mijn derde wedstrijd met orchidee graag tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

mijn derde wedstrijd met orchidee graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 22:07

hallo,

ik heb nu mijn derde winstpunt binnen,
mijn merrie is een kwpn merrie hamilcar,ze is 13 jaar,
nu heb ik dus in totaal 4 proeven gereden,
eerste had ik 184 tweede 187 derde 171 en vierde 184,
nu ging mijn merrie echt heel erg fijn maar ik begrijp niet dat ik geen hogere punten krijg,
we rijden op b niveau,ik heb om de 2 weken les,
mijn doel is om zo hoog mogelijk te komen met dit paard ze is 14 jaar dit jaar,
ik had graag goed advies waar ik mee aan de slag kan,

deze merrie heb ik nu 2 jaar in bezit,toen ik haar kocht kon ze alleen maar steigeren,
dat heb ik helemaal eruit kunnen halen,
alleen ze is heel erg hard in der mond,ze is altijd voor mijn tijd met een passoa bit gereden en daar een slof erdoor,

nou had ik graag een tip om haar losser in der mond te krijgen,

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-V6YRRA47.jpg.jpg[/img
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
8
Afbeelding
9
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding
12
Afbeelding
13
Afbeelding
14 wat training foto s,
Afbeelding
15
Afbeelding

Whisperke

Re: mijn derde wedstrijd met orchidee graag tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:22

Ze toont wat verzet en doet haar mond over..

Ik zou heel veel overgangen rijden zodat je meer met je zit over het geheel te vertellen hebt.
Je met je benen kan rijden.
Zodat je inprincipe niet aan je teugels hoeft te komen.

Zorg dat ze ook niets heeft om aan te trekken of om op te gaan hangen..
Zorg dat ze van jou blijft!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 22:26

Op foto 12 zie je duidelijk dat je vaak wat gespannen bent met je handen, probeer eerder te geven dan tegen te werken. Op de training foto ziet het er namelijk een stuk losser uit, alleen is de foto wel op een verkeer moment genomen en het blijft een moment opname. Tips om haar losser in de mond te houden is absoluut niet gaan trekken, wordt ze alleen maar harder van. Probeer altijd met los contact te blijven (behalve in ''noodsituaties'' natuurlijk). Verder zou je in training of met buitenritten ook bitloos kunnen gaan. Hard in de mond heeft meestal ook te maken dat het paard de druk gewent is en dus mijn zijn nek en hals nooit helemaal lekker zal mee komen, probeer dus echt véél ontspanning erin te rijden. Al rijd je alleen maar stapritjes.

Succes

Groetjes

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:22

ik denk dat de merrie niet genoeg lössigheid? toont? In de draf foto's zie je dat ze nauwelijks tot niet met haar achterbeen voorbij de hoefafdruk van haar voorbeen komt.

Je hebt dan het nadeel dat je nooit hoog in je winstpunten komt, je zal het moeten hebben van zeer correct rijden.

Voor hogere punten zal je paard gewoon echt swung moeten hebben.

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:31

ja paard loopt teveel op de voorhand, vertoont daardoor te weinig oprichting en dat kost je je punten. en daarom hangt ze ook op het bit. daar ligt dus je werk. overgangen en scherper maken voor het been. en zelf niet blijven leunen op het bit. als je zelf ook de druk er teveel op houd, dan zal je merrie ook niet losser worden. dit hoort je instructie te weten.
dit kun je ook in korte tijd heel veel verbeteren.
als je haar met een maand of drie niet beter krijgt, zou ik toch andere instructie gaan zoeken. hoe aardig je je eigen instructeur of trice ook is.
je wilt immers verder.
helaas is dit echt een kwestie van africhten.
talent van je paard speelt zeker mee, maar ze is correct genoeg gebouwd om beter te lopen.
succes

Sharondkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:13

erg leuk paardje

Probeer je handen stil te houden.

Ik vind ook dat je paard erg op de teugels hangt!
Probeer inderdaad wat actiever te rijden zodat ze haar hoofd wat meer optilt.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 09:41

dankjullie voor de bruikbare tips hier heb ik wat aan,

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:11

Ik vind dat je op een leuk paard rijdt, maar hij is nog niet helemaal los in haar lijf.. Denk aan de goede stelling en buiging! En soms lijkt het alsof je paard de grond in galopeerd, probeer haar iets meer op te richten zodat ze niet in de teugels gaat hangen!

Net als hierboven wordt gezegd kun je dit het beste bereiken door veel meer met je benen ipv met je teugels te rijden. Zorg ervoor dat je altijd een reactie op je been krijgt! Als ze gaat hangen kun je heel kort een ophouding naar boven maken, zodat ze snapt wat de bedoeling is. Door het rijden van overgangen krijg je een sterkere achterhand waardoor ze meer tot dragen kan komen, dan zal ze ook niet meer hangen!

Voor een betere stelling en buiging is het rijden van veel figuren en slangenvoltes goed. Zet haar duidelijk in de goede stelling en begrens goed met je buitenkant. Maak haar ook weer eens helemaal goed recht door op de binnenhoefslag te rijden.

Succes!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 10:17

dankjullie,
ik ga er zeker mee aan de slag,
maar als ik de foto s zie in mijn profiel vind ik haar toch steeds beter aan het lopen,
ik ben nu begonnen met zijwaartse oefeningen in de stap,ik moet zeggen dat ze daar ook steeds losser van laat,

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 10:22

Ik heb dit probleem ook met mijn nieuwe paard! Niet gemakkelijk...
Ik probeer ook veel overgangen te rijden en vooral naar de ontspanning toe. Maar het is inderdaad niet gemakkelijk om niet te gaan trekken als je paard zo hangt. ik betrap er me zelf ook regelmatig op.
maar we werken eraan! :P

Deze tips kan ik dan ook heel goed gebruiken!

