Achterwaarts.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 10:56

Hoi. :)

Ik rijd op een 10 jarige Friese merrie en ik krijg haar met geen mogelijkheid achteruit. Aan de hand is het geen probleem maar onder het zadel vertikt ze het. Als ik van uit stilstand achteruit uit wil, zit zwaar maak, iets druk op de teugels en dan been gooit ze haar hoofd in de lucht en loopt ze gewoon vooruit. Ook als ik tegen een hek aan ga staan.

Wat doe ik fout? Wie weet een goed trucje zodat ze door krijgt wat de bedoeling is?
Alvast bedankt.

Liefs,

Anoniem

Re: Achterwaarts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:07

Als ze aan de hand achteruit gaat, doet ze dit dan op stemhulp? Zo ja, dan zou je deze stemhulp ook kunnen proberen als je erop zit. Natuurlijk wel samen met de juiste hulpen.. Verder zeg je dat je zwaar gaat zitten, waarom doe je dit? Als je voorwaarts gaat doe je dit toch ook niet? Juist bij het achterwaarts gaan moet je niet zwaar zitten :n

Daarnaast zou ik gewoon hulp vragen, dus iemand die je paard en jou vanaf de grond helpt. Je paard moet de hulp gaan snappen..

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:09

Nouja, zwaar zitten, een beetje mij gewicht naar achter brengen zeg maar. Maar stemhulp, soms terug zou ik eens kunnen proberen. :j En ik zal het ook eens proberen zonder dat ik mijn zit verander.

Heb het inderdaad al eens met hulp gedaan, maar dan stromt ze gewoon over langs die persoon heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:11

Dan zit er volgens mij nog ergens een opvoedkundig probleempje ;) Een paard hoort niet door/over mensen en door je hand heen te stormen.. :n

O ja, en gewicht naar achteren brengen zou ik niet doen, gewoon rechtop blijven zitten of zelfs iets naar voren, je moet juist de rug iets ontlasten als ze moeilijk achterwaarts gaan :j

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:12

Zoals hierboven, als jij je gewicht naar achteren brengt, dan zet je extra druk op de rug. Vervolgens wil je achterwaarts waarbij het paard de rug juist sterk omhoog moet brengen...dat gaat dus niet.

Verder zou ik iemand vanaf de grond laten helpen en inderdaad stemhulp gebruiken. Het linkje moet even gelegd worden dat achterwaarts gaan ook kan onder het zadel.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:54

Absoluut NIET zwaar gaan zitten, je paard moet zijn rug kunnen bollen tijdens het achterwaarts, als jij dan zwaar zit kan dit nooit. Verlicht je zit iets en gebruik je stemhulp. Verder is het leren achterwaarts gaan handiger met iemand erbij, deze persoon kan je paard op de borst zachtjes duwen waardoor het voor de druk achterwaarts zal gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:01

Makkelijkste is om het aan te leren met iemand op de grond.
Deze moet hem achterwaarts vragen en de ruiter geeft gelijktijdig hulpen. Daarna belonenen en met steeds minder hulp van de begeleider op de grond doen (en niet eindeloos dezelfde oefening blijven doen). Echter is het wel belangrijk dat je weet wat de juiste hulpen zijn om achterwaats te gaan, anders gewoon niet doen

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:13

Het zwaar maken moet dus juist niet, en dat wist ik niet. Zal het vanmiddag nog een keer proberen met daarbij stemhulp.
Dankjullie wel voor de tips in ieder geval. :)

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:20

ik heb anders genoeg filmpjes gezien op internet met natural horsemanship als ze zadelloos rijden ook gewoon aanleren door iets naar achter leunen stoppen is en langer naar achter leunen achteruit is. en rechtop zitten is gewoon weer gaan met die banaan :p dus zo raar vind ik het niet wat yunomi zegt..
ik zelf heb verder niet onwijs veel ervaring hoor, ik rij bij een vriendin, maar ik wou alleen even zeggen dat ik wel filmpjes heb gezien waar ze dat wel degelijk doen. en het is zeker niet hinderend voor het paard want je gaat niet liggen ofzo:p het is alleen dat hij voelt dat het gewicht iets verplaatst wordt en na wat oefenen voelen ze de kleinste bewegingen naar achter al en gaat hij vanzelf achteruit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:24

