een paard doorrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ValentinoGJarig

een paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:02

hoihoi,

Ik heb sinds kort een e pony gekocht, heb hem zadelmak gemaakt alles gaat goed hij is super lief!
alleen nu komt het hoe moet ik hem de beenhulpen aanleren, het ''doorrijden''?
longeren gaat ook goed ook met stemhulpen alleen nu kan het even niet omdat de bak waar ik nu sta toch wel iets te klein is dat is slecht voor hem.. dus is het al een tijdje niet gedaan..
Hebben jullie tips?
en natuurlijk ga ik zeker lessen nemen!
we zijn nu druk bezig om te kijken waar goede instructrices zijn want dat is wel nodig met een jong paard en ikzelf ook :)

hou het aub wel netjes :)

liefs

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: een paard doorrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:07

Als je paard de stemhulpen kent, is het eigenlijk heel gemakkelijk.

Je geeft het paard de beenhulp voor wat je wilt doen en zegt gelijk 'draf' erbij, net wat hij kent en wat je wilt doen natuurlijk. Verder is het gewoon veel heel veel herhalen, altijd vriendelijk en geduldig blijven en hem de link laten leggen van wat er nu gedaan moet worden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:10

Heel consequent zijn, veel geduld hebben, en heel goed les nemen..

Wat ik erg fijn vind is een plan opstellen, ik heb die van paardenbegrijpen gepikt..
Voor ons werkt dat erg goed..

Ik ben nu in het stadium dat de stemhulpen afgebouwd worden, en nu gaat het ineens best snel.
Heb met mijn instructrice de eerste stapjes naar het wijken gezet..

ValentinoGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:12

Quir schreef:

Je geeft het paard de beenhulp voor wat je wilt doen en zegt gelijk 'draf' erbij, net wat hij kent en wat je wilt doen natuurlijk. Verder is het gewoon veel heel veel herhalen, altijd vriendelijk en geduldig blijven en hem de link laten leggen van wat er nu gedaan moet worden.

ja in principe wel alleen het rare is als ik niet op hem zit en grondwerk doe of longeer en ik gebruik stemhulpen dan doet hij het ook maar als ik op hem zit reageert hij op niks en als ik dan weer afstap laat rusten en grondwerk ga doen doet hij het weer?

ValentinoGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:13

FitzChivalry schreef:
Heel consequent zijn, veel geduld hebben, en heel goed les nemen..

Wat ik erg fijn vind is een plan opstellen, ik heb die van paardenbegrijpen gepikt..
Voor ons werkt dat erg goed..

Ik ben nu in het stadium dat de stemhulpen afgebouwd worden, en nu gaat het ineens best snel.
Heb met mijn instructrice de eerste stapjes naar het wijken gezet..

is dat van een site? en als ik het zo lees is dat inderdaad al best snel!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:20

[quote="ValentinoG"]

ja in principe wel alleen het rare is als ik niet op hem zit en grondwerk doe of longeer en ik gebruik stemhulpen dan doet hij het ook maar als ik op hem zit reageert hij op niks en als ik dan weer afstap laat rusten en grondwerk ga doen doet hij het weer?

Het paard is gewend de commando's vanaf de grond te krijgen, vertrouwd daarop en weet wie de leider is.
Hij begrijpt er niets van als er niemand staat die hem vanaf de grond leidt.

Het is dus zaak dat je paard gaat leren vertrouwen op de ruiter, de ruiter gaat begrijpen...
Dat gaat niet 123 dat kan je het beste in stapjes doen.

- Het longeren de stemcommando's die zitten erin! Dat is top en een goede basis ;)
- Het volgende stapje is longeren met longeur die de commando's geeft en de ruiter met de daarbij passende hulpen.
- Uitbouwen naar enkelt hulpen van de ruiter.
- De hele bak door gelongeerd worden, af en toe rechte stukken pakken.
- De longeur langzaam afstand laten nemen van het paard totdat het paard op de ruiter vertrouwd en de bedoeling snapt. (bv. zonder longeerlijn etc.)

Succes!

Ik raad je aan een goede instructeur te zoeken die dient als longeur. In het begin is 2 a 3 keer in de week een half uurtje meer dan genoeg voor een paard.
Laatst bijgewerkt door doei op 02-05-10 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:21

ValentinoGJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:25

oke dankjewel!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 12:27

Quir schreef:

Ja, hier ben ik het mee eens ;) Zo leert ie het volgens mij wel goed aan hoor! :)