Paard valt door binnen en buitenbeen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Piepiekuiken

Paard valt door binnen en buitenbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:58

Ik rijd al 4 jaar op dezelfde manege. En sinds een jaartje word ik echt helemaal gestoord van een paard waar ik de laatste tijd erg veel op moet..

Elke keer als ik een volte rij of een ander figuur valt ie of door mijn buitenbeen of door mijn binnenbeen heen..
Alleen in stap en draf.

Ik heb echt al vanalles geprobeerd.
Ik rij sowieso elke les heel veel figuren en als ie dan op een volte bijvoorbeeld door mijn binnenbeen heen valt blijf ik die volte net zo lang rijden tot t niet meer gebeurt. Als dat lukt kan ik elk ander figuur rijden.. Valt ie niet meer door mijn binnenbeen heen.

Maar als ik dan van hand verander en op de andere hand voltes ga rijden valt ie weer door mijn binnenbeen of buitenbeen heen..
Dan doe ik weer t zelfde als op de andere hand maar elke keer als ik van hand verander mag ik weer opnieuw beginnen.

Ik heb echt geen idee hoe ik dit op moet lossen..
Hij is wel heel goed aan mijn been en loopt ook niet te hard of te langzaam.

Hebben jullie misschien tips?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: Paard valt door binnen en buitenbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:07

Vraag je instructeur/trice! :j Soms is dat in een manegeles een beetje lastig omdat het te druk is o.i.d., maar je betaalt de manege toch om te leren paardrijden? Dan mag je daar ook les (=tips bij dit probleem) voor verwachten. Begrijp me niet verkeerd, ik wil je best helpen, maar dat gaat zo lastig als we je niet zien rijden :) Gewoon vragen dus, daarvoor staat die meneer of mevrouw in het midden van de bak ;) Dan kan hij of zij je op het moment dat het gebeurt vertellen wat je beter of anders kan doen :)

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:14

Ik heb het al een aantal keer gevraagd en zij zeggen als ie naar buiten valt moet je je zweepje aan de buitenkant doen.. (niet aantikken ofzo) maar dan valt ie gewoon weer naar binnen.. Doe je hem weer aan de binnenkant valt ie weer naar buiten. Dus dit helpt ook voor geen meter. Verder zeggen ze dat ik vooral door moet gaan met wat ik al doe en dat t dan een keer goed moet gaan.. Maar ik rij nu 2 maanden elke les op hem en er is echt nog geen verschil hoor.. (ik rij 2x per week)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:23

Tjsa, lastig....Je kunt een manegepaard nu eenmaal lastig "verbeteren" omdat iedereen zo'n paard weer anders rijdt en anders corrigeert...Dat van correctie en dus verbetering van het paard eigenlijk geen sprake is....Dat is jammer, maar je doet er niks aan....Vind je het nog wel leuk om op dat paard te rijden? Kun je misschien een keer op een ander paard?

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 13:25

Haha, dat is idd nou juist het probleem.. Ik ben dat paard gewoon zo zat. Hij stelt zich gewoon enorm aan.. (Ziet mieren/kabouters en vliegt de lucht in) en valt dan al helemaal niet meer fatsoenlijk te rijden.. Afgelopen maandag heb ik gewoon bijna zitten huilen in kantine omdat ik gewoon echt neit meer op dat paard wilde xD

Maargoed. Ze weten het nu. Hoef er voorlopig niet meer op zeggen ze.. Dus ben benieuwd.

Maar wil natuurlijk nog wel graag weten hoe ik dit op kan lossen...

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 13:34

Als je zo gefrustreerd op je paard zit, kun je het sowieso niet oplossen...De enige manier is om een goede instructeur naast je te hebben die bruikbare tips op het juiste moment geeft. Daarbij een ruiter die kalm blijft en héél misschien krijg je met veel moeite en geduld dan weer een fijn te rijden paard...Maar voor jou is het toch het belangrijkst dat je lol hebt in je hobby? Ga dan gewoon lekker een ander paard rijden, daar leer je ook weer van :j

Piepiekuiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 16:37

Iemand nog tips?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:01

Is idd vaak het probleem bij manege paarden, worden door zoveel mensen gereden en in een les kunnen ze jou ook niet goed helpen, krijg je wel eens prive les, wat hoe valt het paard naar binnen, met schouder of achterhand? je zou daar eventueel de zijgangen voor kunnen gebruiken en ook met de indirecte teugel zijn schouder kunnen besturen zodat hi niet over de schouder naar buiten kan vallen, bedenk ook dat wanneer je het been binnen buiten voor of achter een aanwijzing moet geven als het been van de grond af is , want je kan duwen wat je wil als het been op de grond staat kun je er niks mee, bedenk ook dat het niet de schuld van het paard is, het is de ruiter die dit niet of wel kan oplossen door te weten hoe of wat je wil en aan het doen ben.

Misschien eens een aantal prive lessen nemen van iemand die wat dieper op de techniek kan ingaan, want in een willekeurige manege les leer je niet veel en het jammeren is de paarden zijn de dupe , krijgen boze en verdrietige paarden op hun rug die vaak te grove hulpen geven of moeten geven van de gene die in het midden les staat te geven.

En idd hou lol in je hobby en bedenk ook dat het paard het leuk moet vinden.

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:29

Ik denk inderdaad ook dat het door het manege paard komt. Ofja, het paard mag vast bij de beginners door het been heenlopen. En bij jou moet het weer anders. En misschien een tikje met de zweep zodat het paard iets meer wakker word?