onderbenen te ver naar voren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annnn

onderbenen te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 10:53

Hee!
Ik start niet zo heel gauw een topic, heb ook goed gekeken of er niet al eentje over was
maar nee, niet echt iets over wat ik bedoel.
Mijn probleem is: ik leg mijn onderbenen te ver naar voren. Ik heb dan ook sinds een tijdje een nieuwe lesgeefster [erg goeie]
maar ze zei dat ik mijn onderbenen te ver naar voren heb. Ze noemt het ook wel ''je hebt echt een engelse jachtzit''.
Eerste keer is dat natuurlijk niet erg leuk om te horen dat je zit niet helemaal juist is terwijl ik al best lang paardrij (vind het dan ook niet erg fijn dat ik het niet eerder gehoord heb :|) Maar natuurlijk wil ik het dan ook wel erg graag verbeteren. Ze roept het we vaak tussendoor en ik let er zelf ook wel vaak op alleen hij verschuift nog wel steeds erg vaak. Heb ook al mn beugels langer gedaan trouwens.
Heeft iemand tips? Of weet iemand waardoor ik het doe?
Zit er best wel mee, want volgens mij ziet het er niet bepaald netjes uit...

Anoniem

Re: onderbenen te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:55

Ander zadel ?

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:55

Zou zowiezo zitles (zonder beugels natuurlijk) een idee kunnen zijn?

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 10:57

ikkeweer schreef:
Ander zadel ?

niet mn eigen paard
doe het even dik voordat nog meer mensen dit advies geven

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:06

Zoek het juiste middelpunt van je zadel op. Misschien zit je wel te ver achterop de lepel en dan kun je je benen ook niet gelijk houden op dezelfde lijn van schouders en heup.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:42

daar zal ik oop ik wat meer op letten ;]
nog iemand?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:45

Oh, dat doe ik ook :=

Punt is dat als je niet kunt veranderen van zadel dat je dan op gegeven moment wel klaar bent met proberen :\ Het is wel gewoon een dressuurzadel?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:46

Ik heb dit op sommige manegepaarden ook heeeel erg! Kan aan het zadel liggen :j.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:49

Apple schreef:
Oh, dat doe ik ook :=

Punt is dat als je niet kunt veranderen van zadel dat je dan op gegeven moment wel klaar bent met proberen :\ Het is wel gewoon een dressuurzadel?

nou bij 1tje heb ik het echt heel erg maar dat is dan ook een springzadel, en die heeft ook een behoorlijk tempo (zelfs als die erg recht loopt). Maarja dat heb je manege paarden... ;(

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:54

Ik rij nu ook vooral op een springzadel dat is de pest voor je houding. Heb mn dressuurzadel maar weer eens uit het stof gehaald en ik ben van plan daar maar weer netjes op te gaan rijden als ik in de bak rij.

Mn andere oplossing was dan maar in Engeland jachten te gaan rijden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:21

Kan zijn dat de haken waar de beugelriemen aan vast zitten te ver naar voren zijn geplaatst, dan is het onmogelijk om correct te zitten.
Je zou eerst moeten kijken of het een zadelprobleem is of een zitprobleem.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:45

het kan idd zo zijn dat je zadel je in deze positie "dwingt" dmv de beugelophanging. Maar de stoelzit heeft ook alles te maken met je balans. Waarschijnlijk plaats je je bovenlichaam ook naar achteren? je kunt je balans o.a. trainen op een fitnessbal en je bovenlichaam recht boven je heupen plaatsen dan wordt de ligging van je benen ook beter. Succes!

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:49

Ik doe hetzelf ook. Rijd sinds een aantal maanden met een dressuurzadel en het is al behoorlijk verbeterd. Maar dan nog blijf ik het lichtjes doen.

Zelf krijg ik van mijn lesgeefster keer op keer te horen dat ik centraal midden in het zadel moet gaan zitten (ik 'gooi' mezelf naar 1 kant als het ware, dit komt omdat ik langs mijn paard naar voren kijk ipv tussen zijn oren door)

Daarbij rijd ik af en toe met een barebackpad (dus zonder zadel zeg maar) en dan liggen mijn benen wel goed, omdat ik dat veel beter voel hoe ik zit.

Annnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 18:54

NoaSky schreef:
Ik doe hetzelf ook. Rijd sinds een aantal maanden met een dressuurzadel en het is al behoorlijk verbeterd. Maar dan nog blijf ik het lichtjes doen.

Zelf krijg ik van mijn lesgeefster keer op keer te horen dat ik centraal midden in het zadel moet gaan zitten (ik 'gooi' mezelf naar 1 kant als het ware, dit komt omdat ik langs mijn paard naar voren kijk ipv tussen zijn oren door)

Dit heb ik ook ja, wel is het al een stuk verbeterd. Hou ook tijdens het rijden erg in mn achterhoofd de punten waar je op moet letten voor je zit. de twee lessen hiervoor had ik wel een beter zadel (dressuur) toen ging het wel stukken beter. Denk dat ik voorlopig een beetje op dressuur zadels ga rijden, dat eerst me zit wat beter wordt.
lastig zo'n probleem terwijl je op een manege rijdt...