slechte conditie of slecht voor het been...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elizahbep

slechte conditie of slecht voor het been...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 23:00

Hay,

Al bijna 5 jaar heb ik mijn haflinger merrie beppie en sinds een paar maanden merk ik dat ze na een minuut of 20 / 30 niet goed meer op mijn hulpen reageert.
Bep is altijd erg voorwaarts geweest (nu nog maar na die 20 tot 30 minuten doet ze het niet meer)
Ze heeft iets overgewicht, waar we overigens hard me bezig zijn om die overtollige kilootjes kwijt te raken. maar helaas werkt het weide seizoen ook niet echt mee.
Vanuit dat overgewicht denk ik dat ze daarom een slechte conditie heeft en om die rede na dat halfuur niet meer voorwaarts op mijn hulpen reageert.
Maar waar ik ook aan denk is dat ze gewoon mijn been negeert, want als ik aan het trainen ben rijd ik altijd met zweepje (deze hoef ik niet te gebruiken want ze reageert hier heel heftig op) maar leg ik het zweepje weg dan kakt ze in een keer in en gaat het tempo omlaag.
Hier heb ik ook tijdens mijn wedstrijden last van want ik mag niet meer met een zweepje rijden, maar zonder kom ik mijn tweede proef haast niet door omdat ik bijna geen reactie op mijn hulpen krijg.
Mijn vraag is dus eigenlijk, ligt dit probleem nu aan haar conditie? of is ze gewoon slecht aan mijn been?
Hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb en dat jullie mij advies kunnen geven.

(Ik krijg overigens zeer regelmatig les, maar heb het nog niet met mijn instructeur er over gehad omdat ik hem nog niet gezien heb.)

Groetjes,

Elizah

Ik weet dat hier al vaker een topic over geopend is, maar niets leek op mijn probleempje.

Persevero

Re: slechte conditie of slecht voor het been...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 08:10

ik denk dat het een combinatie van beiden is. misschien is het echt zo geweest dat ze moe werd en daardoor minder op je been reageerde. en sluit het er nu ook een beetje langzaam in dat het natuurlijk erg makkelijk is om niet op been te reageren. helemaal als je geen zweep in de hand hebt..

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:04

zou eerst eens proberen om in het eerste half uur zonder zweep te rijden zodat je kunt controleren of je paard goed aan de hulp is, als ik het goed lees loopt je paard op de zweep en niet op je been, dus dat eerst maar aanpakken. succes

midgie

Re: slechte conditie of slecht voor het been...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:17

Kan beide zijn, of je gaat zelf steeds meer druk geven met je benen , dus dan geeft het paard aan dat het teveel is, of geen conditie, let goed op zijn ademhaling en bij grote neusgaten weer even op adem laten komen, want een paard wat werkt met grote neusgaten heeft meeste zuurstof gebrek en moet je weer terug op adem brengen en aan conditie training doen, wat je ook zelf zou doen als je conditie op wil bouwen.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:22

Hey elizah dat probleem had ik ook met gipsy
het is gewoon wat luiheid voor het been probeer ook in je traininge stukjes te pakken waar je zonder zweepje rijd

oook als je zonder sporen rijd en je doet ze voor de wedstrijden om ken het al effectief werken

veel overgangen rijden en als niet direct reageert gewoon erg streng zijn met je benen ze moet voor je benen als het ware wegvliegen. Zoniet dan geef je maar een wat hardere hulp

zo heb ik het ook bij Gipsy gedaan
het is een lastig iets om het eruit te rijden

Ook kan je voordat je je proefje inga nog effe wakkeer maken in de losrijbaan!
overgangen en dan direct weer weg, reageert ze niet zweepje achter je kuiten

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:49

Het zou een combinatie kunnen zijn inderdaad, maar ik denk dat je instructeur dit het beste kan zien. Hij kan zien hoe je paard reageert (of juist niet). Ik denk dat je met zo'n stukje tekst en uitleg niet echt de conclusie kan trekken of het aan de conditie of aan de luiheid van het paard ligt.

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 08:12

Ronya schreef:
Het zou een combinatie kunnen zijn inderdaad, maar ik denk dat je instructeur dit het beste kan zien. Hij kan zien hoe je paard reageert (of juist niet). Ik denk dat je met zo'n stukje tekst en uitleg niet echt de conclusie kan trekken of het aan de conditie of aan de luiheid van het paard ligt.

Hier heb je helemaal gelijk in.
bedankt voor jullie reacties, ik ga het er met mijn instructeur over hebben.
en ga zonder zweepje rijden, zodat er niets afvalt bij een wedstrijd.