Veel succes nog verder! Mooi paardje!!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:46

De tips voor je paard worden hier boven al gegeven. Probeer voor je eigen houding je ellebogen wat dichter bij je te houden, ze steken op een aantal foto's af van je romp waardoor je handen ook een rare houding krijgen.

Incredimail

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:54

Wat losser van voor laten, is al gezegd meer been en minder hand. Denk aan je houding, het lijkt alsof je soms een beetje naar voren hangt. Denk ook aan je handvoering met name foto 12 en lachen naar het vogeltje, je kijkt erg streng door de concentratie (doe ik ook tijdens de proef hoor).
Ga in ieder geval zo door, je komt er wel.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:56

lachen na het vogeltje hihi,
maar ik weet dat ik te erg kijk haha,

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:15

Ik zou vooral werken aan de ontspanning, los in de mond komt later wel. Laat eerst jij en je paard maar eens ontspannen. Want als jij niet ontsptant, ontspant je paard niet en zal zij ook niet losser in de mond.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 21:22

nou vandaag les gehad maar tijdens het trainen blijft ze vast houden ze is helemaal nagekeken,
het probleem is dat ik dit niet meer zo snel kan oplossen,ze heeft 10 jaar in een verkeerde houding gelopen,met passoa bit en daar een slof doorheen,het zit bij haar echt tussen haar oren,ik kan haar wel vwnw rijden dan laat ze heel goed los maar dan loopt ze van het achterbeen af alleen maar op voorhand,
dus ik moet helaas gaan leven met het fijt dat ik haar alleen in de oprichting kan rijden met spanning,
ik krijg juist spanning en ergenis als zij zo hangt aan het bit en daardoor ga ik zo zitten,
mijn andere paard heb ik zelf ingereden en die is zeer zacht op het mondje,

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:19

hey
wat je vooral niet moet doen is terug trekken
echt loslaten is het sleutelwoord.
loopt ze dan wel op beide kanten op de buitenteugel?

hoe graag dat ze ook wil dat je vast pak denk steeds ik doe het lekker niet bekijk het je maar.
Heb je haar al eens laten masseren? dat doet ook al erg goed..

Ik heb die van mij nog steeds kreupel staan
maandag bel ik de DA op

ow ja gebruik de volgende x zwarte elastiekjes :o

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:11

ziet er heerlijk ontspannen, zonder haast uit
krijg wel het gevoel dat hij iets teveel op de voorhand loop.
maar ik weet zeker dat dat wel goed komt

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:19

sammy1 schreef:
nou vandaag les gehad maar tijdens het trainen blijft ze vast houden ze is helemaal nagekeken,
het probleem is dat ik dit niet meer zo snel kan oplossen,ze heeft 10 jaar in een verkeerde houding gelopen,met passoa bit en daar een slof doorheen,het zit bij haar echt tussen haar oren,ik kan haar wel vwnw rijden dan laat ze heel goed los maar dan loopt ze van het achterbeen af alleen maar op voorhand,
dus ik moet helaas gaan leven met het fijt dat ik haar alleen in de oprichting kan rijden met spanning,
ik krijg juist spanning en ergenis als zij zo hangt aan het bit en daardoor ga ik zo zitten,
mijn andere paard heb ik zelf ingereden en die is zeer zacht op het mondje,

Zo jij bent een snelle opgever???

Natuurlijk kan een paar tien jaar zo gereden zijn, maar daar kun jij als ruiter heel wat aan veranderen door niet mee te gaan met de 'wensen' van je paard. Ze loopt aardig goed op dit moment, dus je blijft deze manier van rijden volhouden, wat je eigenlijk niet wil zeg je. Want je wilt hogerop komen en dat gaat op deze manier niet. Waarom begin je gewoon niet helemaal bij het begin? Een paard is een slim dier. Het is er niet ééntje die alleen hetgene onthoudt wat hem als eerste is aangeleerd. Als jij consequent iets toepast en volhoudt, is ie er zo aan gewend.

Lees eens een eind weg op www.paardenbegrijpen.nl . Begin gewoon opnieuw. En ookal loopt ie dan even niet zo goed als nu, en is het wellicht NU niet B-proef waardig, daar ga je aan het einde alleen maar profijt van krijgen! :)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:25

Probeer haar los te laten aan de voorkant, als zij trekt, laat jij los. Soms helpt het ook om dan meteen weer iets bij te drijven zodat ze van de teugels afkomt en meer op haar eigen benen gaat lopen.
Voorwaarts neerwaarts rijden is een goede oefening. Als ze dit moeilijk vindt en dan uit elkaar valt vind ik dat in het begin nooit heel erg, als ze eerst maar in ieder geval kúnnen ontspannen. Vervolgens ga je proberen steeds iets meer de achterhand er bij te rijden, dat is natuurlijk uiteindelijk waar je heen wilt. Het kan wel heel veel tijd kosten, maar zolang het paard medisch nergens last van heeft gaat het prima lukken :) . Probeer zelf ontspannen te blijven en het paard de tijd ervoor te geven, als hij gereden is zoals jij beschrijft dan kost het het paard nu ook veel moeite om op een andere manier te leren lopen.
Laat het in de oprichting rijden ook voorlopig even rusten, eerst aan die ontspanning werken en de achterhand sterker maken. Pas dan kan je aan iets van oprichting gaan denken.