Ik vind het erg leuk om buiten te rijden, en doe dit dan ook regelmatig. Zodra Tivara haar zin niet krijgt (niet harder mogen, ergens langs moeten, etc) gooit ze al het ware haar hoofd omlaag, en komt ook heel snel weer omhoog. Daarbij trekt ze flink aan de teugels. Ze doet dit alleen in stap, en ik weet niet goed hoe ik het op moet lossen. Een ophouding maken werkt niet, een keer flink been geven ook niet (dan schiet ze alleen naar voren en doet het meteen weer), negeren werkt niet, lange teugel blijft ze het ook doen. Ze doet dit zowel met als zonder bit, en in de bak niet. Alleen buiten als ze haar zin niet krijgt, het lijkt mij dus ook logisch dat het een 'tik' ofzo is, dan dat ze ergens pijn heeft. Heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? Want ik heb steeds spierpijn in mijn schouders/rug na een ritje.
Misschien eens een martingaaltje? Je kunt dan niet voorkomen dat ze haar hoofd naar beneden gooit maar wat ik uit de verhaal begrijp is dat ze dan ook weer heel snel naar boven komt.
Ze probeert teugel van je te krijgen, zodat ze de ruimte krijgt ervandoor te kunnen... Tenminste, dat is bij mijn pony de achterliggende reden van dat trucje. Stevig aan het werk zetten, ook buiten, dat helpt bij ons...
Maar ik wil haar niet stevig aan het werk zetten, dan moet ik zelf ook stevig aan het werk. Ik wil lekker rustig ontspannen buitenrijden. Zodra ik stop met haar aan het werk zetten begint ze gewoon weer. Maar het is niet dat ze de ruimte wil om ervandoor te gaan, tenminste. Met een lange teugel (geen contact) doet ze het ook, en dan heeft ze alle 'vrijheid' om te gaan als ze echt zou willen.
in hoeverre heb je er "last" van dat ze dit doet? Misschien is het iets dat vanzelf weer over gaat als je er niet teveel aandacht aan besteed. Ik vind als je een buitenrit maakt voor onstpanning de paarden ook wel een beetje de vrijheid mogen hebben om zelf dingen in te vullen. Hoe, dat is natuurlijk afhankelijk van wat je kan managen en of je er wel of geen last van hebt.
Konstantine
Geplaatst: 02-05-10 16:42
Hmmm, dat is wel heel vreemd dan... Misschien heeft ze last van insecten? Of hooikoorts?
@orsini; ik heb er last van doordat ik steeds een klap in mijn rug/nek krijg als zij met zo'n noodgang naar beneden duikt. Als ik heb buitengereden heb ik dus steeds spierpijn. @melsh; we reden vandaag in de regen, dus geen insecten, hooikoorts heeft ze (voor zover ik weet) niet, en ze doet het met alle type weer.
Voel je het aankomen dat hij het gaat doen? want dan kun je hem "afleiden" door aan het werk tezetten..
Of met slof of tiedeman gaan rijden want omlaag is meestal ook in voorwaartse richting omlaag. Wat me ook wel iets lijkt is een keer met een scherper bit te gaan rijden zo dat hij echt een keer z'n mond stoot.
succes in ieder geval, lastig hoor als je even lekker wilt relaxen.
heeft jou paardje ijzers? die van mij heeft op dit moment geen ijzers en doet dit ook onder het rijden omdat ze last van haar hoeven krijgt. volgende week gaan er bij die van mij ijzers onder of misschien vind hij het erg fijn buiten waardoor hij lekker 'los' wil gaan lopen naja igg heel veel succes ermee!
@annie112; ik ben niet zo'n fan van slof/tiedeman om die hiervoor er zomaar bij te pakken. Scherper bit ook niet, dat werkt misschien een paar keer, maar daarna doet ze het daarmee waarschijnlijk net zo hard. @shirdaki; Tivara heeft op dit moment geen ijzers, maar heeft wel altijd op ijzers gestaan, en deed dit dus ook gewoon toen ze nog wel op ijzers stond.
Mijn pony doet 't ook, vooral als we een stukje gegaloppeerd of gedraafd hebben en hij dan weer terug moet naar draf/stap.
Ik kreeg het er ook verschrikkelijk van in mn rug, dus op gegeven moment heb ik hem gewoon lange teugel gegeven en ben ik diep in het zadel gaan zitten. En dan gewoon ophoudingen blijven geven, zodat hij toch terug gaat. Zodra hij merkte dat het geen effect had stopte hij ermee, en nu doet hij het niet meer.
Ik neem aan dat je al tempowisselingen geprobeerd hebt?
Mijn paardje deed het ook heel erg, ik moest regelmatig de klodders schuim uit mijn gezicht halen
Maar veel tempo wisselingen rijden (ja, ook op een buitenrit) en als ik het voelde aankomen gaf ik haar veel been. Dat hielp bij haar iig goed, succes ermee!