Misschien kunnen jullie mij nog wat tips geven...
Sinds afgelopen winter ben ik begonnen met lessen. We lessen wekelijks en zijn begonnen met de basis.
Nu zijn we bezig met volte vergroten en verkleinen en dan bijvoorbeeld volte openen, recht stellen en een paar passen weg rijden.
Ook zijn we bezig met strekken. Eerst puur versnellen en nu proberen we haar meer te laten strekken.
Verder wat slangenvoltes of bij A afwenden, halve kleine volte rechts, recht stellen, halve volte links etc.
Echter heeft mijn paard moeite met ontspannen. In het begin was ze erg kijkerig. De bak was nieuw aangelegd waardoor ze her en der nogal wat spoken tegen kwam. Nu is dat echter klaar maar ze blijft moeite houden om te ontspannen.
Mijn instructrice wil met ons proberen wat meer nagevelijk te rijden, echter wil dit niet. Of ze blijft 'normaal' lopen of ze gaat vreselijk hangen.
Wanneer ze gaat hangen, kreeg ik de tip om haar meer te activeren. Echter gaat ze dan harder en harder maar blijft net zo leuk hangen. Onlangs in het bos begon ze wederom te hangen. Ik besloot te activeren maar toen ging ze enorm over het tempo lopen en net zo goed hangen. Vervolgens de teugels losser gelaten maar toen ze schrok had ik geen contact meer, ook niet handig dus
dus ten einde raad met rode handen van het trekken maar een tik gegeven maar toen kreeg ik 3 bokken cadeau en bleef ze wederom trekken.Mijn instructrice is er afgelopen les even op gegaan en zij gaf aan dat ik best wat druk mag uit oefenen (in de mond) met het vragen van nagevelijkheid. Verder met mijn been blijven activeren... Echter lees ik vaak dat dit niet de bedoeling is.
Toen ik haar kocht had ze helemaal geen bespiering. Ik heb dan ook nooit echt nagevelijk met haar kunnen rijden. Momenteel is ze heel erg zoekende naar een goede hoofd-hals houding. Als je dus wat druk uit oefent, zakt ze wel maar is ze nog erg onstabiel om zo maar te zeggen.
Wat raden jullie aan? Wat zijn bijvoorbeeld goede oefeningen om aan ontspanning te werken en om het hangen tegen te gaan?
(heb ik zelf ook veel last van hoor!)
maar misschien is het een idee
om je paar te laten bijrijden door iemand met meer ervaring? Bij ons heeft dat heel goed geholpen, we zien ons paard met sprongen vooruit gaan sinds hij twee ker per week bereden wordt door iemand met meer ervaring.