Heidi(haflinger)op springwedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mandje

Heidi(haflinger)op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 19:26

Hoi

Ik ben weer met mijn haflinger op concours geweest. Dit was in Schildwolde. Het eerste parcours ging eigenlijk heel erg goed ik had maar 1 weigering en daarbij tijdsoverscheiding. Had in totaal 6 strafpunten. Jammer genoeg geen winstpunt maar wel tevreden.

Het 2de parcours lette ze niet meer op. Mijn zus deed mee met dressuur en kwam er net aanlopen met haar pony (vriendin van Heidi) toen ik net in het parcours was. Dus ze lette niet meer op de hindernissen. Ik kwam het parcours uit met 2 weigeringen en 2 balken.

Nog wat informatie over mijn pony
Naam: Heidi
Ras: Haflinger
Stokmaat: 1.44m
Niveau: Dressuur M1
Springen: B beide rijdt ik tussen de paarden aangezien ik al 20 ben.

Hier de filmpjes:

1ste parcours:
http://www.youtube.com/watch?v=U85vR4W_3aE

2de parcours:
http://www.youtube.com/watch?v=CI6uIFRbAGM

Likemaaike

Re: Heidi(haflinger)op springwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:37

Ik vind het er wat gespannen uitzien en je bent te veel bezig met je handen. Laat hem rustig galopperen en als je het niet aandurft nog een volte hij gaat veel te hard vooral in het 2de parcours, verder een super leuke haf maar er is nog te veel om aan te werken.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:43

Ik zou zelf gaan oefenen met meer tempocontrole tijdens het springen. Nu ben je het paard heel erg terug aan het rijden in de mond waardoor hij gaat weigeren, vooral bij het tweede filmpje 1ste sprong zie je dat vooraf duidelijk een flinke ophouding maakt.
In dat zelfde verhaal vind ik het dus echt not done dan je hem als straf een paar keer flink in de mond trekt bij de tweede weigering, jij geeft je handen niet mee en geeft dus geen vertrouwen naar het paard toe, vervolgens trek jij hem nog een keer flink in de mond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:44

Ik vind het er niet heel fijn uit zien. Je paard loop gigantisch gespannen. Jij ben heel erg aan het zagen. Verder valt je paard steeds stil net voor de sprong. En als je hem straft voor een weigerig(2e parcours) geef je hem een tik en trek daar bij zijn bit gigantisch door zijn mond. Pak dan de teugels in 1 hand en straf hem dan. Tempo vind ik nog niet eens heel erg. Maar heb ergens ook het idee dat je paard het totaal niet leuk vind.. En misschien zijn kalkoenen geen slecht idee ;) je gleid nogal door als hij weigerd.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:52

Anoniem schreef:
Ik vind het er niet heel fijn uit zien. Je paard loop gigantisch gespannen. Jij ben heel erg aan het zagen. Verder valt je paard steeds stil net voor de sprong. En als je hem straft voor een weigerig(2e parcours) geef je hem een tik en trek daar bij zijn bit gigantisch door zijn mond. Pak dan de teugels in 1 hand en straf hem dan. Tempo vind ik nog niet eens heel erg. Maar heb ergens ook het idee dat je paard het totaal niet leuk vind.. En misschien zijn kalkoenen geen slecht idee ;) je gleid nogal door als hij weigerd.

ze heeft wel kalkoenen in, maar was een slecht veld (ben haar zus)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:54

sophiatinker schreef:
Anoniem schreef:

ze heeft wel kalkoenen in, maar was een slecht veld (ben haar zus)

Langere kalkoenen gebruiken? ze glijd namelijk wel heel erg door..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:04

Poeh...normaal geef ik op HAW geen commentaar omdat ik zelf veel meer recreatief bezig ben..maar nu zit ik hardop te 'poeh-en'..

Je hafje is hartstikke gespannen, heb het idee dat hij het helemaal niet leuk vind. Hij slaat naar achter, zwiept met zijn staart, zijn oortjes gaan plat naar achter...

Daarbij kom jij te hard in zijn mond (en geloof me, dat probleem heb ik ook hoor...vooral als ze zo heet zijn) en dat geeft extra spanning.

Tempo vind ik wel te hoog, het lijkt alsof je totaal geen controle hebt over zijn gang.

Het is een heel leuk beestje, en ik weet het, de beste stuurlui staan aan wal..

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:15

Ik heb het tweede filmpje niet bekeken, maar bij het groeten van het eerste filmpje vraag ik me al af waar je rem zit en of je die überhaupt wel hebt. Jij gaat namelijk vol in de ankers (handen hoog, heen en weer trekken, achterover leunen, benen naar voren weggeduwt) terwijl je ha denkt "ach, ik kan nog best een paar meter doordrammen". Daar, op dat punt, gaat het al verkeerd.
Als je dan het parcours verder kijkt, zie je ook daar een volledig gebrek aan tempo controle. Je galoppeert en thats it. Of het tempo te hoog is wil ik niks over zeggen, maar tempocontrole is er in elk geval niet. 5Meter voor de weigering kan je door de manier van galopperen eigenlijk al wel zien dat het haast niet goed kan gaan.
Verder duw je boven de sprong je hand naar beneden, ipv dat ze met de mond van je paard mee naar voren gaan. Hierdoor trek je hem boven de sprong in zijn mond.

