Paard niet goed voorwaarts en zelf geen ontspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prinsesdaisy

Paard niet goed voorwaarts en zelf geen ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:35

ik heb een probleem met mijn paard .
ik rij hem nu een tijdje enhij is heel sloom
daardoor vergeet ik alle andere dingen ik vergeet te ontspannen
en mijn benen en alles stil te houden
want ik ben allen maar bezig met hem vooruit te rijden
ik heb hem nou al wel een stukje voorwaartser
maar nu krijg ik de ontspanning der niet meer in bij me zelf
als die naar beneden komt (dus ontspant ) doe ik wat waardoor
die meteen weer omhoog komt
ik probeer al z'n zacht mogelijke hand te hebben
heeft mischien iemand tips voor mij
alle tips zijn welkom
want ik vind het heel belangrijk dat we bijde ontspannen
kunnen rijden wnat het is voor mij zelf niet fijn maar voor mijn
paardje al helemala niet

groetjes een meisje met een probleem
Laatst bijgewerkt door Elles op 04-05-10 11:43, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Elles

Re: probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:38

RT-D ->> RT-P

Miiessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Het is misschien een heel simpel antwoord, maar heb je al gedacht aan een instructrice?

Ik kan me er namelijk wel in vinde wat je zegt, ik heb ook een paard gereden wat niet bepaald voorwaarst was en omdat ik behoorlijk gespanne was kwamen we niet ver. Door les te nemen van iemand die ook bezig is met de ruiter is het bij mij wel goed gekomen.
Geef het genoeg tijd, geduld en word niet boos op jezelf.

Succes!

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:13

Ik herken ook iets van jouw probleem. Mijn tip is om eerst te gaan oefenen en oefenen om hem goed aan je been te krijgen (veel korte overgangen rijden etc.) Pas van daar uit kun je hem van achter naar voren nagevelijk rijden en verder gaan met deze stap. En inderdaad veel geduld hebben, je kunt niet alles tegelijk doen, maar wel stap voor stap. Ook zou ik dit uiteraard met je instructeur/instructrice bespreken en daarop oefenen. Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel succes!

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 19:23

Als ik jou was zou ik in ieder geval een zweepje erbij nemen. Focus niet op verdere oefeningen of met haar naar onderen rijden, maar puur op het voorwaarts rijden. Been geven en als ze niet reageert een tikje van de zweep. Hou je handen wel naar voren en ga daar niet mee terugwerken. Hiermee moet ze leren om voorwaarts te gaan als je been geeft.
Verder zou ik zeker instructie zoeken hierbij.
Veel succes!

cykie

Re: Paard niet goed voorwaarts en zelf geen ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:11

Ikzelf rij ook op een vrij sloom paard. Op dit moment gaat het een stuk beter. Dit is vooral gekomen door het paard voornamelijk voorwaarts neerwaarts te rijden. Veel overgangen rijden en vooral na de galop blijft ie lekker voorwaarts rijden. Ik zou zeggen ga je vooral richten op het voorwaartse desnoods met een lange teugel. De ontspanning komt dan denk ik vanzelf wel weer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 07:45

Weet eerst het verschil tussen voorwaarts en tempo.
Bedenk dat het paard zijn eigen basis tempo heeft en jij kan daar mee gaan spelen, door hem onder zijn eigen tempo te laten lopen en dan weer terug naar ze basis, zodat hij leert reageren op jou zit.
Het voorwaartse krijg je door middel van b.v zijgangen te gaan aanleren, zodat het achterbeen gebruik beter word, hoe meer voorwaarts hoe beter je met het tempo kan werken.
neem les in rechtrichten van een instructrice die jou ook deze dingen kan uit leggen,
Kan ook heel goed zijn dat jij het paard tegen houd in je zit, je drijft maar blijft b.v te veel zitten of te veel druk op de teugel, het ene paard gaat daar van op de vlucht en de andere gaat in zichzelf en zal steeds langzamer gaan lopen en of gewoon stilstaan.
Dus leer technisch te trainen en vergeet het stukje theorie niet , als jij snapt wat je doet en hoe het moet zal het 10x beter gaan.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 08:05

Probeer zo stil mogelijk te zitten en je hulpen zo licht mogelijk te geven. Hoe minder gerommel op z'n rug, mond en zij hoe beter hij die ene hulp door krijgt. Soms begrijpt een paard het het gewoon niet. Vaak helpt het om hem aan de longe met een stem en zweephulp het comando voor vooruit te leren. Als je er dan op zit geef je daar een simpele, korte beenhulp bij. probeer niet te schoppen of boos te worden. Als je dan een week of 2 alleen probeert weg te rijden op een simpele hulp en geen andere dingen doet met hem. Dus korte stukjes weg en dan terug laten komen. Een beetje saai maar je zal zien dat je met minder meer resultaat hebt. In het bos gaan deze oefeningen wel wat makkelijker.

betssa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 21:25

heb dit probleem vroeger ook wel eens gehad. Het voorwaarts rijden begint al bij de eerste stap! Met instappen meteen actief laten stappen, geen reactie op je been? tikje erbij. Zo is het duidelijk voor het paard dat hij actief aan je been moet zijn vanaf het moment dat je erop stapt. Van daaruit lekker veel overgangen en schijnovergangen zijn ook goed! Vlak voor het paard teruggaat naar een langzamere gang, meteen weer oppakken. Zodra het paard actief van achteren is, kan jij meer ontspannen het paard ook, succes!