Het rijden gaat na een rottijd weer steeds beter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

Het rijden gaat na een rottijd weer steeds beter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:33

Een paar weken geleden heb ik al wat foto's van mijn les geplaatst:

[RT-HAW] Volinda, Na 2 jaar ellende eindelijk weer vooruitgang

In dit topic is tevens ons hele verhaal te lezen. Even in het kort: Volinda is een merrie (MetallxWolfgang) van 7 jaar. Ze is vanaf haar vierde in mijn bezit. De afgelopen twee jaar hebben we een hoop voor onze kiezen gehad (uitgebreid verhaal: zie het andere topic). Inmiddels zijn we weer lekker aan het rijden en zie ik eindelijk weer verbetering! Ik heb meestal 2x in de week privéles waar ik ontzettend veel aan heb.

Natuurlijk zijn er, ondanks het weer beter gaat als de vorige keer, wat verbeterpunten:

- Mijn beenligging is nog niet perfect, als is deze al wel weer beter dan op de vorige foto's
- In de galop moet ik nog meer gaan zitten
- Volinda wordt soms zo overenthousiast dat ze af en toe onder me vandaan loopt of omhoog komt met haar hoofd.

Er zullen vast nog meer verbeterpunten zijn maar daar heb ik jullie voor ;)

Ik heb trouwens geen cap op, op de foto's. Zoals ik ook in mijn vorige topic heb vermeld heb ik soms last van migraineaanvallen waardoor ik de dag daarna geen cap op mijn hoofd verdraag. Er wordt hier nog een oplossing voor gezocht. Tevens rijd ik met slof, eigenlijk puur voor mijn eigen zekerheid, ik gebruik hem vrijwel niet. Nu Volinda weer beter gaat lopen is de slof binnenkort weer verleden tijd :D

Ik heb geen film van instappen of uitstappen.

Nou, hierbij de filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=3K3dZGbpOMY

http://www.youtube.com/watch?v=3i7aQxyxCGo

ruth91

Re: Het rijden gaat na een rottijd weer steeds beter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 21:58

word een beetje duizelig van de filmpjes haha :D
maar ziet er verder wel netjes uit, probeer nog iets meer te blijven plakken in de galop ;)

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:08

Super dat je paard helemaal hersteld is van die hoefblessure.

Probeer meer te blijven zitten in galop en je rijdt blijkbaar met een dressuurzadel maar hebt een stoelzit, dus probeer je benen lang te maken en niet je vast te houden met je kuiten, zo duw je jezelf uit het zadel. Hielen naar beneden en benen lang.

verder, denk ik, dat je beter die slofteugel achterwege laat, hij staat strak gespannen. Je bent er je misschien niet van bewust maar op de video is het wel duideljk. Hij moet ofwel véél losser of beter, doe dat onding af. Je paard heeft geen enkele intentie om te bokken vertoond op de video, dus heeft het geen zin om met slof te rijden.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 22:29

Ruth: Dankjewel, en ja ik zit inderdaad bijna continu op de volte!

Vancky2005: Ik rij inderdaad met een dressuurzadel als je naar het comentaar van mijn instructeur luistert, hoor je dat we druk bezig zijn met mijn zit. Ik klem mijn kuiten niet maar mijn knieën en daardoor heb ik inderdaad de neiging om een stoelzit te krijgen.

De slof staat nooit strak gespannen, is op het filmpje niet goed te zien maar op de foto's van mijn vorige topic wel. Een slof gebruik je volgens mij sowieso niet als een paard bokt, dit hou je er namelijk niet mee tegen! Een slofteugel is mijn inziens bedoeld om een opwaartse beweging te begrenzen. Bedankt voor de tips!

_Loes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:29

Ik denk inderdaad ook dat je het beste zonder slof kan rijden. Je hebt op het filmpje het paard goed onder controle. In het galop heb ik inderdaad het idee dat je niet lekker en ontspannen zit maar hier werk je ook al aan en het hoe vaker je oefent hoe beter het word. Ziet er al goed uit!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 07:20

Loes: de slof gaat er inderdaad af, deze is gebruikt voor het begin. Op zich zit ik redelijk ontspannen in de galop maar in een les ben ik zo geconcentreerd bezig dat het soms niet zo oogt. Bedankt voor je commentaar!

xIsmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:52

Fijn dat de slof er af gaat, ziet er nog wel beetje gespannen uit maar dat kom goed!

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 11:51

Goed dat je in het begin een slof eraan hebt gehad :) !
Super goed idee, lekker ontspannen gaan, en probeer hem er in galop wat meer bij te houden, ik denk de helle tijd dat hij valt in de galop want hij loopt zo op de voorhand :=