Jullie lijken een leuke combinatie en je ha springt netjes, maar ik denk dat even een stapje terug naar de basis voor je op concours gaat wel verstandig is.

Succes verder!

Edit: Toch het tweede ilmpje nog bekeken. Dat onderschrijft enkel nog meer wat er al gezegd is. Verder zie ik daar geen ageleide pony, wél een pony die je aan alle kanten duidelijk probeert te maken dat hij er geen zin meer in heeft!
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 27-04-10 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 08:15

Ik vind het tempo niet te hoog, want ik denk dat je wel door moet rijden met een haf. Ik vind het dan ook hartstikke stoer dat je met je haf springt. Echter moet het tempo wel gecontroleerd zijn en nu zie ik het als jagen om hem/haar over de hindernis te krijgen.

Probeer tussen de hindernissen rustig te zitten, niet te streng met je hand, dan heeft je haf er miss ook meer plezier in. Jaag hem/haar niet over de kop als je snapt wat ik bedoel.

Je hebt wel een stoere mooie haf !!

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:55

sorry maar dit moet ik ten eerste zeggen: dat arme beessie!

je jaagt hem door het parcour, je ben enorm aan het zagen. je slaat hem om hem vervolgens in zijn mond te hangen, en je trekt hem terug voor de hindernis.

jij hebt er miss. lol in, maar je paardje niet!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 19:17

je hebt een prachtige haf meid, maar hoe je nu bezig bent zit je hem erg dwars,
je bent veel bezig met je handen, je zaagt hem letterlijk naar beneden en je moet hem echt over
het veld 'jagen' . ook weigerd hij gelijk al bij de eerste hindernis, 2 maal toe.
Dat geeft al wel een teken dat hij dit liever niet doet , maar hij toch verder gaat omdat anders de
concequenties groot zijn.

Mijn tips: alsjeblieft ga eerst samen leren ontspannen, lekker loswerken, rug ontspannen maken,lang en laag lopen
en hem laten zien dat springen wel leuk is, maar op deze manier zul je niet snel verder komen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:13

Ontspannen ontspannen ontspannen.
Jij trekt ontzettend, en ook voor de hindernis neem je 'm terug, waardoor hij weigerd.
Ik snap dat je 'm terug neemt, anders gaat hij vliegen, maar goed. Je wilt goed springen of niet.
Vliegen doe je sowiezo al, want je gaat veeelste hard en je hebt echt totaal geen controle. Als jij je teugels los zou laten is je haf ook weg.
Ook geef je hem in het 2e filmpje een paard keer op de donder met de zweep, waardoor hij bokt, en waardoor je dus eigelijk weer niet uitkomt voor de sprong, maar je haf 'm toch springt. Anders krijg hij weer een tik. Als hij dan landt en hij zit overkruist, neem je 'm terug, en geef je nog een tik.
Als dat jou manier van rijden is, weigert hij straks alles. Ik zou goede springlessen gaan nemen, vaak parcourtjes rijden in de les op tijd. En daarna weer de ring ingaan.
Dan ga je maar over de tijdsoverschrijding van die grote paarden met grote galop sprongen, is niet leuk. Maar dan rijd je beter, en is voor je had ook een stuk leuker!]

Verder een top beestje hoor :D
Laatst bijgewerkt door Marian0557 op 29-04-10 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 21:13

sjonge wat mij als eerste opviel is dat je haf volgens mij gigantisch stijf loopt!
dit kan ook lijken doordat jij hem over het veld jaagt en daarbij ook nog gigantisch in de weg zit.
en als je haf weigerd geef je hem een ruk in zijn mond? zoals iemand anders eerder al zei: gebruik dan je zweep! nooit in de mond rukken geven :n
je haf loopt al zovan: oké omdat het moet omdat ze anders nog bozer wordt maar ik denk dat het niet lang meer duurt of jij staat stil in je pacour ;)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:53

Als jij zoveel plezier in springen hebt, zorg dan ook dat je mooie haf dat krijgt. Hij is heel loyaal aan jou. Hij gaat door omdat het van je moet, ook al zit je hem erg in de weg. Bij de sprong geef je niks mee, waardoor hij erg bekrompen moet springen.

Hij krijgt echt geen ruimte om over de hindernis te komen. Ga lekker springles met hem nemen, zorg dat je er beide plezier in gaat krijgen.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 23:22

Anoniem schreef:

precies hetzelfde als wat ik dacht :)
heb zelf ook het idee dat je pony het niet zo heel erg leuk vind .

