Spring variaties gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Spring variaties gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 08:20

Ik weet totaal niet of dit hier goed staat, heb al op de zoek functie gezocht, maar kan niks vinden dat mijn vraag kan beantwoorden, dus start ik maar even dit topic ;)

Hee Bokkers,
Ik ben met mijn paard voornamelijk dressuurmatig aan het rijden, maar vind het ook hartstikke leuk om een sprongetje te maken. We doen dit dan ook zeker 1x per week. Angel vind het helemaal leuk. Nou wil ik graag wat variaties aanbrengen in mijn sprongetjes. Ik spring nu voornamelijk rechte lijnen en veel stijltjes. We doen ook al wel eens een dubbelsprong, maar ik vind het altijd zo moeilijk om uit te rekenen wat de afstand moet zijn tussen de sprongen. Mijn vraag is dus ook, wat is ongeveer de gemiddelde afstand voor een dubbelsprong? (Ik deed vorige keer +/- 6 stappen en dat kwam aardig uit). Ik zou ook graag wat in-uitjes willen springen, maar weet daar ook niet helemaal precies de afstanden voor, iemand enig idee? En verder zou ik van jullie graag wat variatie tips krijgen :D
Alvast bedankt :D

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 08:33

De afstanden zijn afhankeljik van de hoogte bij een dubbel op 1m is de afstand met één galopsprong 7 meter en op 2 galopsprongen 10 meter. Wanneer je lager springt moet dat iets korter bij elkaar,

Bij een lijntje reken je bij hindernissen van één meter ongeveer drie meter voor de landing en afzet samen en dan 3,5 meter voor de galopsprongen, wanneer je lager springt mag dit allemaal weer iets korter...

Wat erg leuk is, in-uitjes, kleine kruisjes achter elkaar met ongeveer 2 meter ertussen, drafbalkje ervoor en dan een stuk of 4 hupjes achter elkaar...

Ook kun je hindernissen in een gebroken lijn zetten of gaan oefenen voor baragebochtjes, schuin erover en heel kort wenden...

Hoop dat je er iets mee kunt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:01

Variaties zijn niet zo moeilijk, laat je fantasie de vrije loop.

Probeer bijvoorbeeld eens om voor de hindernis (niet direct, maar een stukje ervoor zeg maar)twee balken parallel naast elkaar te leggen met een meter ruimte ertussen en gallopeer hier tussen door voordát je springt. Het zelfde kun je uiteindelijk ook doen ná de sprong. Dit kan je ook helpen om je techniek te verbeteren. Naarmate je het beter onder de knie hebt, kun je balken ook dichter naar elkaar toe schuiven. Je kunt ook ipv voor/na de hindernis zo'n 'balkentunnel' te gebruiken, dit ergens op een andere plek in het parcour te doen (bijvoorbeeld op de tweede hoefslag) en varierend via die weg en de gewone hoefslag te rijden.

Al naar gelang wat voor hindernis materiaal je ter beschikking hebt, kun je daar ook mee spelen. Wij hebben van die blauwe pasticen blokken zeg maar, die ong. 1 meter hoog zijn en waar je op verschillende hoogten balken in kunt leggen. Vaak leggen we deze blauwe dingen op de lange kant onder een hindernis of gebruiken die om een tunneltje te bouwen. Dan is het dus de bedoeling om ertussen door te galloperen voor de sprong en naarmate het beter lukt wordt én de sprong hoger opgebouwd én de blauwe stukken dichter naar elkaar toe geschoven.

Op die manier kun je een ware hindenis baan tussen de sprongen opbouwen, waardoor je ook bewuster wordt van de weg die je aflegt. Let er wel op dat je een paard moet hebben dat niet als een gek begint t rennen als hij een sprong ziet, want dan wordt het denk ik wat te gevaarlijk.

Wegbenik

Re: Spring variaties gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 11:43

Bedankt voor jullie nuttige reacties:
@ Bouwpakket, hoe hoog zou je de in-uitjes kunnen doen, zelf zat ik te denken aan 50 cm?? Ga het zondag meteen uitproberen :D
@ Aktionlover, zijn die balkjes na de sprong niet enigsinds gevaarlijk, wanneer mijn paard dan op de een of andere rare manier op die balkjes terecht komt, krijg ik natuurlijk de grootste ongelukken of niet??
@ Joolien, deze link is echt handig :D

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:10

Ik bedoel natuurlijk niet meteen na de sprong, maar als je bijvoorbeeld op een rechtelijn spring en maar een sprong opbouwd, heb je genoeg ruimte erna. Dus je kunt die balkes op tien galopsprongen afstand leggen bij wijze van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:12

Een balk na de sprong kan op ik meen 2.70 mtr maar kan alleen als je een beetje handig paarden hebt. Dat moet je zelf kunnen aanvoelen.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 16:08

Samantha_T schreef:
Bedankt voor jullie nuttige reacties:
@ Bouwpakket, hoe hoog zou je de in-uitjes kunnen doen, zelf zat ik te denken aan 50 cm?? Ga het zondag meteen uitproberen :D
@ Aktionlover, zijn die balkjes na de sprong niet enigsinds gevaarlijk, wanneer mijn paard dan op de een of andere rare manier op die balkjes terecht komt, krijg ik natuurlijk de grootste ongelukken of niet??
@ Joolien, deze link is echt handig :D

OP 50 cm is goed hoor, kan je daarna ietsje hoger gaan, moeten de in-uitjes wel iets verder uiteen

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 15:02

Je zou een oxer kunnen proberen. Of een hindernis
op de korte zijde. In en uitjes zijn inderdaad ook
een erg leuke afwisseling en goed voor je zit!

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 12:37

Hartstikke bedankt allemaal, ik ga zeker die oxer proberen Oreokoekje! Wat is een beetje een gangbare afstand voor tussen een oxer, 15 cm? Ik ben natuurlijk een "dressuurmutsje" hihihihi dus kan het niet te gek maken :P

Oreokoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 17:17

Hangt er vanaf, hoe je paard springt en op welke hoogte etc.
Maar ik zou inderdaad eerst eens zo'n 15 cm uit elkaar zetten.
Dan kun je de sprong later altijd hoger en breder maken!