hoofd omhoog

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aight

hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 10:02

harvey
tinker
3,5 / 4 jaar

we zitten nu ong 2-3 maanden bij een pony-club en in het begin was hij wat opstandig, hij heeft een hele snelle draf en daarom kon hij niet zo goed rustig aan doen (dat is nu helemaal over) en hij liep stijf, sprong verkeerd aan in galop (scheef of helemaal verkeerd)
Maar nu ging het de laatste weken super goed, hij had een rustige draf en galop (de juiste) en wilde ook wat ontspanning geven. Maar de laatste les was ie echt niet te houden... hij bleef maar schudden met zijn hoofd in alle gangen, sprong telkens verkeerd aan in galop en bokte als ie zijn zin niet kreeg...

ik wil zo lang mogelijk uistellen het gebruik van hulpteugels enz.. misschien zit hij gewoon nog in zijn leeftijdsfase dat ie alles gaat uitproberen... (dat heeft ie al een keer gedaan, in het bos dat ie er vandoor ging en overal afdraaide)

ik hoop dat jullie me met een oplosssing kunnen helpen, mijn eigen ingeving: :') veel in de bak rijden en als ie zn hoofd omhoog gooit handen even vastzetten (1 seconde) en aansporen

Somebitch

Re: hoofd omhoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:04

Nee niet je handen vastzetten. :n Ookal is het voor 1seconde. Hij gooit zijn hoofd omhoog zeg je, hoe hoog is dit dan? Je wilt dit veranderen omdat je niks te zeggen hebt met zo'n hoog hoofd begrijp ik?

Heb je alle overige dingen al uitgesloten? Zoals rugproblemen, tanden etc?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:08

heb jij ook niet eens een topic gestart met een filmpje?
(of ben ik in de war?)
Het eerste half uur ging het erg slecht en daarna kwam die ontspanning er wel...
Een moeilijk geval....ook erg moeilijk om dat even met een paar woorden op te lossen.
Heb je misschien weer een nieuw filmpje?

Ik weet niet of handen vastzettende oplossing is....wel halve ophoudingen,links,rechts... maken en als hij dan vraagt geven...handen naar voren en hem de ruimte geven.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:25

Het is zeker geen uit proberen,
Past het zadel, hoe is jou zit?
Snapt hij wat je wil, snap jij waar je mee bezig ben, heb je goede begeleiding buiten de pony club, want mijn ervaring met een pony club is dat ze je niet echt uit leggen wat je moet doen en waarom.
Neem prive les en ga zeker geen hulp teugels erbij nemen, leer zelf voelen en leer zelf je paard trainen, dus leer ook heel veel theorie.
Zeker niet je handen vast zetten, probeer eens als hij zijn hoofd omhoog gooit in verlichte zit te gaan en je handen naar voren steken, waarschijnlijk zit je te veel in de rug te duwen , waardoor hij wel omhoog moet komen, als je dat vast gaat zetten dan krijg je uiteindelijk blessures.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 10:48

oke, dat vastzetten niet meer doen :o

zadel past als gegoten en ik heb geen filmpje ooit erop gezet ;)
begeleiding is erg goed, ik zit er zelf wel aan te denken om een cursus met harvey van emiel voest te volgen, maar dat is nog even sparen. na een halfuur geef hij na, ook in galop. (die hebben we weer rechtgekregen) maar dan doet ie tijdens het ontspannen nog steeds met zijn hoofd schudden, ik zal eens kijken of ik een paar foto''s kan maken van het rijden zelf

ik zit zelf een beetje onderuitgezakt omdat ik vooral zonder zadel heb gereden op een shet (een paar jaar geleden) daar werk ik hard aan om niet te veel door te zitten en meer rechte schouders en rechte rug, verder rijd ik met een (vind ik zelf) ontspannen hand, ik geef eerder te veel ruimte dan te weinig

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:59

Het hoofd schudden duid dan toch op spierpijn denk ik ,
Galop rechtuit zal het niet zijn, een 3.5 jarige zou eigenlijk nog niet moeten galopperen onder de man, ga eerst eens in de stap aan de gang en maak hem sterk en dragend in de achterhand.
Als je bedenkt dat hij pas uitgegroeid is p[ 7/8 jaar en sommige tinkers nog later tussen hun oren, zou ik heel voorzichtig zijn.
Dat zou de gene die jou begeleid ook heel goed moeten weten, werk eens aan de long dan niet aan het bit maar aan de kaptoom, dan stoor je het dier ook niet in de mond,
Maar kijk eens het filmpje op www.paardenbegrijpen.nl over het trainen van een jong paard, heel interessant om daar even naar te luisteren.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:21

Buitenhand gesloten houden (dicht'geknepen') en met de binnenhand vragen (steeds kleine kneepjes geven). Daarbij goed binnenbeen geven. Gaat hij met zijn hoofd naar beneden, dan ontspan je je hand uiteraard. (: Gaat hij weer met zijn hoofd omhoog, herhaal je het proces. Ook moet hij eerst met zijn hoofd naar beneden lopen in stap, voordat jij in draf gaat. Hetzelfde met de overgang van draf naar galop. Gaat hij in de draf weer met zijn hoofd omhoog? Probeer je hem eerst naar beneden te krijgen in de draf. Lukt het niet, dan ga je weer naar de stap, hoofd naar beneden en weer aandraven. Net zolang totdat hij de link legt. En veel overgangen rijden om zijn achterhand erbij te houden natuurlijk.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 11:04

Ronya schreef:
Buitenhand gesloten houden (dicht'geknepen') en met de binnenhand vragen (steeds kleine kneepjes geven). Daarbij goed binnenbeen geven. Gaat hij met zijn hoofd naar beneden, dan ontspan je je hand uiteraard. (: Gaat hij weer met zijn hoofd omhoog, herhaal je het proces. Ook moet hij eerst met zijn hoofd naar beneden lopen in stap, voordat jij in draf gaat. Hetzelfde met de overgang van draf naar galop. Gaat hij in de draf weer met zijn hoofd omhoog? Probeer je hem eerst naar beneden te krijgen in de draf. Lukt het niet, dan ga je weer naar de stap, hoofd naar beneden en weer aandraven. Net zolang totdat hij de link legt. En veel overgangen rijden om zijn achterhand erbij te houden natuurlijk.

dat doet ik al een beetje, het ging tot nu toe heel goed, maar nu blijft hij maar schudden met zijn hoofd, hoewel hij de laatste keer als een stuk braver is, ik rijd 2x per week les in de bak en om de dag buiten in het bos

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:13

Durf je buiten teugel eens los te laten en pas te gebruiken bij te veel stelling, als je druk op de buiten teugel houd dan hou je ook druk op de spieren, onderhoud je contact en hou niet vast, rij met een gevende teugel.
Het heeft niks met linken te maken, maar wat een paard aankan , schudden duid op spierpijn, blijf dan niet doorvragen,
zelf kun je ook niet gelijk in de spilt , dat vergt training.

sharif2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 13:23

Na laten kijken door een osteopaat. De kans is groot dat er blokkades in de ruggewervels zitten.