Stoppen of doorgaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleWHS

Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 00:31

Hoi,

Ja ik zit met de vraag stoppen of doorgaan.

Dit is het verhaal.

Ik rij al jaar en dag paard. Nu heeft mijn dochter (11 jaar) in november een vreselijk ongeluk gehad met paardrijden.
Dat is een vorig topic van mij, maar om kort te zijn ze had 3 gebroken nekwervels, 4 gebroken ribben en een klaplong.
Dat heb ik allemaal zien gebeuren en dat was vreselijk om te zien.

Zij rijdt gelukkig nu weer op een pony, en dit gaat na een onzekere start gelukkig weer goed.
Wel moet zij afwachten of zij nog nadelige gevolgen gaat ondervinden van haar nek als zij in de groei gaat komen.

In het begin na het ongeluk kon ik het aardig relativeren.
Alleen schijnt de klap bij mij nu aan te komen, ik verkramp helemaal als ik op een paard ga zitten.
Lijkt wel of ik weer een beginneling ben, zo rijd ik momenteel en ik ben 1 brok zenuwen, wat niet
bevordelijk is voor het paard wat ik op dat moment rijd, want op wat voor braaf paard ik ook ga zitten, ze voelen het en gedragen zich dan ook daarna.

En zo blijft de cirkel rond, en kom ik er niet meer uit, het wordt alleen maar erger.
Ben veel grondwerk etc aan het doen en daar heb ik wel veel plezier van.
Ook mijn dochter begeleiden doe ik met veel plezier.

Als ik er zelf niet opzit, kan ik precies zeggen wat er wel en niet goed gaat.
Ik heb al geprobeerd een paar weken alleen grondwerk en dan er weer op.
Dan heb ik het alleen maar moeilijker omdat de stap weer groter is geworden.

Wordt het tijd om er maar mee te stoppen (het actieve rijden) of weet iemand nog een mega goeie tip,
zodat ik toch mijn angst kwijtraak?

TurdusMerula

Re: Stoppen of doorgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:34

Ja, centered riding les nemen bij een goede instructeur. Iemand die je het vertrouwen kan teruggeven. Kan laten voelen waar jij je spant en wat er dan gebeurd. En wat je daar zelf mee zou kunnen doen.
Je klimt er nog op, en dat vind ik al heel wat. Zolang je dat nog doet en diep in je hart nog graag zou willen rijden (en dat wil je wel denk ik, anders had je dit topic niet geopend) dan gaat dat nog lukken ook, denk ik. :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 00:46

Ja ik wil ook nog graag rijden, maar niet op de manier waarop ik nu rijd. Dit is gewoon niet leuk meer en de stap om er op te gaan wordt elke keer groter. Ook op les hebben ze het in de gaten en snappen ze het gelukkig ook. Mijn instructrice ziet mij ook duidelijk verkrampen en probeert te helpen; alleen op dat moment kan ik niet meer omschakelen en ben blij als ik er weer af ben. Daarna geef ik mijzelf op mijn donder omdat ik voor mijn gevoel zo stom doe. Ik zal mij eens verdiepen in centered riding, weet hier eerlijk gezegd nog niet zoveel van.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:48

Misschien is mennen een optie? Niet dat het zoveel veiliger is maar je hebt er geen nare herinneringen aan.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 01:03

TurdusMerula schreef:
Ja, centered riding les nemen bij een goede instructeur. Iemand die je het vertrouwen kan teruggeven. Kan laten voelen waar jij je spant en wat er dan gebeurd. En wat je daar zelf mee zou kunnen doen.
Je klimt er nog op, en dat vind ik al heel wat. Zolang je dat nog doet en diep in je hart nog graag zou willen rijden (en dat wil je wel denk ik, anders had je dit topic niet geopend) dan gaat dat nog lukken ook, denk ik. :)

Met dit antwoord ga ik mee en ook dat van Chocobroodje vind ik geen slecht idee, mits je dat ook leuk vind om te doen. Maar dat werkt alleen niet als je toch liever op de rug klimt.
Denk ik wel dat een goede instructeur je misschien van je angsten af kan helpen. Maar vind het wel heel dapper van je dat je toch door gezet hebt ondanks het ongeluk van je dochter!