rosanne94 schreef:
ik heb anders genoeg filmpjes gezien op internet met natural horsemanship als ze zadelloos rijden ook gewoon aanleren door iets naar achter leunen stoppen is en langer naar achter leunen achteruit is. en rechtop zitten is gewoon weer gaan met die banaan :p dus zo raar vind ik het niet wat yunomi zegt..
ik zelf heb verder niet onwijs veel ervaring hoor, ik rij bij een vriendin, maar ik wou alleen even zeggen dat ik wel filmpjes heb gezien waar ze dat wel degelijk doen. en het is zeker niet hinderend voor het paard want je gaat niet liggen ofzo:p het is alleen dat hij voelt dat het gewicht iets verplaatst wordt en na wat oefenen voelen ze de kleinste bewegingen naar achter al en gaat hij vanzelf achteruit

Ja tijdens het jureren zie je ook meer dan de helft van de mensen achteruit hangen om achterwaarts te gaan, met soms lachwekkende situaties tot gevolg :+ Als je paard het erop doet prima, maar dit paard doet het niet en dus zal je iets anders moeten proberen ;)
Verder als een paard de hulp goed kent is druk op de teugels ook niet eens nodig, mijn paard ging ook aan de lange teugel gewoon achteruit als ik de hulp gaf ;) Wat ook een must is omdat je paard goed nageeflijk moet zijn, dus trekken werkt vaak ook tegengesteld..

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:32

chrisje_83 schreef:
Absoluut NIET zwaar gaan zitten, je paard moet zijn rug kunnen bollen tijdens het achterwaarts, als jij dan zwaar zit kan dit nooit. Verlicht je zit iets en gebruik je stemhulp. Verder is het leren achterwaarts gaan handiger met iemand erbij, deze persoon kan je paard op de borst zachtjes duwen waardoor het voor de druk achterwaarts zal gaan.

Helemaal correct. :j

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 13:40

Yunomi schreef:
Het zwaar maken moet dus juist niet, en dat wist ik niet. Zal het vanmiddag nog een keer proberen met daarbij stemhulp.
Dankjullie wel voor de tips in ieder geval. :)

vind het toch raar dat je door gaat met proberen, terwijl je blijkbaar de hulpen niet kent :?
Ik zou dit toch altijd nog onder begeleiding gaan doen, zodat je het paard en jezelf geen verkeerde dingen aanleert.

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:00

Vraag hulp aan mensen die er meer van weten.
Voordat je je paard verkeerde dingen aanleert, dat moet niet gebeuren. :')

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:46

Bij Bartels tijdens de trainingsweek wilde ik achterwaarts gaan en legde mijn benen bijna op zijn kont. Daarna gaf ik daar been en wilde ik dat mijn paard achteruit ging. Dit gebeurde wel maar niet volgens de goeie hulpen. Je moet je benen gewoon laten hangen, langs de singel. Je maakt een ophouding op twee teugels en je vraagt dan eerst bijvoorbeeld met je linker teugel of hij het linkerachterbeen naar achteren plaatst, en daarna doe je dat met rechts. Wanneer je dit aan het oefenen bent in de 1e paar keren zal je redelijk grote teugel hulpen moeten gebruiken, wanneer deze hulp voor het paard duidelijk wordt zal hij achterwaarts gaan op een beetje been, en daarna een ophouding in de teugel die duidelijk te onderscheiden is tussen halthouden en achterwaarts...

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:48

en... wanneer je paard zijn kont naar rechts plaatst kun je met twee teugels naar rechts wat corrigeren. Zorg dat de schouder altijd netjes voor de kont staat voordat je verder achterwaarts gaat.

psalm_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:22

Misschien begrijpt ze het gewoon niet

nathalya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:20

hahaha ja maar je moet het haar toch laten begrijpen? Lekker makkelijk, tsja paard snapt het niet dus dan doen we het maar niet hhahahha!