Paard heeft moeite met ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Paard heeft moeite met ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:16

Ha bokkers,

Misschien kunnen jullie mij nog wat tips geven...
Sinds afgelopen winter ben ik begonnen met lessen. We lessen wekelijks en zijn begonnen met de basis.
Nu zijn we bezig met volte vergroten en verkleinen en dan bijvoorbeeld volte openen, recht stellen en een paar passen weg rijden.
Ook zijn we bezig met strekken. Eerst puur versnellen en nu proberen we haar meer te laten strekken.
Verder wat slangenvoltes of bij A afwenden, halve kleine volte rechts, recht stellen, halve volte links etc.

Echter heeft mijn paard moeite met ontspannen. In het begin was ze erg kijkerig. De bak was nieuw aangelegd waardoor ze her en der nogal wat spoken tegen kwam. Nu is dat echter klaar maar ze blijft moeite houden om te ontspannen.
Mijn instructrice wil met ons proberen wat meer nagevelijk te rijden, echter wil dit niet. Of ze blijft 'normaal' lopen of ze gaat vreselijk hangen.

Wanneer ze gaat hangen, kreeg ik de tip om haar meer te activeren. Echter gaat ze dan harder en harder maar blijft net zo leuk hangen. Onlangs in het bos begon ze wederom te hangen. Ik besloot te activeren maar toen ging ze enorm over het tempo lopen en net zo goed hangen. Vervolgens de teugels losser gelaten maar toen ze schrok had ik geen contact meer, ook niet handig dus :\ dus ten einde raad met rode handen van het trekken maar een tik gegeven maar toen kreeg ik 3 bokken cadeau en bleef ze wederom trekken.

Mijn instructrice is er afgelopen les even op gegaan en zij gaf aan dat ik best wat druk mag uit oefenen (in de mond) met het vragen van nagevelijkheid. Verder met mijn been blijven activeren... Echter lees ik vaak dat dit niet de bedoeling is.

Toen ik haar kocht had ze helemaal geen bespiering. Ik heb dan ook nooit echt nagevelijk met haar kunnen rijden. Momenteel is ze heel erg zoekende naar een goede hoofd-hals houding. Als je dus wat druk uit oefent, zakt ze wel maar is ze nog erg onstabiel om zo maar te zeggen.

Wat raden jullie aan? Wat zijn bijvoorbeeld goede oefeningen om aan ontspanning te werken en om het hangen tegen te gaan?

Janine1990

Re: Paard heeft moeite met ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:17

Consequentie is de key zo te lezen...

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:18

Leg uit! :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:22

Jij moet consequent zijn. Je paard blijft zoekerig omdat jij de stabiliteit niet biedt. Je bent wat onzeker omdat je instructrice zegt dat je best wat meer druk uit mag oefenen met je hand, maar leest te veel op bokt gok ik zo... ;) (heb ik zelf ook veel last van hoor!)
Door consequent te zijn, heb je je paard meer te bieden dan wanneer je zelf onzeker bent.

Mijn advies aan jou is je instructrice goed en consequent te gehoorzamen. En longeren (vw-nw) zodat je paard de ontspanning vindt, goed over de rug gaat en de druk van jou gaat accepteren.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:25

Oké, dus wel gewoon druk houden? Ik ben zelf inderdaad ook niet stabiel omdat ik onrustig met mijn handen wordt wanneer zij druk uitoefent. Op een dergelijk moment laat ik de teugels losser want ik moet mijn teugels tijdens de les regelmatig strakker nemen.

Kortom; druk dus blijven houden op dergelijke momenten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:27

Wanneer je paard tegen de hand komt, druk houden, wanneer je nageeflijkheid wilt, een ophouding.
Wanneer je paard in de door jou gevraagde houding loopt, hand ontspannen, maar wel contact houden.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 17:30

Oké, bedankt! Hier kan ik wat mee :D

dkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:08

het is ook goed om met passoa te longeren
dan blijft hij mooi over de rug en heeft dus de kans te ontspannen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:19

Trekken leidt tot terugtrekken en dat verlies je op den duur altijd. Daar moet je echt mee stoppen. bovendien, wie wil nou rode handen van het trekken? Denk eraan hoe rood de mondhoeken van je paard dan zijn....

