Bijrijdpony Tadesse en ik wennen al aan elkaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Bijrijdpony Tadesse en ik wennen al aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 19:21

--
Laatst bijgewerkt door Shinedown op 07-04-22 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Bolzak23

Re: Bijrijdpony Tadesse en ik wennen al aan elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:07

Wat een leuke combinatie zijn jullie! Op de fotos zo niks aan te merken. Maar toen het filmpje.... Oei. Bovenlijf leren ontspannen, het hele stuk dat je lichtrijdt is dribbelen en geen draf. Probeer haar lekker voorwaarts te laten draven en zelf je schouders en middenstuk te ontspannen. Natuurlijk is het even wennen met zo;n nieuwe pony, dus volgens mij als jullie elkaar wat beter kennen komt het helemaal goed! Maar werk er nu vast aan.

Heel veel plezier samen!!!!! :D

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:32

14 km :wow: da's lang!
let idd op je hakken, doordat je ze niet uitdrukt kantel je een beetje naar voren
lijkt net. Bij dat filmpje liep ze heel gespannen (logisch, dat wel) daar moet je echt op letten,
anders gaat ze haar rug wegdrukken. En op sommige foto's houd je je armen heel gestrekt (1e foto), je mag je
handen wat meer dragen.
Maar ik weet zeker dat over een tijdje, met veel oefening en
als jullie gewend aan elkaar zijn, het er nog eens heel leuk uit kan gaan zien! :D

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:57

In de bak en buiten was ook een drastisch verschil met mijn houding. Ik zal eens een filmpje maken van in de bak, hier ben ik meer ontspannen met mijn schouders. Zowiezo heb ik ook gewoon vaak gespannen schouders, dus dat klopt helemaal.

Bolzak23 , weet ik dat het dribbelen was, maar ik was dat geschud zo zat dat ik maar ging lichtrijden, anders was het niet te doen :P.

Carlijn_94, dat is idd lang en ik heb het geweten. Morgen blijf ik thuis en trek ik een schoenen/sokken aan, want dat is echt dodend :').

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:05

Had ook al gerageerd in je vorige topic. Ik vind jullie een steeds leuke combi worden!
Je ziet dat hij begint met het zakken van het hoofd. Denk dat dit de komende tijd alleen maar beter wordt.
Vind het knap dat je al buiten bent gaan rijden. Zo te zien zou hij graag vol in rengalop willen. Je hebt hem in ieder geval goed onder controle. Als je dit vaker gaat doen wordt je vast steeds minder gespannen en daarmee je pony ook.
Enne... respect voor die wandeling van 14 km'er!!!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:04

ziet er leuk uit!
alles is idd nog heel gespannen
maar wordt allemaal vast beter.!
succes!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:33

Probeer haar gerust te stellen. En aai over de hals en met je stem zeggen dat ze het goed doet. Als ze dan dribbelt en je krijgt haar niet in stap zou ik ook echt gaan draven. Nu laat je haar een beetje sukkelen. Verder lijkt het alsof ze met een linkerstelling loopt. Buiten kun je juist zo mooi rechtrichten.

Verder zijn jullie een passend stel en met veel geduld gaat het helemaal goed komen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:07

Ik ben het niet helemaal eens met het commentaar hierboven.
In de bak op de foto's zie je ook al duidelijk dat je de neiging hebt om je handen en armen laag te houden en een beetje vast te zetten. Daar moet je echt op gaan letten. Houdt je handen boven de schoft en bij elkaar, nooit naast de schoft.

Met buitenrijden loopt het paard inderdaad ontzettend te dribbelen, dat zou ik gewoon niet pikken. Ik denk niet dat ze echt bang is ofzo, want met galopperen schiet ze ook niet opeens weg. Dat dribbelen is gewoon aangeleerd gedrag. Als ze netjes stapt zoals helemaal in het begin van het filmpje dan ontspan je zo veel mogelijk en ga je met je handen goed mee met het hoofd. Probeer vooral niet aan de teugels te trekken, want dan gaat ze juist dribbelen. Als het paard toch gaat dribbelen zet je haar even met een korte ophouding terug naar heel langzaam, bijna halt houden en ontspan je, beloon je haar kort en stap je weer weg. Maak haar duidelijk dat jij het tempo bepaald en niet zij.
Dus vooral niet gaan lichtrijden, dan bepaalt zij eigenlijk dat jullie gaan 'draven'. Of in elk geval harder dan normaal stappen en jij gaat daarin mee. Dat moet je voorkomen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:05

Op het filmpje heb je een heel gespannen bovenlijf en je valt een beetje naar voren, op de foto's is dit ook een beetje te zien. Er op letten dat je dus niet naar voren valt. En inderdaad je hakken, maar dat kan ook komen door je voet. Ziet er netjes uit verder hoor :D Voor een van de eerste keren!

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:43

Let erop dat je netjes naar achteren blijft zitten, want je hebt nog wel eens de neiging m naar voor te vallen op het filmpje.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:48

Complimenten voor de mooie duidelijke foto's,dat kijkt echt prettig :)
Ik denk dat je al goed op weg bent en wel eerlijk en vriendelijk rijdt.
Wat betrft het filmpje: de eerste keer buiten is inderdaad spannend, probeer echter wel zelf te ontspannen zodat je dat ook doorgeeft aan je paard! Dus: belonen als ze het goed doet en lekker relaxed gaan zitten. Je draf is maar half half, dus wat meer voorwaarts rijden zodat het tempo goed van jou is en dan ben je meteen van het dribbelen af.
Veel plezier samen!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 16:03

Dankjewel voor jullie tips :).

