Problemen met zonder zadel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiKip

Problemen met zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 13:20

Weet niet zeker of het hier goed staat :) misschien dat het bij NH moet?

Anyway, Ik heb dus een probleempje...
Zonder zadel rijden is bij mij altijd wel een ramp geweest :P maar op mijn vorige verzorgpaard ging het eigenlijk best goed! Hij had dan ook wel hele fijne gangen en liep lekker stabiel.
Maar op het paard waar ik nu op rij is het echt een regelrechte ramp! Ze is een draver van net 7 jaar. Loopt erg onregelmatig en stuiterig en zwalkerig (komt doordat ze jong is en draver is ;)). Als ik met zadel rij, kan ik haar lekker soepel krijgen en loopt ze super! Maar zonder zadel werkt het niet bepaald...
De stap gaat super, geen enkel probleem mee. Maar als ik ga draven, gaat zij in haar onregelmatige stuiterdrafje lopen, waardoor ik ook ga stuiteren. Zij heeft dan weer zoiets van wat stuitert er nu weer op me rug, waardoor ze nog meer gaat stuiterdraven en ik nog erger ga stuiteren! Ik stuiter er gewoon vanaf :P

Dit is natuurlijk niet lekker voor haar en mij dus ik doe het nu heel weinig, maar wil het wel graag leren! Heeft iemand tips voor mij? :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:34

Gewoon voorlopig niet doen? Je schrijft zelf dat ze nog zo jong is, misschien moet je een tijd wachten tot ze wat volwassener loopt. Laat het een half jaar (of zo) rusten en probeer het over een tijdje nog eens om te kijken of het dan beter gaat.

Vera96

Re: Problemen met zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:42

Zonder zadel draven is NOOIT fijn voor een paard, dat is inderiegeval wat mij geleert is. Kortom, hou je zadel er lekker op, die is er niet voor niks. ;)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:44

herkenbaar! proberen te concentreren op het ontspannen van je benen, hoe meer je aanspant hoe moeilijker het is ;)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 16:18

@VeraPopeye: ben ik het niet mee eens. Ik ken mensen die super goed zonder zadel rijden en die belemmeren hun paard totaal niet! Zonder zadel lijkt me dan juist zoveel fijner voor je paard.

Benen ontspannen is een goede!!! :P Ik trek ze inderdaad altijd omhoog...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:22

ninajojo ga eens met je zitbeenknobbelen op je handen zitten. Een tijdje en ook een beetje bewegen. Kijken wat je handen ervan vinden ;-)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 16:23

zonder zadel ligt de druk verdeling van je gewicht op een beperkt gedeelte van de rug. Als je dit dus altijd en lang doet is dat niet zo goed voor zn rug.. Maar als je het af en toe eens doet is het helemaal niet erg..
Tis even lastig met ontspannen zeker als je uit evenwicht raakt, maar als je juist dan ontspant merk je dat het meteen beter gaat.. Succes iig!!

edit: je handen zijn niet te vergelijken met een paardenrug ;)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:53

@Ninajojo,

De druk word slecht verdeeld, waardoor het pijnlijk is voor de rugwervels. :)
Tenminste, dat is wat mij altijd verteld is, en het klinkt wel logisch.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:04

Onzin de wervels zitten in het midden en je zitbeenknobbels zitten daarnaast je zit dus op de spieren die naast de ruggewervels liggen.

Als je moeite hebt om door te zitten zonder zadel dan kan je een voltige singel gebruiken met een dekje eronder. Vraag iemand anders je paard aan de longe te houden en oefenen maar, eerst met vasthouden zodat je stiller zit en langzaam aan eerst één hand en later tweehanden loslaten.
Korte stukjes achter elkaar oefenen en dan je paard weer laten ontspannen in stap zodat hij de tijd krijgt om te wennen dat je er zonder zadel op zit.

