Galophulpen duidelijk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shanalover

Galophulpen duidelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:30

Naar aanleiding van dit topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1276274

Zondag heb ik opnieuw 2 uurtjes op Amina gaan rijden. Amina is een haflinger merrie die normaal enkel in tweespan loopt. Ik rijd haar nu sinds een tijdje onder het zadel. We werkten vooral rond de beenhulpen, maar hebben ook wat aandacht gegeven aan het stilstaan, balkjes lopen en netjes de hoek ingaan (waar ze toch wel wat moeite mee heeft in draf). Ook heb ik veel cirkels gedraaft, omdat ze deze toch wel vierkant zou durven maken.

Al bij al ging het zeer goed. Het balkjes lopen vond ze wel wat moeilijk (heeft ze nog nooit gedaan), maar na een tijdje lukte dit wel.
Het probleem in mijn vorige topic was dat ze de beenhulpen totaal niet snapte. Ik ben heel blij om te kunnen verkondigen dat ze deze toch wel goed begint te snappen! Enkel de galop lukt eigenlijk nog niet. Hier wou ik dan ook tips voor vragen.

Dus: wie weet hoe ik haar de link kan laten maken tussen de galophulpen en het eigenlijke galoperen? En ik wil eigenlijk niet met een zweep of sporen beginnen rijden, omdat ze het wel kan en wil, maar niet snapt wat ik van haar verlang. Als ik eenmaal begin met hulpmiddelen moet ik die blijven gebruiken, en dit is echt niet de bedoeling.

Alvast bedankt

aurora12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:19

het zou kunnen helpen om harder te gaan draven. er komt een moment dat je paard gaat galopperen (meestal in de hoek=balansverlies). op het moment dat ie in galop 'valt' geef je de bijbehorende beenhulp en beloon je m. deze methode wordt ook toegepast bij jonge paarden, en belonen en dat wat erbij hoort leert snel!!
succes!

Iriscope

Re: Galophulpen duidelijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:21

Mag ik ten eerste vragen waarom je twee uur bent gaan rijden? Een uurtje is echt meer dan genoeg hoor. Een paard leert niets meer als hij moe is, ik heb het idee dat je met twee uur je paard overvraagt!

Je probleem van het galopperen:
Je paard moet eerst aan de longe de stem hulp goed leren. Dan kun je die onder het zadel gaan combineren met je beenhulp en je zit, en op die manier kun je uiteindelijk minder stem en meer zit gaan gebruiken.

shanalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:45

Babel schreef:
Mag ik ten eerste vragen waarom je twee uur bent gaan rijden? Een uurtje is echt meer dan genoeg hoor. Een paard leert niets meer als hij moe is, ik heb het idee dat je met twee uur je paard overvraagt!

Met 2 uur bedoel ik echt niet 2 uur "intensief" rijden hoor. Van die twee uren die ik gereden heb, heb ik al zeker 45 minuten gestapt.
Als ze met de koets op pad gaan zijn ze soms 4 uur weg, en ik weet dat je dit niet kan vergelijken, maar het geeft wel aan dat ze conditie genoeg heeft ervoor.

Meestal is ze op de terugweg soms zelfs nog drammerig, en wil ze constant draven.

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:32

Ik vind het ook niet erg als iemand 2 uur rijdt hoor. Je kunt ook lekker rustig en releaxd rijden toch? Ik heb dit probleempje ook gehad bij mijn pony. Mijn instructrice vertelde dat je dan het beste op een volte kunt draven, steeds iets meer voorwaarts. En uiteindelijk probeer je net iets na de x aan te springen. Dan springt de pony meestal ook goed aan. Succes

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:49

Ik lees even mee :j
ik ben nou zover dat ik kan aanspringen met lichtrijden,
anders deed hij het echt niet.. maar verder..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 17:15

Als je bedenkt dat de eerst sprong van de galop met het buiten achterbeen is , kun je daar op inspelen, leer het paard de travers, dan zal hij beter in balans kunnen aanspringen.
Heel veel paarden gaan daarom ook rennen voor ze in galop gaan, als je controle hebt over de benen gaat het 10 x beter en snapt het paard ook at je bedoelt met je hulpen, zeker als je zelf ook weet hoe of wat.
Je leert op de manege b.v met je buiten been naar achter is aanspringen, maar waarom word er niet bij vertelt, dus als jij het snapt kun je het je paard leren en echt het werkt, maar neem er even de tijd voor om deze hulpen uit te leggen en leer het eerst zelf snappen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 22:21

Mijn pony had daar ook moeite mee. Die heb ik eerst leren aangalopperen op stemcommando aan de longe, dat werd steeds meer aanspringen ipv in de galop "vallen." Voordat ik het commando 'galop' gaf zei ik eerst: opletten! Dan had ik haar aandacht en kon ze zich voorbereiden. Ze sprong ook altijd in de goede galop gelukkig. Toen ben ik dat ohz gaan doen icm met been/gewicht hulpen. Na een paar keer kon ik eerst 'opletten' zeggen en daarna gaf ik de hulp, ging goed, daarna zonder het woord maar wel een signaaltje geven dat er iets komt dmv een kneepje in de teugel of zo maar vaak voelt ze wel aan mij dat het bijna gaat gebeuren, ik ga dan doorzitten en zorg dat ze 'wakker' is. Ik moest er wel om denken dat ik mijn gewicht iets naar de buitenkant verplaats zodat ze haar binnenschouder makkelijker naar voren kon plaatsen, dit voorkwam dat ze verkeerd aansprong. Nu gaat het eigelijk altijd goed, als het misgaat is dat mijn schuld, dan kom ik verkeerd door. Mss heb je hier iets aan. Succes!