:wave:

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 01:42

nicole3939, mag ik je iemand aanbevelen?
Pien.... van Spirithorses. Zij is ook centered ridinginstructrice.
Ze zitten net op de grens Nederland/België.
www.spirithorses.be
Kijk maar eens op die website... Pien is iemand dit jouw soort angsten heel goed begrijpt en daar dan ook mee aan de slag gaat.
En idd..... het is al heel wat, ondanks je angst, dat je er nog steeds opkruipt! Ik vind dat toppie hoor!
Zou jammer zijn als je angsten overhand gaan krijgen en je niet meer gaat rijden. Denk ook eens aan alle positieve dingen die je hebt meegemaakt met paardrijden? Hoelang is het goed gegaan?

Sterkte met je beslissing!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 04:42

Nicole,

Dit soort angsten zijn niet vreemd en door middel van nlp technieken, yoga te paard, grondwerk en zithouding lessen kan je vrij makkelijk van dit soort angsten af komen.
Ik heb veel ervaring zowel met volwassenen als met kinderen.

Wil je meer weten of gewoon eens in gesprek gaan.. pm maar.

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 05:57

wat heftig zeg maar ben wel met mensen hierboven eens
misschien een idee zo gauw je angst voelt opkomen even afstappen en er even naast lopen en voel je je zelf weer ontspannen genoeg er dan weer op gaan. Ik opper maar wat succes ermee

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:03

Bij ons op de manege heb je echt zo'n beginnerspaard dat geen pas fout zet.
Een vriendin van mij had een paar keer op mijn eigen paard gereden maar dat was toch best wel lastig omdat mijn paard te heftig (Z2 dressuur) op de te grote hulpen reageerde. Ik heb haar toen geadviseerd om op die manege een paar prive/longeerlessen te gaan volgen om vertrouwen te krijgen en goed in alle rust haar balans te vinden en de basisprincipes leert. Dat heeft haar rijkunsten echt goed gedaan, mede ook door goede instructeur (oud instructeur bereden politie)

Probeer zelf ook eens zo'n paard met goede instructeur te vinden en neem paar prive lesjes.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:07

Ja dat is heel vervelend als je zo graag wil, maar dan de angst toeslaat. Ik ben het eens met de suggesties voor centered riding en je zou ook eens kunnen proberen om wat Bach Resque Spray te nemen voor je erop gaat. Kun je krijgen bij veel DA drogisten of natuurwinkels. Werkt goed bij veel mensen en dieren. succes!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:10

Dit is helemaal niet vreemd hoor. Ik heb zelf ook een klein ongelukje gehad met mijn paard (gebroken rugwervel) en ik het begin kon ik het ook goed relativeren. Ging er toen ik hersteld was gelijk weer op en dat ging prima. De ellende begon pas toen ik twee maanden niet heb kunnen rijden door de vorst. Ik was toen en uit mijn ritme en begon na te denken over mijn val dat het heel anders had kunnen aflopen. Toen was het helemaal mis. Als paard zijn oor bewoog verkrampte ik al helemaal!

Wat ik heb gedaan is even stoppen met les, dat ging bij mij dus helemaal niet omdat ik dagen had dat ik er echt niet op wil en dan kreeg ik zo'n druk als ik les had dat ik dan erop moest. Ik heb eerst even veel grondwerk gedaan. Toen kreeg ik vanzelf weer het gevoel dat ik er enigzins op durfde. Laat iemand je anders eerst aan de longe nemen ofzo. Ik dwong mijzelf om door te blijven rijden tot ik mij goed voelde. Verder ging ik er elke dag op, behalve als ik mij echt niet fijn daarbij voelde, maar ik wilde graag in het ritme blijven. Wat voor mij belangrijk is, blijven rijden. Ga ik er nu een paar weken weer niet op, kan ik weer van voren af aan beginnen..

Wat ik in het begin ook deed, was alleen rijden als er stalgenoten aan het rijden waren, voelde ik mij fijner als er ook andere paarden in de bak waren. Later als ik wel alleen in de bak reed, vroeg ik wel eens of iemand even tegen me aan kon kletsen, hielp mij ook erg goed.

Heel veel succes, het komt vast goed! ik heb ook serieus met de gedachte gespeeld om mijn paard te verkopen, zo bang was ik. Geef het de tijd, dan komt het vast goed!

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:15

Ook ik vind je heel dapper dat je het toch nog aan het proberen bent hoor! En ik was al aan het typen toen ik StableEnable's berichtje zag....ik zou dat zeker proberen, het werkt echt heel goed. Je blijft wel zenuwachtig, maar die ergste edge wordt er afgehaald. Ik zou het zeker met de andere tips over een centered riding instructrice combineren. Heel veel succes ermee. Fijn dat je dochter weer op pad is met rijden en ik hoop dat ze er geen hinder van gaan krijgen als ze verder groeit!

