Procyon en ik@work [eerste keer!]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaduuh

Procyon en ik@work [eerste keer!]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 13:30

Ik rijd Pro nu zo'n ander halve maand, in het begin wat sporadisch en inmiddels toch wel zo'n 3/4 keer per week. Hij heeft de hele winter stil gestaan op hier en daar een stap/draf-ritje buiten en dit was vooral in 't begin te merken. Inmiddels heb ik 't gevoel dat het met de week beter gaat en hij losser wordt. Overigens heb ik deze week ook weer een les gepland (hebben tot nu toe twee keer les gehad), dus daar zal ik wel weer tips krijgen. Maar ik ben ook benieuwd naar wat jullie vinden.

Dit is de eerste keer dat er foto's zijn gemaakt en zag dat m'n beugels toch wel erg kort zitten (deze heb ik direct langer gemaakt) en dat m'n sporen een stuk lager konden. Ook dat heb ik gedaan. :)

Sorry voor de verschillende afmetingen, vriendlief heeft zijn best gedaan, maar durfde niet al te dichtbij te komen (en ik heb dus het een en ander ingezoomed/uitgesneden). :D

Afbeelding

Afbeelding
Galop is al een stuk beter dan in 't begin, wordt nog aan gewerkt. :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hij kan soms vrij sterk worden en dan zit ik soms niet helemaal stevig, ook is hij erg stijf op links en heb ik vooral in 't begin daar heel veel moeite mee gehad. Dit is wel de reden dat je vrijwel alleen maar foto's op de linkerhand ziet, op aanraden van mijn instructrice. :)

Oh en nog een laatste foto, na het werk nog even lekker ontspannen:

Afbeelding
:+:

En ja.. hij is zo groot. :P

Cyruss_

Re: Procyon en ik@work [eerste keer!]

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:38

lekker paard hoor. vind alleen je hand af en toe wat te streng. voor de rest geef je het zelf ook wel aan. gewoon lekker veel mee lessen dan komt het wel goed. Je kan zien dat als hij sterk word jij een beetje gaat verkrampen. Probeer rechtop te blijven zitten en te blijven rijden.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:41

leuk paard
Op sommige foto's vind ik je wat te streng in de hand en verder commentaar geef je zelf al. Gewoon lekker op les gaan met 'm en dan komt het wel goed met jullie :)
Veel plezier met 'm

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:03

>;) goh het lijkt wel net mijn antwoord... maar dan net ff wat anders verwoord. heel origineel, en heel irritant.
moest het echt even melden

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 14:05

Dat ik wat te streng ben met m'n hand kan wel kloppen ja, hij houdt vaak vast op links en dan ga ik ook vasthouden (en verkrampen). Daar zijn we mee aan 't werk met les en ik betrap mezelf er gelukkig al steeds minder vaak op dat ik 't doe (en ik krijg geen linker lamme arm meer tijdens 't rijden, ook erg fijn :D ).

Cyruss_: Ik wilde er niets over zeggen, maar je hebt gelijk. ;)

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:07

Cyruss_ schreef:
>;) goh het lijkt wel net mijn antwoord... maar dan net ff wat anders verwoord. heel origineel, en heel irritant.
moest het echt even melden

sorry hoor, zo was het niet bedoeld hoor, maar het was gewoon het enige wat me opviel ;)
Zal er de volgende keer op letten

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:12

Ziet er leuk uit jullie hebben lol dat is heel belangrijk (vind ik!), alleen hou er rekening mee dat je buitenhand in dit geval rechts niet over de manen kam mag komen. En probeer als ze je vast pakt, zelf te ontspannen, kleine kneepjes en niet strak te worden.

Je binnen hand naar binnen zetten niet vast zetten bij de volte (je legt hem vaak op je been, teugel korter en meer naar binnen wijzen zonder te trekken).

En rechtop blijven zitten!!

Succes en hoop dat je met lessen veel tips krijgt en verder komt en hij los laat!

