Over drafbalkjes heen springen, belonen of straffen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CrossHorse

Over drafbalkjes heen springen, belonen of straffen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:07

Ik spring tijdens een poosje met mijn pony. Heel leuk natuurlijk,
maar hierbij doe ik ook drafbalkjes, maar dat vind ze nogal saai!!!

Dus daarom springt ze tijdens een poosje over drafbalkjes,
maar moet ik haar hiervoor nu straffen of belonen??
Want ze doet wel haar best ervoor om het goed te doen!

Wat zouden jullie doen??

_danieke_

Re: Over drafbalkjes heen springen, belonen of straffen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:09

belonen, het is geen teken van onwil maar van onweten, kom vanzelf goed. die van mij deed eerder zelfs de dubbels met 1 sprong ertussen in een ;)

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:09

Mischien ligt de afstand niet goed?
Of ga je er te haastig overheen?
Drafbalkjes zijn hulpmiddelen om je paard te leren waar hij zijn voeten neer moet zetten, en de afstand te laten inschatten.
Als ze er over heen springt, doet ze dus niet wat jij wil.
Ik zou haar zeker niet gaan straffen, maar even kijken of er mischien iets niet goed ligt?

Of begrijpt je pony je niet goed, heeft ze dit eerder gedaan?
Zo niet kan het ook komen doordat ze gewoon niet beter weet.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:10

Ik zou het niet afstraffen :n
Paard moet balans leren krijgen en ritme over de balkjes, komt vanzelf goed :D

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:15

Cheetahfan schreef:
Mischien ligt de afstand niet goed?
Of ga je er te haastig overheen?
Drafbalkjes zijn hulpmiddelen om je paard te leren waar hij zijn voeten neer moet zetten, en de afstand te laten inschatten.
Als ze er over heen springt, doet ze dus niet wat jij wil.
Ik zou haar zeker niet gaan straffen, maar even kijken of er mischien iets niet goed ligt?

Of begrijpt je pony je niet goed, heeft ze dit eerder gedaan?
Zo niet kan het ook komen doordat ze gewoon niet beter weet.

Het is niet dat ze het NIET snapt, want de eerste paar keer doet ze het maar daarna vind ze het eigenlijk wel weer goed geweest

CoriienRN: IK heb haar gelukkig nog NOOIT hiervoor gestraft, omdat ik het ook niet goed wist en zet het heel mooi scheen te doen..

Volgens de regels die ik heb geleerd om de balkjes neer te leggen liggen ze precies goed... Dus denk dat het daar niet aan ligt, en al gaat ze er in het begin overheen ligt het ook goed..

Joentje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:26

straffen zou ik zeker niet doen.
gewoon blijven oefenen. Misschien een paar keer rustiger gaan en ik weet niet of je in verlichte zit gaat bij het draven over de balkjes maar je kan ook gewoon blijven lichtrijden en dan heeft je pony misschien minder de neiging om te springen.
laat weten hoe het vordert.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:27

Met goed gedrag belonen leer je nieuwe dingen sneller aan dan verkeerd gedrag straffen.

Kijk verder ook eens kritisch naar jezelf. Na een paar keer over balkjes draven kun je zelf ook je paard meer bij elkaar rijden en opvangen om te voorkomen dat deze zelf iets bedenkt. Oneindig over balkjes op de grond sturen heeft geen zin, maak duidelijk wat je van je paard verwacht zonder eentonig te worden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:11

Aangezien dit meer over het gedrag van de pony gaat past dit topic beter op OPG.

RUI-->OPG

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:14

Geen van beiden zou ik doen eerlijk gezegd. Gewoon nog een keer over de balkjes heen en als ze dan wel braaf doet wat je van haar wil, belonen.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 17:02

Joentje22 schreef:
straffen zou ik zeker niet doen.
gewoon blijven oefenen. Misschien een paar keer rustiger gaan en ik weet niet of je in verlichte zit gaat bij het draven over de balkjes maar je kan ook gewoon blijven lichtrijden en dan heeft je pony misschien minder de neiging om te springen.
laat weten hoe het vordert.

Ik ga meestal in de verlichte zit, dus ik ga het eens proberen om te gaan staan en zitten, ik heb het vroeger ook wel eens niet gedaan maar toen kwam ik keihard op het zadel terecht, dus sindsdien doe ik het niet zo heel veel meer, maar altijd de verlicht zit..

Het was vandaag bij ons nogal regenachtig dus heb het alleen aan de hand gedaan, dat ging wel goed, maar dan springt ze er natuurlijk ook niet zo snel overheen ;)
Maar ik hou jullie op de hoogte.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 09:48

als je voor de balkjes gaat doorzitten heel veel sluit en een rustig tempo..