Dan het 'hangen'. Wat bedoel je precies?
meestal bedoelt men met hangen dat het paard op zich lekker laag is, maar steun zoekt op de hand en dus eigenlijk alle gewicht weer op de voorhand zet. Maar dit zijn paarden die op zich wel ontspannen zijn.
In dat geval zou ik zeggen; niet laten hangen. Zodra ze het doet, been om te zorgen dat de achterhand actief blijft en een ophouding, liefst iets omhoog gericht. Zorg ook dat je handen niet te laag zijn.
Kenmerk van een halve ophouding is dat hij kort duurt, zodat het paard niet de kans krijgt om terug te trekken. Blijft een paard te snel gaan, herhaal dan de ophouding een paar keer en steeds iets sterker. maar begin elke keer weer subtiel, anders stomp je hem af. Net als bij beenhulpen dus!

Bij een paard dat trekt, gewoon tegen de hand is, moet je eerst de ontspanning krijgen. Allereerst de randvoorwaarden natuurlijk; geen pijn en goed passend zadel?
Dan richting het voorwaartsneerwaarts rijden. Rijd hem actief naar voren, achterhand moet actief gebruikt worden. Houd hem niet vast, maar probeer eerst alleen een constante lichte aanleuning te hebben, ookal is hij vóór de teugel.
Loopt hij te hard? Zet hem op de volte en maak die zo klein, dat hij niet meer kan vluchten. Op een kleinere volte gaan ze altijd langzamer.
Dan met de buitenteugel een licht constant contact houden en met de binnenteugel steeds stelling vragen (n.b. hand opzij en niet naar je toe!) en steeds even voorzichtig loslaten en kijken of ze wil ontspannen. Vroeg of laat gaat ze vanzelf naar beneden richting halsstrekken. Dat laat je natuurlijk toe en beloon je, maar houd dan wel contact!
In draf geeft een paard het gemakkelijkste na, dus begin daar mee.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:00

Terug trekken is eigenlijk nog niet eens echt wat ik doe. Om het contact te houden is ze zo zwaar in mijn hand dat ik haar haast moet 'dragen'.

Ze heeft sinds een kleine maand een geheel nieuw passend zadel. Dus ik neem aan (en hoop) dat het daar niet aan ligt.

Het hangen is inderdaad wel omdat ze in zekere zin ontspannen is maar ze valt dan enorm op de voorhand en ik 'draag' haar dan dus.

Ik ga wat doen met je tips! Bedankt! :D

Lis_Jolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:46

Ik denk dat jouw paard ook meer moet leren om op de achterhand te lopen. Zodra je je teugels langer laat, valt ze alleen maar naar voren. Door echt voornamelijk op het verplaatsen van het gewicht te trainen met veel overgangen, zal ze echt wel minder 'zwaar' worden.
Mijn fries heeft hetzelfde probleem. Ze is echt super zwaar, maar het wordt al een stuk minder!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:52

Nou weet ik natuurlijk niet hoe goed jij kunt rijden, :? maar misschien is het een idee :)* om je paar te laten bijrijden door iemand met meer ervaring? Bij ons heeft dat heel goed geholpen, we zien ons paard met sprongen vooruit gaan sinds hij twee ker per week bereden wordt door iemand met meer ervaring. +:)+

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 13:44

Tsja, ik heb zelf wel aardig wat ervaring. Plus dat ik het graag zelf wil leren met mijn paard en ik denk dat goede instructie dat zou moeten kunnen ondersteunen... maar het blijft een optie inderdaad! Ik denk dat ik bovenstaande tips eerst nog eens probeer en dan altijd nog kan kijken of ik haar door iemand anders laat rijden (al zou ik zo gauw niet weten wie). In ieder geval bedankt voor het meedenken :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:29

Ik heb waarschijnlijk niet helemaal goed gelezen en te veel mijn eigen probleem herkend.

Hangen = been...
Zodra je paard gaat hangen, geef je been. Paard moet vooruit, van die hand af. Combineren met een ophouding dus.
Pas als je paard niet meer hangt en meer tot dragen komt zal je een betere nageeflijkheid kunnen verkrijgen.

Een mooie vuistregel is 1 kilo in elke hand.

Mijn overige adviezen wil ik hiernaast wel laten staan. :)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 16:37

Als ik op een dergelijk moment been geef, loopt ze enorm over het tempo en blijft hangen... Een ophouding betekend in zo'n geval 'omhoog trekken' :/ ...