Ik moet echt nodig ontspannen, maar die dag was dat extra lastig. Vaak let ik er nu op tijdens het rijden van: Ontspannen! Dan ontspan ik weer en na een tijdje niet meer, maar dan denk ik dat weer. Dus het gaat al steeds beter.

Buiten pikte ik het ook niet, maar naar ophoudingen luisterde ze gewoon niet.
Ik ga hier zeker in de toekomst aan werken ^^.

Egnie
Buiten ging ze idd helemaal scheef lopen, dat viel me ook op. Nu maakte me dat nog ff niks uit, was al blij dat het gewoon rustig ging. De volgende keer zal dit zeker beter gaan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:53

Aurora3 schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met het commentaar hierboven.
In de bak op de foto's zie je ook al duidelijk dat je de neiging hebt om je handen en armen laag te houden en een beetje vast te zetten. Daar moet je echt op gaan letten. Houdt je handen boven de schoft en bij elkaar, nooit naast de schoft.

Met buitenrijden loopt het paard inderdaad ontzettend te dribbelen, dat zou ik gewoon niet pikken. Ik denk niet dat ze echt bang is ofzo, want met galopperen schiet ze ook niet opeens weg. Dat dribbelen is gewoon aangeleerd gedrag. Als ze netjes stapt zoals helemaal in het begin van het filmpje dan ontspan je zo veel mogelijk en ga je met je handen goed mee met het hoofd. Probeer vooral niet aan de teugels te trekken, want dan gaat ze juist dribbelen. Als het paard toch gaat dribbelen zet je haar even met een korte ophouding terug naar heel langzaam, bijna halt houden en ontspan je, beloon je haar kort en stap je weer weg. Maak haar duidelijk dat jij het tempo bepaald en niet zij.
Dus vooral niet gaan lichtrijden, dan bepaalt zij eigenlijk dat jullie gaan 'draven'. Of in elk geval harder dan normaal stappen en jij gaat daarin mee. Dat moet je voorkomen.

Mee eens! Niet gaan lichtrijden, wanneer je eigenlijk wou stappen. Nu geef je haar haar zin. Eerst mooi rustig stappen en daarna evt draven.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:08

Als ze niet luistert naar ophouding, moet je gewoon strenger zijn. dan maar wat harder inhouden, ze moet reageren.
Je moet zo hard zijn als nodig, en zo zacht als mogelijk (woorden van mn instructrice)
De mijne wil ook alles bepalen, en keihard hard stappen. En reageerde dan totaal niet op een ophouding, moest echt hard inhouden voor ik reactie kreeg. Maar ja dan moet dat maar een paar keer. Hij moet weten wie de baas is, en dat jij t tempo bepaalt. Als dat duidelijk is, dan pas kan er ontspanning komen.
Eerst takt en regelmaat (dus jij bepaalt t tempo, een gelijkmatig tempo, niet te hard) dan pas komt de ontspanning en van daaruit de aanleuning.

Alphabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:00

Wat een leuke combi :j en een leuk sjiek beestje heb je :)

Filmpjes kan ik hier niet zien, dus weinig commentaar behalve dat ik op sommige foto's wat contact (teugels) mis.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:32

Leuk stel zijn jullie! Heb jullie vorige topic ook gezien.
Er zit zeker vooruitgang in.
Probeer haar als je naar buiten gaat ook bezig te houden.
Proberen nagevelijk te laten lopen, zo dat ze wat meer op jou let.

Verder is het comentaar al wel gegeven hier boven. (Tadesse heeft wel wat van mijn pony) :)

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 15:15

Wat zijn jullie een leuke combi. Ik ken je toevallig ook van HT, heb daar ook de 1ste topic van jullie gezien. Maar ik moet toegeven jullie gaan voor uit ! Natuurlijk moet ik ook tips geven :+ . Probeer je bovenlichaam te ontspannen. En ga niet lichtrijden wanneer jij wilt dat ze gaat stappen.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 14:25

ik vind jullie een leuke combi.
maar vind dat ze wel een stuk actiever mag lopen, dan gaat ze vanzelf wat meer op jou letten.
ook met het galopje (nu nog niks over te zeggen, is 1e keer) maar die mag ook wel wat actiever, je ziet aan haar dat ze heel graag een sprintje wil trekken, en jij bellemerd haar met je houding doordat je te gespannen zit.

dus veel meer ontspannen, samen kom je er wel :D

wel top combi.
over half jaar wil ik weer foto's zien ;)

Nadia_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:15

Zoals al heel veel mensen zeggen: Leuke combi ;)
Je ziet op sommige foto's dat ze heel ontspannen loopt en soms minder maar ik neem aan dat dat met de nodige training komt
Leuk filmpje trouwens ;)

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:06

leuke combie:)
De komende tijd zou ik als ik jou was eerst gaan werken aan je houding: leer te ontspannen, handen niet op je paard zetten, en werken aan beenlegging.
Voor de rest vind ik dat je paard al beter is gaan ontspannen.
succes ermee :P