struikelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShannonJuul

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 14:05

Hoiii

Als ik aan het rijden ben met mijn pony en we gaan in de draf wil ze nog wel eens struikelen. het voelt dan net alsof ze valt. Dit doet ze ook in de galop.

ik weet niet precies wat voor ras ze is maar aan haar vlakke galop te zien zit er ook wat draversbloed in. Dat zei mijn instructrice. Iemand enig idee hoe het komt dat ze zoveel struikelt?

elvirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:00

Misschien loopt hij over zijn tempo dan gaan struikelt hij over zijn eigen benen en kan hij zijn passen niet afmaken.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:47

Heb ik ook regelmatig met het dravertje waar ik op rij.
Meestal helpt het als je ze actief voorwaards houd alhoewel hij soms echt een struikelbui heeft :Y)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:58

Struikelen kan verschillende oorzaken hebben:

Laat er eens een hoefsmid naar kijken,soms kan er met een kleine correctie al een hoop veranderd worden.Bespreek het eens met je hoefsmid.
Je paard loopt te suffen en heeft zijn aandacht er niet bij,zorg dat je je paard attent houd.
Je paard raffelt zijn passen af en is hierdoor niet meer goed in balans,zorg dat je je paard kalm en rustig rijd zodat hij netjes zijn passen afmaakt.

Bij dit alles ben ik ervan uitgegaan dat je paard geen medische problemen heeft.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:59

zoek even op struikelen, er zijn echt tal van topics over waar je goede tips kunt vinden.

Febe_

Re: struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:40

Meer schakelen tijdens het rijden? Beetje naar voren draven en weer terug. Misschien helpt het;)

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:42

Idd schakelen en goed aan het werk houden. Misschien is ze gewoon slordig, zo veel paarden struikelen denk ik.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:00

Hoe oud is je paard?
Bij ons op de stal rij ik ook wel eens op een paardje die dat heeft. Volgens de instructrice omdat ie nog niet helemaal zijn evenwicht heeft, mede door zijn leeftijd. Zodra hij heel ontspannen loopt heeft ie het het ergste.

bentley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:38

Hoe is de bodem van de rijbak? En/of hebben meerdere paarden dit welke in deze bak rijden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:23

Tja, kan diverse oorzaken hebben, maar je ziet het vaak bij paardjes die teveel op de voorhand lopen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:51

Soms op de manege als ik op het paard rijd (waarik altijd op rijdt), struikelt ze ook wel eens, meestal in de draf, maar het kan dan ook aan de bak liggen he ;)

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 13:45

Ronya struikelt meestal als ze over haar tempo heen loopt. En volgens mij kijkt ze ook gewoon niet waar ze loopt, als dit bij jou zo het geval is, moet je een keer op de hoefslag een balkje neerleggen. Dan moet het paard wel kijken waar hij loopt.

clona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:47

volgens mij gaat ze te snel waardoor ze dan over haar eigen benen struikelt :P

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:37

Ik heb wel eens horen zeggen door de dierenarts op de vorige stal dat struikelen te maken kan hebben met een beengebrek.Daarmee wil ik niet zeggen dat jou paard dat ook heeft maar het zou kunnen.

Blynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:19

die van mij struikeld ook wel eens maar dan let ie gewoon niet op ik gooi dan vaak even mijn teugels los en dan struikeld ie weer een beetj een dan komt ie weer bij de les of spoor hem een beetje aan zodat ie weer op let. heel irritant is het ja

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:08

Het gebeurd vaak als paarden niet actief zijn en niet op lopen te letten. Vaak lopen ze dan ook niet op zichzelf maar steunen ze erg op de ruiter. (als je bijv. bij iedere pas been moet geven of hem terwijl je aan de teugel rijdt heel erg moet ondersteunen (paard hangt in de teugels)

Een oplossing kan zijn om je paard goed aan het been te rijden door veel overgangen te doen en goed met je handen mee te geven. Het maakt dan even niet uit dat zijn hoofdhouding niet meer klopt, laat hem eerst maar eventjes op zijn eigen beentjes staan.