Op een gespannen rug kan je haast niet doorzitten dus ontspannen zowel van je paard als van je zelf is erg belangrijk.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:05

probeer anders eerst een tijd te stappen en je paard dan te laten ontspannen;) als ie goed ontspannen is een stukje gaan draven. loopt ie dan weer gespannen stappen. en zo kan je wel een uurtje doorgaan. maar let er wel op dat je paard niet gaat klooien dan vind ie t niet leuk meer dan moet je stoppen!

suc-6

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:11

kan je met zadel wel gewoon goed doorzitten? zo niet zou ik dat eerst proberen. als dat wel lukt, misschien een tussenvorm, je hebt dacht ik toch ook van die barebackpads waar je evt stijgbeugels aan kan hangen?
en misschien om te beginne elke keer maar een paar passen draven en dan terug naar stap voordat het echt oncomfortabel wordt?
of misschien toch nog een tijdje doorgaan met oefeningen voor ontspanning en soepel maken en kijken of het drafje dan niet vanzelf beter uit te zitten wordt...
ik heb ook net een jonge stuiterdraver gekocht dus ben ook wel benieuwd hoe dat gaat uitpakken over een tijdje ;)

Annemoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:20

Probeer eerst héél langzaam te draven. Pas als je goed kan blijven zitten kun je het tempo voorzichtig wat opvoeren.

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 18:29

Rijd je op het zadel wel eens zonder beugels? Misschien eerst dat oefenen en dan pas zonder zadel draven.
Ik rijd zelf graag op en westernpad met een longeersingel. Vooraan de longeersingel zit een bokriempje voor extra houvast, mocht het eens nodig zijn. Voordeel hiervan vind ik dat je toch iets meer drukverdeling hebt, waardoor het paard makkelijker zijn rug kan ontspannen en het is niet zo glad, dus je gaat niet zo snel schuiven, en dus niet klemmen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:02

probeer eens met een halstertouw om zijn nek te rijden...kan je toch nog goed vasthouden ..je teugels iets laten vieren en lekker rustig , misschien iets onder zijn tempo, laten draven..

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:36

Probeer te ontspannen.
Je gaat eigenlijk automatisch zonder zadel wat naar voren gebogen zitten.
Probeer lang te blijven zitten met je benen naar de grond.
Niet optrekken dus.
Als je ontspannen zit blijf je makkelijker zitten dan wanneer je helemaal voorover buigt en je benen optrekt. zoals ik al zei gaat dit automatisch dus je moet er wel op letten ^^.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:19

Barebackpads willen helpen. :j Vergeet niet: je mag hier nooit beugels aan doen!

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:36

je kunt er voorloppig best allen mee stappen want dravers hebben een nogal onregelmatige draf ;)

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:21

Oei een draver, heb ik ook ervaringen mee:').
Ik rij al super lang zonder zadel (echt al vanaf een jaar of 8) en ik blijf wel goed zitten maar op een draver is het idd moeilijk. Ik was de enige die een heel rondje kon blijven zitten^^.

Misschien kun je eerst proberen de beugels over het zadel te leggen en dan rijden. Zo kun je het langzaam een beetje opbouwen. En tsja als je het echt graag wilt misschien zo'n voltige singel kopen zodat je je alsnog vast kan houden indien nodig?

Succes!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 15:31

Ik ga eerst oefenen zonder beugels op zadel denk ik ;) Is al moeilijk genoeg :P
En ik heb pas een westernpad gekocht! Dus als ik daar de longeersingel om doe gaat het vast ook al een stukje lekkerder :P

Bedankt allemaal voor de tips!

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:35

Op een bbp zit je best stevig, meestal is de zitting van suède, daardoor blijf je 'plakken'.
Maar het is niet handig om daar beugels aan te doen en ik denk dat als je dat wel zou doen, je ook gewoon met zadel door kan rijden. Anders helpt het niet.
Maar ik heb er nog nooit op gereden, maar volgens mij rijden ze ook wel fijn.