Leorah @ een nieuw begin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Leorah @ een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:07

Allereerst even enige uitleg, omdat er in een vorig topic van ons nogal wat misverstanden waren. Ik wil eigenlijk liever niet over mijn vorige paarden spreken, maar ik denk dat het wel nodig is om het beeld goed te krijgen. Ik ben begonnen met rijden in een manege toen ik 11 was en na 2 jaar kreeg ik mijn eerste paard. Een nogal klassiek gebouwde merrie met groninger- en springbloed. Met deze merrie ben ik aan de wedstrijden begonnen op mijn 14de en na jaren hard knokken waren we Z2 dressuur (iets waar ik erg trots op ben, aangezien veel mensen erg kritisch over haar waren in verband met haar bouw).

Hierna kreeg ik een grote jonge ruin (Cocktail), omdat de merrie echt aan haar max zat. Deze ruin heb ik 10 jaar gehad en het heeft een tijd geduurd voordat we een team waren (hij was een paard met een behoorlijke gebruiksaanwijzing en ik was een superbrave merrie gewend). Uiteindelijk kon ik met de ruin lezen en schrijven en hij had enorm veel talent, was een echte showbink en we zijn tot en met de ZZ-Licht dressuur gekomen. In deze jaren zat ik meer te paard dan dat ik er naast liep, reed veel voor derden, had zelf ook nog 2 andere paarden in de wedstrijden enz. Het ging dus zoals ik het altijd al graag had gewild.

Toen werd ik zwanger (nu 2,5 jaar geleden) en omdat mijn ruin daardoor niet meer getraind kon worden is hij toen helaas verkocht. Daar heb ik het nu nog steeds moeilijk mee, omdat hij echt mijn maatje was. Na mijn zwangerschap was ik opeens heel onzeker en bang.. iets dat ik daarvoor nooit had durven dromen (bang.. wie ik?), maar ik had er door het plotse verantwoordelijkheidsgevoel dat je hebt voor zo'n klein mensje erg veel last van mbt de paarden.

Pech boven pech was mijn eerste ervaring te paard meteen een ramp, ik was net half opgestapt en werd meteen op een hele nare manier gelanceerd en heb daarbij mijn nek flink bezeerd. Gelukkig viel het medisch gezien mee, maar psychisch dus niet. Vanaf dat moment heb ik een jaar helemaal niet op een paard durven stappen.

Nu ben ik dus sinds een kleine 2 maanden toch weer begonnen, omdat ik het heel erg miste en teleurgesteld was in mijzelf. De ergste angst is nu gelukkig weer onder controle, hoewel ik nog steeds bij het opstappen last heb van een onwijs trilbeen :o . Als ik eenmaal goed zit en we lopen, dan zakt de angst weer weg, maar ik moet gewoon weer helemaal van nul af aan beginnen wat mijn rijstijl, houding en zit en de rest betreft. Gelukkig heb ik hierbij goede begeleiding en ik merk dat bepaalde dingen alweer wat terugkomen.

Wat ik met dit hele verhaal probeer te zeggen, is dat ik hoop dat jullie mij niet afrekenen op mijn prestaties van eerder, maar gewoon blanco er tegenover staan. Voor mij is het al heel wat dat ik nu dit weer durf en ik hoop op een heleboel bruikbare tips (die kan ik zekersss goed gebruiken zoals je zult zien).

Hier dan even wat info over mijn paard:
Wainonia (Oliver x Wolfgang) en aan moeders zijde sinaeda (groninger)
geboren: 02-07-2003
stokmaat: 1.64 (mijn lengte: 1.80 gheheh)
niveau: in 2007 zadelmak gemaakt, toen stilgestaan, in 2008 2 maanden in training geweest tot aan mijn zwangerschap, 2009 niks gedaan, en nu weer sinds een kleine 2 maanden aan het werk. niveau: groen dus eigenlijk.
karakter: in de omgang heel eenkennig, beetje een boos paardje (ze is bij ons geboren en toen ze 4 uur oud was kon je niet meer bij de moeder in de stal komen, veulen schopte je vierkant de stal weer uit), heel rechtvaardig gezind (je mag haar terecht zetten als het eerlijk is, zo niet, dan valt ze je letterlijk aan). Kan soms heel boos worden op een beenhulp (oren plat, afremmen en dreigen om te bokken). Als ik haar zo omschrijf zou je denken dat het helemaal geen leuk paard is, maar ik ken haar al zolang ze leeft en ik vind haar echt een superbeestje.

