paard verzet geen stap.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

paard verzet geen stap.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:38

hallo,

op zaterdag rijd ik een new-forest pony erbij .
dit is een hele lieve pony , alleen sinds een jaar wil ze nauwelijks meer lopen , als je erop zit.
in het begin was ze altijd lekker vlot en voorwaarts . met wat moeite houd je haar even in stap.

ik heb de indruk dat ze in de bak er weinig aan vind . in de wei doet ze normaal , en buiten leeft ze helemaal op !
maar ik mag helaas niet meer naar buite met haar , en daarnaast wil ik ook in de bak doorzetten ,ze moet toch leren door te lopen hier.

heeft iemand tips?

femke

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 06:17

het is duidelijk dat de pony hier echt niets aan vind, zou dit met de eigenaren overleggen of je niet toch af en toe (onder begeleiding) naar buiten mag? weinig afwisseling op deze manier

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:41

Snapt de pony wel wat je wil, sommige paarden gaan in totalen staking als je ze te veel druk geeft , of ze echt niet sanppen wat je wil.
Ga eens loswerken en kijk wat je daar mee kunt bereiken, bind een plastic tasje aan een longeer zweep en zwiep daar een mee in de lucht, wees vindingrijk en vooral geduldig. heb je niemand die jou kan begeleiden?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 07:43

probeer ervoor te zorgen dat hij de bak ook een leuke plaats vind. dat hij niet alleen dient om in te werken.

neem hem eens gewoon mee, speel er wat mee en knuffel hem wat.

met veel geduld zal jouw paard wel begrijpen dat die bak helemaal zo saai niet is.

Jorinda

Re: paard verzet geen stap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:26

Inderdaad, niet alleen maar rijden, maar ook leuke dingen doen in de bak. Spelen, knuffelen, losgooien. Zo leert ze dat de bak helemaal niet zo saai en altijd maar hetzelfde hoeft te zijn.

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:52

Ik heb dit ook gehad. De oorzaak weet ik niet, maar wanneer je paard geen stap
meer verzet moet je niet opgeven. Zowieso is het handig om een zweepje bij de hand te
hebben en absoluut niet afstappen! Erop blijven zitten en steeds een tik geven. Misschien
is het ook handig als er iemand in de buurt is met een longeerzweep? En wanneer je paard
dan stapt goed door laten stappen en regelmatig laten halthouden en weer stappen. En
zorgen dus dat je iedere keer een zweep bij de hand hebt. Bij mij ging het na een paar
keer weer over. Verder heb ik er geen last meer van gehad! Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:10

Ik zou het werk voor je pony meer uitdagender maken. Longeer hem/haar eens en gooi haar eens los in de bak. Misschien is de afwisseling dressuur/ springen (of alleen drafbalkjes) ook wel heel erg leuk! Voor jullie allebei;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:44

Doet ze het alleen als je rijdt of ook bijv. aan het halster?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 20:43

aan het halster gaat het wel iets beter . maar vlot is ze dan nog steeds niet.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:41

op begin moet je haar eerst fansoenlijk in stap laten lopen een klein beetje met je sporen drukken en als dat niet lukt is ze een pony dat graag buiten rijt en niet een dat dressuur of zo wil gaan doen *D

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 22:20

hoii,
probeer eens wat leuks zoals iedereen hier al zegt als je alleen maar in de bak gaat rijden wordt het saai.
maak buitenritjes springen en gewoon los misschien trucjes leren als het mag van de eigenaren succes

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:06

clona schreef:
op begin moet je haar eerst fansoenlijk in stap laten lopen een klein beetje met je sporen drukken en als dat niet lukt is ze een pony dat graag buiten rijt en niet een dat dressuur of zo wil gaan doen *D

bedankt voor je reactie , maar weetje , ik ga niet met sporen rijden . hulpmiddelen halen de symptomen weg , maar de oorzaak niet.

judith_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:29

heej,

Ik herken dit helemaal ik heb ander half jaar terug een pony gekregen van een vrouw die er niks meer mee kon.
ze zeiden ook wel een depresieve pony.
was alleen buiten vooruit te krijgen voor de rest ook niet.
rij nu elke week een keer in de bak met haar en dan heb ik ook een half uur les.

ik kan nu na anderhalf jaar zeggen dat het ook echt niet goed met haar ging. Het is inmiddels een vrolijke dame die graag loopt en geweldig kan bewegen als ze wilt.

het aller belangrijks is vertrouwen, en voor jou heel veel geduld. Ze zal nooit meer zomaar gaan lopen in de bak als ze dat niet wilt, ze zal voor jou aan het werk willen. beloon haar voor alles wat ze doet als is het drie stappen. maar haar enthousiast voor wat je van haar wil vragen. ( is de bedoeling)
en dit gebeurt niet in 2 weken tijd maar duurd echt maanden heb ik geleerd.
en wees kort en duidelijk klinkt raar maar stap is stap en al doet ze drie stappen ze luisterd.

hoop dat je er wat aan hebt, want het is zo jammer van je pony dat je nauwelijks met haar kan rijden als je alleen in de bak mag.

enpuro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:39

Ik zou gaan onderzoeken hoe het nou precies komt. Probeer het af te wisselen (zoals een sprongetje/balkjes) en als ze dan naar jouw idee nog steeds geen stap vooruit zet, toch eens gaan kijken of ze misschien ergens last van heeft. Je weet het maar nooit. Een bezoek van de tandarts of een aanpassing aan het zadel kan al een hoop schelen om een voorbeeld te noemen. Veel succes!

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:00

Misschien wat meer uitdaging erin brengen, cavaletti lopen o.i.d.

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 15:04

Spelen met je paard! Maak het leuk, zorg voor afwisseling en plezier. Misschien kun je gaan rijden met wat vriendjes van haar. En weet je zeker dat ze nergens last van heeft? Ga anders eens naar de DA of TA.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 20:57

Ga je met dat paard lkkr de bak in. neem bijvoorbeeld iets lekkers voor je paard mee. Hiermee kan je als je paard toch stukje loopt hem/haar belonen. Zo merkt het paard dat de bak niet als iets negatiefs is maar ook gewoon leuk is en der ook leuke dingen worden gedaan.

tulpje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:15

Heb je al iemand asl bijvoorbeeld je instructeur gevraagd wat je hieraan kunt doen? Loopt ze ook niet als je haar gewoon aan de lange teugel laat lopen?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 04:56

Je zegt dat ze het buiten niet had, maar dat ze nu niet meer buiten mag rijden.

Kan het zijn dat je paard last van zijn lijf heeft en op het moment dat jij dingen gaat vragen van hem, dat het hem gewoon pijn doet. En hierdoor in verzet/protest gaat door gewoon te stoppen?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-10 09:24

allemaal bedankt voor de reacties,

maar ik heb heel erg rottig nieuws;

ik ben er weggestuurd , heb er 2 jaar gereden , pb maar voor info waarom ik er niet meer mag komen .

ik zal haar heel erg missen , maar gelukkig heb ik mijn eigen paardje nog.

liefs femke

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 11:25

Kort afwisselend rijden en dan opbouwen. Gebruik maken van balken, cavaletti en springen optie? Of anderen wijze van spelende wijze rijden?

Lisa_western

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:51

Aaaah.... wat vervelend voor je!

igor001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 15:56

Ts: wat ik me afvraag.. Staat dit paard normaal buiten in het land of op stal?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 16:06

TS Jammer, je kan nu niet met de tips verder gaan.

Succes met je eigen paardje

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 20:29

Wat vervelend dat je er bent weggestuurd! :(:)