Teugels uit de handen trekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FalcoMirza

Teugels uit de handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:53

Nadat mijn paard eventjes nageeflijk loopt trekt zo ongeveer de teugels uit mijn handen. Daarna loopt hij wel weer nageeflijk. Hoe kan ik dit afleren ??

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:54

Ophouding maken en been geven. Dat is denk ik het enige wat je kunt doen..

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:46

als ze dat doet moet je haar flink de benen geeft en zorgen dat ze de kans niet krijgt om dat te doen :P

oOliesjeOo

Re: Teugels uit de handen trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:48

wat ook werkt wanneer je gewoon lichtrijd om een paar keer van been te verwisselen.
daardoor raakt je paard een beetje in de war en moet zich meer concentreren op het lopen en is hij minder met zn hoofd bezig.
dit werkte bij mijn pony heel goed.
gewoon telkens een paar keer van been wisselen als je het aanvoelt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:50

Dat doet mijn paard ook. :j
Heel lastig als er iemand op zit die niet sterk genoeg is of geen handschoentjes draagt.
Inderdaad aandrijven en als het moet een tikje met de zweep.
Als je vol houdt, heeft hij het snel genoeg door.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:16

Probeer hem haar goed voorwaarts te houden ga veel wendingen rijden zodat ze zich alleen maar kan consentreren op jou doet z het nog eens goed vooruit trappen en een ophouding maken.
succes

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:19

Mijn vz paard doet dit ook als we dressuur doen in de bak.
Bij recreatief rijden doet ze dit absoluut niet.

Is het uitgesloten dat mijn vz paard ergens last van heeft?

Sorry, TS voor de topickaping, maar het is zonde om er nog een apart topic voor aan te maken.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:00

Dit is wel ontzettend lastig maar je kunt het beste meer been geven zodat ze later je hand toch weer opzoekt.. Zo zou ik het doen! Veel succes

oOliesjeOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:57

zanakuzies schreef:
Probeer hem haar goed voorwaarts te houden ga veel wendingen rijden zodat ze zich alleen maar kan consentreren op jou doet z het nog eens goed vooruit trappen en een ophouding maken.
succes

dat aan het werk houden ben ik helemaal met je eens, zo moet ze haar concentratie er wel bij houden.
maar het voor uit trappen ben ik het niet mee eens. op deze manier kan je je paard aanleren dat wanneer ze gaat schudden met haar hoofd ze meteen harder mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:16

Een paard heeft een goede reden om dat te doen. En meestal is dat omdat het bit dan ergens drukt, knijpt, wringt of knelt.

Niet zo aardig dus om dan flink te gaan drijven of zelfs een zweep te gebruiken.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:32

Als je zeker weet dat je paard geen last heeft van de tanden of iets anders, zou ik er proberen voor te zorgen dat je paard de kans niet krijgt om de teugels uit je handen te trekken en je paard bezig te houden met oefeningen enz. zodat ie zich daar op moet concentreren. En wees consequent. Veel succes!

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:04

Heel vervelend inderdaad, je hebt ook vaak paarden die met het volle gewicht op het bit gaan hangen of hoofdschudden, heb ook een paard gereden die dit deed, ben toen steeds overgangen gaan maken van stap naar draf en flink voorwaarts rijden, steeds corrigeren en als je al aanvoelt dat die weer gaat schudden gelijk reageren, dit heeft goed geholpen toen.

_WildLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:14

Is inderdaad wel lastig.
Ik had vroeger een paard dat boven de sprong de teugels uit mijn handen trok.
Ik heb toen een paar keer met jachtteugels gereden.
Weet niet of je er niets aan hebt. ;)

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 14:45

Wat je ook zou kunnen doen, als je het aan voelt komen.. Even de teugels iets loslaten, daardoor moet ze op haar eigen benen gaan lopen.. Dit hielp bij mij erg goed..

xSannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:03

Weerstand bieden, maar absoluut niet terug gaan trekken, dat win je toch nooit! een por erbij helpt ook vaak, maar alleen op het moment dat ie het uit je handen trekt, als hij het uit je handen trekt je de teugels weer op maat neemt en dan hem een por of een tik geeft is het al te laat en voor de pony ook niet duidelijk wat je nou precies wilt.
heel soms wilt een hulpteugel ook nog wel eens helpen, maar hier zal ik alleen aan beginnen als de instructeur dit verantwoord vind

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:35

xSannnn schreef:
Weerstand bieden, maar absoluut niet terug gaan trekken, dat win je toch nooit! een por erbij helpt ook vaak, maar alleen op het moment dat ie het uit je handen trekt, als hij het uit je handen trekt je de teugels weer op maat neemt en dan hem een por of een tik geeft is het al te laat en voor de pony ook niet duidelijk wat je nou precies wilt.
heel soms wilt een hulpteugel ook nog wel eens helpen, maar hier zal ik alleen aan beginnen als de instructeur dit verantwoord vind

JoviBan schreef:
Een paard heeft een goede reden om dat te doen. En meestal is dat omdat het bit dan ergens drukt, knijpt, wringt of knelt.

Niet zo aardig dus om dan flink te gaan drijven of zelfs een zweep te gebruiken.

En ook niet zo aardig om weerstand te bieden, een por of tik te geven of zelfs een hulpteugel te gebruiken. ;(

elisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:18

Misschien kneepjes in de teugel enz. ?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:23

Had ik ook met manege paard (waar ik vandaag weer op heb gereden),

Als je paard het doet, gelijk been geven, anders kunnen ze het verband niet leggen waarom je been geeft.
Ook goed bezig houden, bij mij gooide ze haar hoofd naar beneden als ze het niks aan vond.

Dus veel figuurtjes rijden en klinkt miss dom, maar praten :P

Nu doet ze het bij mij iig veel minder :D

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:26

ja ik rijd veel figuren en veel van handveranderen door een s en links/ rechts omkeerds maken en kleine gebroken lijn zo hou je hem bezig en heeft ie geen tijd om dat soort fratsen uittehalen

ynekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 14:56

steeds wisselende dingen doen tijdens het rijden en goed voorwaarts rijden. Paard moet niet de tijd krijgen na te denken..Succes

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 16:27

Meissieline schreef:
Wat je ook zou kunnen doen, als je het aan voelt komen.. Even de teugels iets loslaten, daardoor moet ze op haar eigen benen gaan lopen.. Dit hielp bij mij erg goed..

Mijn paardje hangt ook heel snel en dit werkt inderdaad ook goed. Vaak strekken ze hun hals maar dat is niet erg. Pak na een paar passen je teugels weer opmaat. Beter/vriendelijker dan zweep/vooruit rijden vind ik. :) Als je je paard goed genoeg aan het werk zet is het trouwens haast niet van woord dat een paard gaat hangen etc. Maargoed, veel succes! :D