Hoe corrigeren voor niet vierkant staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laux

Hoe corrigeren voor niet vierkant staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:30

Hallo! :)

Ik vroeg mij laatst af, hoe kun je een paard leren/duidelijk maken dat hij vierkant moet staan bij het halthouden?
Op het moment doe ik L1, daar is dat nog niet aan de orde, maar vanaf het M1 wel.
Ik heb geen idee wat je eraan moet doen als je paard niet vierkant staat, volgens mij doen de paarden die het wel doen het automatisch.
Mijn paard staan met de voorbenen wel altijd gelijk, maar met de achterbenen wil er nog weleens verschil tussen zitten.

Is er misschien iemand die dé tip heeft? :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:34

Mijn paard doet het vanzelf zo lang ik maar goed actief naar het halthouden toe rijdt.

Anoniem

Re: Hoe corrigeren voor niet vierkant staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:35

Zorgen dat je paard rechtgericht is (dus goed rechtstellen vanuit de wending en gelijk op 2 teugels) en actief de overgang inzetten.

Moet wel zeggen dat ik vierkant stilstaan altijd wel lastig vond :j

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:36

Wat zegt je instructeur? Het heeft voornamelijk te maken met actief halthouden. Want ookal is het halthouden, dat halthouden moet wel actief gebeuren en je paard moet voorwaarts blijven denken. Ook gaat het vaak beter als je paard meer richting verzameling gaat.

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 12:41

In de lessen zijn we er eigenlijk niet zo druk mee bezig, we richten ons op dit moment meer op het wijken, de nageeflijkheid en de impuls. :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:45

ik moet van m'n instructrice altijd goed m'n benen eraan houden bij het halthouden en voelen welk been ze niet onder de massa plaatst.
bv rechterachterbeen "te ver" naar achteren => zelf rechterbeen aanleggen en halve ophouding/begrenzen op rechter teugel, zodat het paard alleen het betreffende been verzet.

maar ik zou je instructrice hier om raad vragen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:45

Maar je kunt toch wel eens vragen wat je instructie ervan vindt? Misschien heeft hij/zij wel hele goede tips die specifiek voor jouw paard zijn en dus heel goed kunnen helpen :j

Roxxx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:06

petitparis schreef:
ik moet van m'n instructrice altijd goed m'n benen eraan houden bij het halthouden en voelen welk been ze niet onder de massa plaatst.
bv rechterachterbeen "te ver" naar achteren => zelf rechterbeen aanleggen en halve ophouding/begrenzen op rechter teugel, zodat het paard alleen het betreffende been verzet.

maar ik zou je instructrice hier om raad vragen

Zelf doe ik dit ook altijd: gewoon voelen welk been je paard niet goed plaatst en dan corrigeren. Moet je er alleen wel goed voor zorgen dat het paard verder stil blijft staan, maar dat lukt wel :)
En ik zou sowieso tijdens de training mijn aandacht ook op het halthouden en vierkant staan richten. :)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:23

Diep gaan zitten, rechtrichten en actief houden

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

Lauste schreef:
In de lessen zijn we er eigenlijk niet zo druk mee bezig, we richten ons op dit moment meer op het wijken, de nageeflijkheid en de impuls. :)

Nouja, als je bezig bent met impuls tijdens de lessen, zul je daar heel veel profijt van hebben met halthouden.
Wat anderen al zeggen, rechtstellen, actief en het paard moet direct halthouden als je dat ook wilt(als je eerst nog 3 stappen moet blijven prutsen gaat het bijna altijd al niet meer lukken) Verder diep zitten en je bekken kantelen.
Als die dan nog met 1 been achter blijft staan kun je dit corrigeren door je been aan die kant aan te leggen zodat die er ook bij komt(hij staat dan niet vierkant maar zal hierdoor wel compacter gaan halthouden waardoor het weer beter wordt) Succes