In het rijden is ze heel licht in de aanleuning, ze loopt op weinig druk, en het is nog niet constant maar de aanleuning begint er echt wat aan te komen. Wat het lopen betreft, wil ze eerder te snel (onder me uit) lopen dan te langzaam. Het is dus zaak om in ontspanning te blijven rijden en zo het tempo te blijven controleren en bepalen. Wat de galop betreft springt ze nu net sinds deze week op beide handen keurig in de goede galop aan, maar het echte nageven zit er daarbij nog niet helemaal in. Eerst maar netjes laten aanspringen en doorgalloperen, dan zakt het koppie vanzelf wel wat, daar wil ik nog niet te veel aan prutsen.

Mijn werkpunten:
* handen meer dragen (het lijkt soms net of ik ze op mijn been/het zadel leg, maar dat is niet zo.. mocht alleen nog wel iets duidelijker gedragen worden)
* handen rechtop (pianospelen)
* werken naar een rustige aanleuning, hals proberen uit te schuiven, zonder dat ze te diep gaat.
* onderbeen iets terug houden en tenen naar binnen
* losser zitten vanuit nek/schouders

Nou.. hier dan de foto's van mijn training van deze week:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Leorah @ een nieuw begin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:11

Ziet er netjes uit!
Knap dat je er weer opzit, super hoor! Vind het er ontspannen uitzien. Op de meeste foto's hangen de teugels in een boogje. Probeer iets meer contact te houden.

Wat ik me wel afvraag. Als je zon lange tijd angst hebt gehad, en zon nare val. Waarom dan nu zonder cap?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 19:14

haha, ik zat net zelf het topic nog eens door te lezen.. en ja.. eerlijk gezegd. daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.. heel erg fout van mij, maar ik rij (dit paard) nooit met cap, omdat ze vanaf dat ze zadelmak is, nog nooit een pas verkeerd heeft gezet. Das natuurlijk een argument van niks, maar tja, slechte gewoonte van mij zullen we maar zeggen..;)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:14

Ziet er keurig uit hoor :j
Vind het er erg vriendelijk uit zien. Leuk paardje ook!
Maard inderdaad, waarom zit je er nu zonder cap op? Is een eigen keus hoor maar snap het niet helemaal na je verhaal vooraf.

Edit; oké. Beantwoord ;)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:17

Dat vroeg ik me ook direct af.

Vind het ook knap van je dat je het toch doet. Ziet er vriendelijk uit!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:18

Dapper dat je toch weer gaat rijden, angst is een raar ding.

Inderdaad wel maf, je zegt bang te zijn en stapt op zonder cap, ik zou me dan erg "bloot" voelen, mijn gebrek ;) .

Lekker samen vertrouwen opbouwen, wel grappig dat je dus eigenlijk op een best "lastige" merrie klimt,
ook al ken je haar al haar hele leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 19:19

Leorah schreef:
haha, ik zat net zelf het topic nog eens door te lezen.. en ja.. eerlijk gezegd. daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in.. heel erg fout van mij, maar ik rij (dit paard) nooit met cap, omdat ze vanaf dat ze zadelmak is, nog nooit een pas verkeerd heeft gezet. Das natuurlijk een argument van niks, maar tja, slechte gewoonte van mij zullen we maar zeggen..;)

Oke. Een teken dat je het paard dus vollop vertrouwd? Super dus eigenlijk :j

Moet zeggen dat ik met die van mij ook al drie jaar geen cap meer heb gezien hoor. Zelfde rredenering als jij ;) :D

Vlinder1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:13

Zo zeg dat ziet er al echt stukken beter uit zeg, je bent goed op weg!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:18

dank jullie voor de reacties!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:43

Wat goed dat je weer in het zadel zit :)
Zo blijkt maar weer dat plezier & vertrouwen in je paard hebben heel belangrijk zijn.
De foto`s lijken niet allemaal even gelukkig getimed, maar ze lijkt haar benen goed te kunnen wegzetten.
Leuk dat er Sinaeda aan moeders kant zit; dat heeft onze merrie ook.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:15

ik vind het er ontspannen uitzien.

maar zitten je beugels niet een gaatje te lang, dan kan je ook makkelijker je benen iets meer naar achteren brengen,