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:24

belonen ze wil er graag over heen, je zou je paard ook niet straffen als die heel hoog over een hindernis zou springen!
Gewoon belonen pas als die gaat wijgeren moet je straffen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:25

Van OPG-->RT-P.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:29

Hoe vaak doe je dan die drafbalkjes als je zegt dat het in het begin wel goed gaat? Kan het zijn dat je ze te vaak doet waardoor zij of verveelt raakt of te opgewonden omdat ze graag wil gaan springen?

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:55

NIET afstraffen,
dat is eigenlijk juist goed.

misschien moet je eerst laten kijken naar de balkjes, en dan aan de hand er rustig overheen???

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:58

Niet straffe idd.
Misschien moet je een hindernisje gaan proberen, als ze eenmaal wat hoger springt loopt ze misschien netjes over de drafbalken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:06

het paard van mijn vriendin gaat na enkele keren over een reeks drafbalken ook in galop. van mijn instructrice moet ze dan overgangen naar stap rijden

bv 2 balkjes in draf het 3de in stap en de laatste 2 terug in draf. en soms zelf halthouden tussen elke balk.

maar echt afstraffen zou ik niet doen, maar eerder "negeren" en verder oefenen of het leren wachten op jou hulpen en niet zelf initiatief nemen.

puree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:17

Belonen,een paard doet dit gewoon uit onwetenheid en onervaring ;)
Sommige paarden gaan er zelfs niet over.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:16

Probeer haar heel verzameld voor de balkjes te krijgen,
en let erop dat je er niet steeds sneller overgaat zonder dat je het weet.
Lichtrijden helpt ook (;

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:19

jumpiewumpie schreef:
Probeer haar heel verzameld voor de balkjes te krijgen,
en let erop dat je er niet steeds sneller overgaat zonder dat je het weet.
Lichtrijden helpt ook (;

Sorry, vooral niet straffen dus, het kan evengoed zijn dat het niet aan je paard ligt.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:24

CrossHorse schreef:
Volgens de regels die ik heb geleerd om de balkjes neer te leggen liggen ze precies goed... Dus denk dat het daar niet aan ligt, en al gaat ze er in het begin overheen ligt het ook goed..

Ik weet niet welke regels jij aanhoud? Ieder paard zet zijn benen weer anders neer. Dus het kan goed zijn dat ze net niet uit komt. Een paar centimeter kan net het verschil maken. Ook kan het afhankelijk zijn van je tempo, onbewust kan je misschien wat versnellen of vertragen als je er een paar keer overheen bent gegaan. Laat iemand anders die er verstand van heeft naar kijken als jij eroverheen gaat (vanaf het begin) dan kan die persoon zien waar het probleem ligt.

AmberHeijmanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:29

Niet belonen en niet straffen. :) op gegeven moment vindt je pony die middenweg. :j

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:44

belonen zij is gewoon er klaar voor zij wil springen en ze doet goed haar best dus beloon haar er dan voor
:D

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:00

Apple schreef:
Hoe vaak doe je dan die drafbalkjes als je zegt dat het in het begin wel goed gaat? Kan het zijn dat je ze te vaak doet waardoor zij of verveelt raakt of te opgewonden omdat ze graag wil gaan springen?

Zo'n 1 of 2 keer in de week doe ik het en als ik het doe ik het 2 of 3 keer, anders begrijp ik dat ze het helemaal zat word.

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 08:04

Stybba schreef:
CrossHorse schreef:

Ik weet niet welke regels jij aanhoud? Ieder paard zet zijn benen weer anders neer. Dus het kan goed zijn dat ze net niet uit komt. Een paar centimeter kan net het verschil maken. Ook kan het afhankelijk zijn van je tempo, onbewust kan je misschien wat versnellen of vertragen als je er een paar keer overheen bent gegaan. Laat iemand anders die er verstand van heeft naar kijken als jij eroverheen gaat (vanaf het begin) dan kan die persoon zien waar het probleem ligt.

Deze regel heb ik van de manege, één grote stap, aangezien dat mijn pony niet van die lange benen heeft, doe ik een gewone stap, en dan ligt het balkje precies goed.. Maar ik heb deze regel niet precies overgenomen hoor anders stapte ze er boven op en dat is nu ook weer niet zo'n pretje lijkt mij ;) En ik zit altijd in middendraf, maar ga over in arbeidsdraf, anders springt ze er zeker altijd overheen :Y)..

Ik heb er ook al wel verschillende mensen naar laten kijken en die wisten het ook niet...