Hoe moet ik dit uitleggen aan mijn instructrice?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Hoe moet ik dit uitleggen aan mijn instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:40

Mijn instructrice heeft mij en mijn pony erg vooruit geholpen. Binnen 2 weken was de linkergalop op-en top en buiging/stelling ging super. Sinds kort moet ik haar wat 'ronder' rijden. Dit gaat precies zoals ik het wil: Eerst de achterhand onder de massa brengen door overgangen etc. en verschillende figuren rijden. Dit ging erg goed. Maar mijn pony is ontzettend nieuwsgierig aangelegd en ook ontzettend snel afgeleid. Volgens mijn instructrice moet ik dit oplossen d.m.v druk en kneden, maar hier ben ik totaal niet voor..

In eerste instantie werkte het wel. Mijn pony is nog wat zoekende in aanleuning maar liep niet te diep of iets dergelijks. Ik kon ook gewoon tempowisselingen rijden dus het was niet 'in de krul getrokken'. Maar toch zat het me niet lekker. En ja hoor, mijn pony begon na 3 dagen al te staken. De martingaal hadden we er pas afgehaald omdat het zo goed ging, maar het was zo'n losbol dat ik hem er maar weer aan heb gedaan, zodat ze haar rug niet extreem weg drukt. Daarna veel aan het werk gezet en niet aan de mond gezeten, en toen zakte ze gewoon vanzelf, zoals het altijd is gegaan.

Nu weet ik dus niet meer hoe ik dit moet oplossen of uitleggen. Ik ben dus eigenlijk tegen haar manier van rijden, maar de rest van haar manieren vind ik juist wél goed. Weten jullie het antwoord?

Groetjes,
Amber. :)

lieniminnie

Re: Hoe moet ik dit uitleggen aan mijn instructrice?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:42

ligt eraan hoe jij drukt en kneed?
mijn instructrise noemt het smakelijk maken, dus op een fijne manier kneepjes in de teugels, niets schokkerigs of hards maar zodat ze op het bit gaan knabbelen...

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:43

Nou gewoon druk op de teugels houden en een beetje kneden en als ze zakt ontspannen. Dit moet ik doen als ze niet oplet.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:50

Je krijgt geen constante aanleuning door "niet aan de teugels te komen".
Je paard moet leren met een constante "druk" van de teugels te lopen. En dat is geen kilo's in de handen hebben, maar zonder druk is er ook geen verbinding.
Een paard leert na te geven door een lichte druk te vragen en op het moment dat hij nageeft, verminder je de druk door je handen te openen. Door te kneden (dus steeds opnieuw licht druk vragen en weer loslaten als hij nageeft) moet je aanleuning constanter worden.
Dit is absoluut niet onvriendelijk voor je paard.
Druk en kneden is iets heel anders dan trekken en loslaten, wat je veel ruiters ziet doen. Daar zou ik ook tegen zijn, maar druk en kneden is prima.
Je moet zelf oppassen dat je druk hebt zonder je handen vast te zetten, anders krijg je ook geen constante verbinding, want je eigen hand moet mee kunnen veren met de mond van je paard.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:52

Raiza schreef:
Je krijgt geen constante aanleuning door "niet aan de teugels te komen".
Je paard moet leren met een constante "druk" van de teugels te lopen. En dat is geen kilo's in de handen hebben, maar zonder druk is er ook geen verbinding.
Een paard leert na te geven door een lichte druk te vragen en op het moment dat hij nageeft, verminder je de druk door je handen te openen. Door te kneden (dus steeds opnieuw licht druk vragen en weer loslaten als hij nageeft) moet je aanleuning constanter worden.
Dit is absoluut niet onvriendelijk voor je paard.
Druk en kneden is iets heel anders dan trekken en loslaten, wat je veel ruiters ziet doen. Daar zou ik ook tegen zijn, maar druk en kneden is prima.
Je moet zelf oppassen dat je druk hebt zonder je handen vast te zetten, anders krijg je ook geen constante verbinding, want je eigen hand moet mee kunnen veren met de mond van je paard.

Ik ben ook helemaal niet tegen een beetje druk en kneden, dat is ook wat ik altijd moet doen, ook met het activeren van de achterhand, maar deze druk is anders. Hmm hoe moet ik dit uitleggen. Ik moet zegmaar als ze niet oplet mijn handen echt vast zetten.

Ik denk dat ik het maar gewoon tegen mijn instructrice moet zeggen? Want ik kan heel goed met haar, ken haar ook al heel lang, en zij kent Marene ook goed. En verder is alles wat we doen wél goed. :j

deborah28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:53

Gewoon zeggen dat je het niet eens bent met die methode?
Je moet niet iets doen waar je niet achter staat.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:54

deborah28 schreef:
Gewoon zeggen dat je het niet eens bent met die methode?
Je moet niet iets doen waar je niet achter staat.

Nee daarom ben ik er ook vroegtijdig mee gestopt, met dat vastzetten. Ik wil niet dat mijn paardje 'verpest' wordt.

Maar ik zal het gewoon zeggen, bedankt, ik plaats binnenkort wel een HAW topic. :)

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:57

Ik ben iig niet anders gewend als dit! Maar dan wel beide benen erbij houden. Als hij ronder moet druk op beide handen en benen. Als hij zijn kop de lucht insteekt meer druk en meer been, als hij zakt dán ontspan ik pas. Ja dat vond hij ook niet altijd even grappig en nu ook nog niet altijd, maar dat is dan jammer ;)

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:02

Je verpest je paardje niet met deze manier van rijden hoor maak je daar maar niet druk om.
Je instructrice zal niet bedoelen echt vastzetten maar de druk op de teugels houden als je pony dit probeert te ontlopen, paarden zullen vaak proberen om hun 'werk' te ontlopen en ze zijn er erg goed in. De druk op de teugels neem je af (dus zelf ontspannen) als je paard ontspannen naar beneden loopt, het is niet trekken en houwen maar rustig kneden met wat druk zodat er ontspanning op treedt. op deze manier leert je pony te ontspannen en weet ie dat als hij laag en ontspannen loopt dat er dan vrijwel geen druk is en zal daarom daar blijven lopen.
Ik vindt het zelf een fijne manier van rijden omdat het uitgaat naar ontspanning van je paard.

Maar als je het er niet mee eens bent gewoon tegen je instructrice zeggem zij kan dan samen met jou een andere manier toepassen. en wel niet elk paard kan op dezelfde manier gereden worden, elk paard heeft een benadering nodig.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 21:11

Bedankt allemaal. :) Morgen ga ik rijden en ik kijk dan hoe het gaat. Woensdag overleg ik ook met mijn instructrice!

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:38

je moet het haar eerlijk zeggen dat je dat liever niet bij je pony doet
denk er aan eerlijkheid duurt het langst :D