langs m'n lijf, handen rechtop, benen lang etc. etc.
Maar ik wilde in dit topic eigenlijk met name één specifieke vraag stellen: wat vinden jullie van de halshouding van Zorro?
Ik heb namelijk het idee dat hij in stap zijn hals redelijk begint te krommen, maar in draf en galop komt hij onmiddellijk weer omhoog. Dit lijkt mij niet de bedoeling, maar wat vinden jullie daar van? En hoe zou je dat oplossen? (oefeningen, teugels strakker, ...) Of moet ik daar uberhaupt nog niet mee bezig?
Hier een foto in stap waarin ik de hals redelijk mooi gebogen vind (zoals gezegd, let niet op mij, ik schaam me kapot voor deze foto's
):
Een foto in draf:

En een foto in galop:
Ga lekker oefenen op je houding en zit, ondertussen met je paard lekker veel gaan schakelen, dan komt die hoofdhouding ook vanzelf voor elkaar
.