Hoeven optillen, hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Hoeven optillen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:22

Ik heb al eerder hierover een topic geopend maar na het 1 en ander uitgezocht en gedaan te hebben wil ik graag tips.
[RT-P] Struikelen/verstappen

Mijn paard struikeld nogal vaak en we zijn er nu eindelijk achter waar het nou vandaan komt. Zijn hoeven waren niet extreem lang maar sinds ik hem korter laat bekappen loopt hij wel beter maar struikeld nog steeds, ik ben er laatst al 2x afgevallen in de galop en daardoor ging m'n paard ook bijna over de kop. Alleen sloft hij dus nogal en ik probeer hem zeker actief te laten lopen om zo min mogelijk te struikelen. Helaas is de binnenbak best wel zwaar en doordat hij sloft komt de punt van z'n hoef niet van de grond en schopt hij het zand naar voren maar omdat het dus zo zwaar is struikelt/verstapt hij zich steeds. Maar het is beide keren gebeurd in galop terwijl ik hem dan juist actief laat lopen, de 2e keer dat ik viel was het na 1 galopsprong al nadat ik was aangesprongen. Ik krijg prive les. Balkjes lopen zou een goede tip zijn, helaas is hij als de dood voor balkjes/hindernissen. Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, graag!

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:26

9 van de 10 keer is de oorzaak een paard wat niet actief genoeg is zet hem goed aan het werk laat hem vooral voorwaarts lopen en niet half sukkelend
Dus laat je paard continu lekker actief door zijn hele lichaam stappen

verder balkjes draven mischien een idee?

Bij mijn oude (2 jaar geleden verkocht) paard heb ik toen 4 kant spring schoennen omgedaan en het werkt hij tilde hij kei netjes zijn voeten op hoef ook geen spring schoenen meer om

je hebt ook zwaarder geschud met van die riempjes en ringen om de voorbenen maar daar zou ik persoonlijk niet aan beginnen
Laatst bijgewerkt door Gentlegiant op 29-04-10 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordjes

Re: Hoeven optillen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:28

Dus omdat er iets geks aan zijn benen zit, dat ie z'n hoeven optilt? Maar dat is toch alleen maar symptoombestrijding? Aan de longeerlijn struikelt hij zelden! Maar volgens mijn instructrice komt dit omdat hij dan zelf het tempo kan bepalen?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:29

Kun je dat niet uit testen dan of het echt aan eigen tempo bepaling ligt?

dus laat hem onder het zadel ook eens zijn eigen tempo bepalen

Past je tuig goed dit kan ook een oorzaak zijn want als het niet goed past dan gaat die zijn spieren weg drukken en gaat hij ook anders lopen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 16:35

Als ik hem onder het zadel gewoon zou laten lopen dan struikeld hij wel vaker, ook met uitstappen. Mijn zadel heb ik sinds februari waarbij de zadelmaker is geweest dus ik ga daarvan uit dat dat goed is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:39

Struikelde hij naar het bezoek van de zadel maker ook?

Heb je er een andere zadelmaker na laten kijken? waar mensen werken worden foute gemaakt ;)

Hoe stap jij uit lang teugeltje chil beetje uit stappen ?

Of laat je hem actief door het gehele lichaam door stappen?
Dus een lekkere active stap?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 17:10

Hij deed het voor het bezoek ook en heb een andere zadelmaker naar laten kijken, gekocht bij een ruitersportzaak en die hebben gekeken en daarna zadelmaker naar laten kijken en die heeft nog wat aangepast. Ja stap uit met lange teugel, maar spoor 'm dan niet aan behalve als hij richting uitgang wil. Maar gewoon met het rijden doet hij het wel het meest.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 23:06

Een of twee balkje(s) op de hoefslag leggen. Dan moet het paard zijn benen wel optillen en kijken waar het loopt.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 14:13

Ja hebben jullie wel goed de beginpost gelezen, paard heeft hindernis/balkjes fobie!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:45

Woeps, sorry :o Overheen gelezen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:48

Mijn paard struikelde ook vaak en bleek HKO te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 14:59

Toen mijn paard nog veel struikelde (in het begin dat ik haar had) bleek ze een blokkade in de hals te hebben.
Osteopaat erbij halen kan dus geen kwaad.