Tijdens mijn typen heeft barbara ook gepost., Daar ben ik het heel erg mee eens, alsof ik mezelf hoor namelijk!

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:32

Zooo herkenbaar. Ook ik heb een ernstig ongeluk gehad en had daar een flinke angst aan opgelopen. Jaren heb ik op een super braaf paard gereden terwijl ik een handige ruiter was die de problemen altijd zelf kon oplossen. Toen dit paard overleed en ik op zoek ging viel ik voor een lastig "project". Ik heb me toen gerealiseerd dat als ik echt over m'n angst heen wilde komen ik er echt doorheen moest. Zo gezegd zo gedaan. Gekkenhuisje naar huis gehaald, beetje longeren en op dag twee er gelijk op (plukje manen stijf vast ;) ) Op dag drie ben ik met een vriendin naar het bos gegaan. Voordat ik wist wat hij allemaal kon gaan doen. Het werd een fris en vlot ritje maar was wel genezen. Ben de volgende dag gelijk alleen gegaan. Wat mijn lieve goedzakje in al die jaren niet kon bereiken lukte met dit paard in een week. Je moet eerst voor je angst staan voor je er overheen kan stappen. Maar je moet het echt zelf doen. Sucses ermee

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:33

jeetje wat heftig zoals jij het paardrijden nu ervaard.
Ik denk dat het verstandig is om te blijven rijden maar dan wel zorgen voor iemand die je volledig vertrouwd en die jou kan helpen om stap voor stap weer ontspannen te rijden.
Als je de angst overwonnen hebt, word je hier juist sterker van, daar groei je van en dan kun je ook weer echt genieten van het paardrijden.
toegeven aan angst maakt dat de angst eerder groter word dan kleiner plus het risico bestaat dat je dan straks ook nog voor andere dingen angst gaat krijgen.
heftig meid, succes ermee.
via pb kan ik je wel iemand aanraden die lesgeeft, vertrouwen kan geven en geschikte paarden hiervoor heeft.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:32

Ben nu op het werk en even gauw de berichten doorgelezen, ik vind het heel fijn van jullie dat er serieus meegedacht wordt. Ik ga vanavond als ik thuis ben alles even op mijn gemak lezen, en zeker een paar mensen een PB sturen. Alvast harstikke bedankt!

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:05

Ik zou niet stoppen hoor!
Neem les van iemand die er echt wat vanaf weet en je je vertrouwen terug kan geven. Of ga mennen, ook leuk toch? :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:18

countrygirl schreef:
nicole3939, mag ik je iemand aanbevelen?
Pien.... van Spirithorses. Zij is ook centered ridinginstructrice.
Ze zitten net op de grens Nederland/België.
http://www.spirithorses.be
Kijk maar eens op die website... Pien is iemand dit jouw soort angsten heel goed begrijpt en daar dan ook mee aan de slag gaat.
En idd..... het is al heel wat, ondanks je angst, dat je er nog steeds opkruipt! Ik vind dat toppie hoor!
Zou jammer zijn als je angsten overhand gaan krijgen en je niet meer gaat rijden. Denk ook eens aan alle positieve dingen die je hebt meegemaakt met paardrijden? Hoelang is het goed gegaan?

Sterkte met je beslissing!

Ja, Pien is wel een eindje rijden maar een absolute aanrader. Heeft ook lespaarden dus jouw paard hoef je niet helemaal mee te slepen. :)

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:57

heey

ik zou zeker niet stoppen. Het is verstandig om over je angst heenkomen misschien een therapeut? wat je hebt meegemaakt is natuurlijk niet niks ik denk dat ik het zelfde zou doen als jou... les bij een goede instructeur of instructrice?.

groetjes nanette

Febe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:33

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je eerst weer vertrouwen krijgt in het paard dat je rijdt. Misschien is het een optie om ernaast weer helemaal vertrouwd te raken door te wandelen, poetsen enz. Daarna zou ik het meer opbouwen door je paard te longeren. Maar als je altijd plezier hebt gehad in het rijden waarom zou je dan stoppen? Het heeft gewoon tijd nodig!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:34

Wat een naare ervaring, ik snap heel goed dat je niet fijn kunt rijden als zo iets steeds door je achterhoofd spookt.
Ik las al dat sommige Centered riding hadden aangeboden als tip.
Zie bij je profiel dat je op/bij de veluwe woond?
Ik weet niet hoe ver je van Arnhem af zit, maar ik heb les bij De Paardenmaat we doen veel grondwerk en als we rijden is dat op de CR manier, wat ik heel fijn vind is dat je daar niks moet en de dingen op je eigen tempo kan leren, er word ook een voor en na bespreking gehouden waarin je jou probleem punten kan bespreken, of wat juist heel goed was gegaan.
Er zijn daar paarden beschikbaar, en je mag vaak zelf kiezen met welk paard je wilt werken/rijden wil je een keer niet meedoen en alleen maar kijken is dat ook prima.
Ik heb daar 1x in de 2 weken les, de lessen duren 2 uur en er is altijd een voor en een na bespreking.

