De invloed van de media

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

De invloed van de media

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 10:51

Ik lag zo eens wat te denken, een paar weken geleden toen ik op bed lag.
Ik ben 19, bijna 20, ik ken het een en ander in de paardenwereld. Maar ben volledig opgegroeit met elektronica.
Telvisie, videorecorder, videobanden, computer (ms dos, windows 95, 95, xp, vista, heb ik allemaal nog meegemaakt), telefoon (van vast naar mobiel), de krant, het internet, dvd's, cd's.
Het hele rataplan.

Maar ik besefte me ook dat dit eerder heel anders is geweest.
Niet alles wat zo makkelijk bereikbaar als tegenwoordig.

Nu de toepassing op de paardensport en paardenwereld;
Alles is anders geweest, en dat tijdperk heb ik niet meegemaakt.

Wat is nu de invloed van de media op de paardensport (geweest), en is deze positief of juist negatief.
Wat is positief, wat is negatief etc.?

Barst los, ik ben benieuwd!

skins

Re: De invloed van de media

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:36

De media heeft zowel een positieve als negatieve invloed gehad op de paardenwereld en heeft dit nog steeds ;).
Vroeger leerde men alles van mensen uit hun buurt nu typen we het even in op internet en we hebben al een hele boel informatie.

Een positive invloed (persoonlijk): Bitloos rijden dat in opmars is gekomen en ook het rechtrichten is heel populair geworden door o.a. Marijke de Jong.

Een negatieve invloed is bv. Rollkur door bekende ruiters die dit doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 19:41

Janine1990 schreef:
Ik lag zo eens wat te denken, een paar weken geleden toen ik op bed lag.
Ik ben 19, bijna 20, ik ken het een en ander in de paardenwereld. Maar ben volledig opgegroeit met elektronica.
Telvisie, videorecorder, videobanden, computer (ms dos, windows 95, 95, xp, vista, heb ik allemaal nog meegemaakt), telefoon (van vast naar mobiel), de krant, het internet, dvd's, cd's.
Het hele rataplan.

Maar ik besefte me ook dat dit eerder heel anders is geweest.
Niet alles wat zo makkelijk bereikbaar als tegenwoordig.

Nu de toepassing op de paardensport en paardenwereld;
Alles is anders geweest, en dat tijdperk heb ik niet meegemaakt.

Wat is nu de invloed van de media op de paardensport (geweest), en is deze positief of juist negatief.
Wat is positief, wat is negatief etc.?

Barst los, ik ben benieuwd!

Misschien off topic, maar wel heel belangrijk. De foto's van draf en (ren)galop om het zweefmoment te onderzoeken, was een hele uitvinding. Omdat zo de film ontstaan is en bewezen dat het paard wel degelijk een zweefmoment heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 19:43

Nee, niets offtopic, je hebt helemaal gelijk! Ook in de wetenschap hebben verschillende media hun steentje bijgedragen.

Dit soort reacties zoek ik dus, dat bitloos is niet per definitie een positief punt, en rollkur niet per definitie een negatief punt. Iedereen kan dat bedenken, en iedereen kan er een andere redenering achter plaatsen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:28

Maar de uitvinding van de film, is toch een prachtige gebeurtenis zo? En van film maakt media volop gebruik, wie niet?
Geef het goede in de handen van een aapmens en die kan het slecht maken. Net als een aapmens rijpakje aankleden en dan heb je een verklede aapmens te paard poedeldressuur hobbelen.
Dan begrijp u vast en zeker, dat ik liever de uitvinding van de film in gedachten behoudt?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 20:37

behalve juiste informatie vind je er ook onjuiste informatie...

Waar je eerder voor reizen moest, kun je nu vooronderzoek doen (denkt aan hengstenkeuzes)

De, je, wereld is groter geworden... zonder dat je je hoeft te verplaatsen..

Charna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:52

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 13:16

ik denk dat de media net zoveel invloed heeft gehad op de paardensport als op bijna elk ander willekeurig onderwerp... Vroeger moest je de halve wereld afbellen en 10x een hengstenhouder bezoeken voordat je wist of het een hengst was die bij je merrie past, nu is google je vriend.
we leren dagelijks dingen, ook wat betreft paardrijden van tv. misschien heb je wel een bepaald probleem met het rijden, je kijkt naar een kuur van anky op tv en denkt..verrek! zo moet dat dus!

verder denk ik dat we door de media ook meer bekend zijn geraakt met paardenwelzijn, medische verzorging van paarden e.d. alles positieve en negatieve kanten op.

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:38

Zoals Alane zegt, is de wereld idd groter geworden zonder dat je je hoeft te verplaatsen. Andere kant van al die mooie media en techniek is dat je niet altijd weet wie de zender van de informatie is. Hoe betrouwbaar is de bron, welke intentie zit erachter, is het inderdaad een deskundige die de informatie via het www de wereld inslingert? En dan komt dus gewoon weer het aloude gezonde verstand om de hoek kijken. Goed kijken en 'luisteren' naar je paard, je eigen gevoel vertrouwen, daadwerkelijk spreken met mensen / deskundigen, vallen & opstaan en uiteindelijk je eigen plan trekken. Want overal zijn voors en tegens tegen te bedenken, alles heeft plussen en minnen. Techniek of niet, dat blijft zo!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 20:15

Charna schreef:
Wat betreft dat zweefmoment, dan heb je het over Eadweard Muybridge's Horse in Motion eind 1800 ergens. Dat is dus niet echt een recente ontdekking, maar wel interessant natuurlijk.
http://www.radford.edu/wkovarik/class/i ... bridge.jpg

Net als het rijden zelf niet recent, dat maakt het juist extra interessant. Kunnen alle moderne mensen bedenken, hoe ver vooruit de ouderwetse mensen al waren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:24

Media kan ook misbruikt worden, voor positief en negatief beeld weer te geven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 15:25

ik vind het over de gehele linie wel positief :) als je wat wil weten kan je het tot op de bodem uitzoeken :)