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:25

Leuk paard! Mooie omgeving ook zeg! De verbeterpunten worden al aangegeven, en ik durf ze nu natuurlijk niet meer te herhalen..;)

Lekker ook voor je paardje dat je nog ff een ontspannen ritje buiten de bak maakt!

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:47

Prachtig dier, maar ik zie geen echte ontspanning. Een beetje ruk en pluk werk. Het zijn natuurlijk maar moment opnames die wij zien. Het bit wordt "uit de mond getrokken" en een strenge binnenhand, wat rechter zitten en wat jezelf aan aangaf beugels langer waardoor je al heel anders gaat zitten.
In het geheel mag er meer ontspanning zijn.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:59

Mooi paard heb je, en dat vind ik vooral op de laatste foto.

Ik vind het paard wat stijfjes ogen op de voorhand, de hals ziet er ook wat gespannen uit en dat is mede te zien door het trekkende onderlipje van je paard.
Wat me ook opviel wat de tekst boven je laatste foto "na het werk nog even lekker ontspannen".
In mijn ogen hoort je paard altijd ontspannen te zijn, en niet alleen na het "werk", ik zou zeggen draai de boel om, doe eerst wat je op je laatste foto doet, en ga van uit die ontspanning met je paard aan de slag.
Als je dan klaar bent zou ik er lekker naastlopen met uitstappen, zadeltje eraf, beetje kriebelen hier en daar en je paard gaat helemaal relaxd weer de stal/wei in :D

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 17:22

Zoefff, we hebben inderdaad lol! Daarbij komt dat 't nogal een beestje met karakter is, erg leuk. :j Zo stond hij vandaag ook ineens in het verkeerde stuk land (land naast zijn land), waar 't een stuk groener was.. meneer was gewoon over de omheining gesprongen. :))

Dat van m'n buitenhand over de hals was me nog niet opgevallen, goed dat je 't zegt. Ik moest meer begrenzen met mijn buitenteugel en dat heb ik wat overdreven.

Incredimail, een beetje "ruk en pluk werk" vind ik wat overdreven.. maar dat er over 't geheel meer ontspanning in mag ben ik 't mee eens. Soms gaan er stukken heel goed, maar sommige stukken zijn we 't ook compleet kwijt.

_vivi_, foute woordkeuze van mij, natuurlijk moet hij in de bak ook ontspannen. Maar welk paard vindt het nou niet lekkerder om buiten over een zandpad te rijden dan in de bak? ;)

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:11

Leuk paard!
Je zit wel veels te veel aan de voorkant...
Eerst lekker die achterhand eronder, dan komt de voorkant vanzelf.
Je handen zijn het grootste probleem, hou ze voor je en doe ze niet over de schoft ;)

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:18

Probeer je been ook lang te houden, te trekt nu je hak nogal op,
Waardoor je er ook sneller in zit met je spoor *zie in ieder geval je eerste galop foto*
Van mij mag hij ook iets meer op het achterbeen, dus lekker gaan schakelen zodat ie goed aan het been komt. Dan kun je hem makkelijker verzamelen.
Met het vastpakken moet je echt eraan denken dat jij niet hetzelfde gaat doen. Dan krijg je juist de reactie die je NIET wilt. Gooi dan je hand maar naar voren en probeer weer even de ontspanning te vinden, en dan weer lekker verder proberen te werken. Juist door het vastpakken van jouw kant, zul je zien dat je er nog niet veel verbetering in hebt gemerkt ;)

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:22

@ jaduuh, ik nam die zin ook niet te serieus hoor, maar het was wel even een mooi stukje om dat te gebruiken, ter verduidelijking van wat ik je als tip probeerde mee te geven, ik snap ook best dat jij je paard ten allertijde wilt laten ontspannen en dat elk paard het bospad leuker vind dan de bak.

Bedenk me net opeens dat je ook op een open veld nog lekker aan het werk kan gaan :D dan heb je beetje van beide haha