Ik weet niet of je het wat vind, maar ik dacht omdat meerdere met dit idee komen en Arnhem naar mijn idee wat dichter bij jou woonplaats/woonomgeving is heb je er misschien wat aan.
Als je wat meer wilt weten nog staat mijn PB voor je open :)

Succes in ieder geval!

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:55

Waarom zou je gaan stoppen als je dochter eraf is gevallen? Je dochter rijdt ook nog ja ;)
Als ik aangereden word op mijn fiets door een auto en heb hetzelfde als je dochter, betekent het toch ook niet dat mijn moeder nooit meer mag fietsen ofzo? (A)

Ik zou gewoon doorgaan als ik jou was :) Je wilt het tenslotte zelf ook nog

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:45

Ik heb de site van spirithorse doorgelezen en het ziet er inderdaad goed uit, alleen een beetje ver van mij vandaan.

Ook ben ik al een aantal weken alleen bezig geweest met grondwerk en poetsen, wandelen etc, dan gaat alles goed en heb ik geen angst. Alleen wordt dan de stap steeds groter om er weer op te gaan en moet ik mijzelf dwingen om er op te stappen, en ben ik elke keer gestrester.

Ik heb ook weer bij mijn oude manege een les genomen op een manegepaard, maar dat maakt niet uit, de angst is even groot.

Nu heb ik bij mij in de buurt iets gevonden (aan de hand van wat jullie zeiden centered riding) wat mij wel wat lijkt, want als ik wil blijven rijden zal ik echt iets moeten gaan ondernemen.

Heeft iemand ervaringen met:
http://www.naturalhorsesense.nl/ ?

Ik hoor het graag ,en iedereen alvast harstikke bedankt!

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:52

Probeer voltige ! dan kan je ontspannen en zonder zadel lekker zitten. En het is ook nog eens goed voor je houding!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:01

Asmara schreef:
Waarom zou je gaan stoppen als je dochter eraf is gevallen? Je dochter rijdt ook nog ja ;)
Als ik aangereden word op mijn fiets door een auto en heb hetzelfde als je dochter, betekent het toch ook niet dat mijn moeder nooit meer mag fietsen ofzo? (A)

Ik zou gewoon doorgaan als ik jou was :) Je wilt het tenslotte zelf ook nog

Denk dat dit wel heel dicht bij wat ik wilde schrijven komt!
Je dochter die het toch allemaal aan den lijve heeft meegemaakt, zit weer op een paard! En dat getuigd van doorzettingsvermogen en ruggegraad!!!
Jij bent nu bang om het zelfde mee te maken als je dochter!
Kijk..als je nu zou zeggen mijn kind nooit meer op een paard...okee..maar in dit geval moet je zelf de knop om gooien en denken, als mijn kind het kan/durft , kan ik het ook!

Sorrie als het wat hard overkomt, zo bedoel ik het niet!
Ik kan heel goed begrijpen dat je angst hebt, maar zoals Asmara al zegt..als jou kind op staat komt te vallen en iets breekt, ga je zelf de volgende dag ook weer de straat op!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:12

Ik snap het wel, als je het bij een ander ziet gebeuren wordt je ook zelf even grondig herinnerd dat paardrijden eigenlijk een linke sport is. En de ellende is dat het enige wat echt helpt doorzetten is omdat het gevoel gewoon moet slijten.. Langzaam zal je vertrouwen weer terugkomen. Wil niet zeggen dat het niet verstandig is om eens zitles etc te nemen. Hoe steviger jij zit hoe kleiner de kans is dat je er afgesmeten wordt. Ik heb 1x bij spirithorses gereden en vond het fantastisch! Ik heb nu zelfs speciaal een wekeend weg gepland bij Maastricht zodat ik weer een les bij hun kan volgen (woon namelijk in Groningen, das nog veel verder weg dan de veluwe). Het is het echt waard (en de omgeving is erg geschikt voor een weekendje er tussenuit, zo combineer ik dan 2 leuke dingen :D ).

Succes!