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 07:07

Hoi,

Ik bedank jullie voor alle reacties. Ik was er zelf al wel achter dat het niet goed ging. Ik wil eerst even zeggen dat ik al springles heb maar dat ze zelf helaas niet meekon op concour. Ik heb de filmpje ook naar haar gestuurd maar heb nog geen reactie en tevens nog geen les gehad.
Ook wil ik nog zeggen dat ik niet meer rijd met dit zadel. Het zadel ligt niet meer goed zodat zij er last van heeft en ik niet goed kan zitten. Ben dasrom opzoek naar een zadelpasservice die mij kan helpen.

Verder wil ik echt verder leren en samen lol maken. Niet alleen ik. Ik weet dat ik het fout doe en vraag daarom ook hulp.

Groet harmanda

plukjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:33

Een sprongetje maken met een haf is af en toe hardstikke leuk. Maar dit is niet echt iets voor een haf.
Aangezien je leeftijd moet je bij de paarden starten. En dat is denk ik teveel gevraagd voor je haf.
Ook zag ik nergens een dubbel met 1 galopsprong. Naar mijn mening zou dit voor je haf in een B paardenparcours een hele klus gaan worden. De L gaat absoluut niet lukken!
Je kan best een keer je hand eraan houden. Maar let erop dat je niet zaagt! en vooral voor de sprong je hand rustig houdt zodat je je haf niet gaat belemmeren.
Wil je verder met springen, zou ik toch serieus gaan nadenken! Het moet plezierig blijven voor beide.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 08:46

Citaat:
Ik weet dat ik het fout doe en vraag daarom ook hulp

Mag ik vragen waarom je dan toch op deze manier op concours gaat?
Het plezier voor je paardje ontbreekt zo overduidelijk.
Ze doet het voor jou, maar dat is ook echt alles. En waarom, omdat ze waarschijnlijk de consequenties wel kent als ze niet springt.
Waarom los je thuis niet eerst je problemen op en ga je daarna weer op concours?
De spanning begint al bij de eerste halthouding om te groeten. Het lijkt alsof je het enkel red op een noodstop.
En inderdaad het volledige verlies van de controle tijdens het parcours.

Wat al gezegd is, ga terug naar de basis en werk daar consequent aan en ga dan rustig en stapje voor stapje weer verder training richting concoursen. Maar weeg inderdaad voor jezelf af of dit voor jullie, en dan vooral voor je hafje wel haalbaar is.

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 11:31

heey Harmanda !

Het ziet er toch al een stuk beter uit dan eerst hoor !
Ik ben er mee eens dat de tempocontrole beter kan , maar het is overduidelijk al beter als dat het eerst was !

Je haflinger lijkt het niet echt leuk te vinden terwijl ze thuis altijd in haar nopjes is als ze mag springen :?
Ik zou me als ik jou was geen zorgen maken of ze het wel aan kan ja of de nee , haast ieder paard is in staat om wel een B parcourtje te springen .

Verder lijkt het alsof ze stijf is maar ze heeft gewoon last van een 4 takt galop ....

Gewoon lekker verder trainen ! ;)

Gr Claudia

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:41

mandje schreef:
Hoi,

Ik bedank jullie voor alle reacties. Ik was er zelf al wel achter dat het niet goed ging. Ik wil eerst even zeggen dat ik al springles heb maar dat ze zelf helaas niet meekon op concour. Ik heb de filmpje ook naar haar gestuurd maar heb nog geen reactie en tevens nog geen les gehad.
Ook wil ik nog zeggen dat ik niet meer rijd met dit zadel. Het zadel ligt niet meer goed zodat zij er last van heeft en ik niet goed kan zitten. Ben dasrom opzoek naar een zadelpasservice die mij kan helpen.

Verder wil ik echt verder leren en samen lol maken. Niet alleen ik. Ik weet dat ik het fout doe en vraag daarom ook hulp.

Groet harmanda

Fijn dat je kan inzien dat dit niet de manier voor jouw Haf is. Klasse dat jij actie gaat ondernemen, en ik wens jou heel veel springplezier in de toekomst samen met jouw haf.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 16:58

Ik ga met de vorige reacties mee; je haf lijkt stijf te lopen en er straalt totaal geen plezier van af. Wel heel goed dat je er iets aan wilt doen!

Ik heb het idee dat je zelf heel fanatiek bent, maar dat je paardje jou op dit moment niet kan bijbenen. Dat jij zelf heel graag springparcoursen wilt rijden, maar momenteel is je haf nog niet voldoende getrained en ontspannen genoeg om zelf ook plezier te hebben tijdens parcoursen en om die goed te lopen. Als ik het bij het juiste eind heb; is het wellicht een optie om een tijdje op een spring (leer)paard te rijden, daarmee parcoursen te doen, en met de haflinger rustig aan trainen.

Tevens denk ik ook dat het geen overbodige luxe is om tijdens het springen beenbescherming om te doen. Het is weliswaar een haflinger met sterke benen, maar toch.. Iedere keer moet de landing worden opgevangen met de voorbenen.

Overigens heb je wel een hele mooie haflinger. Ik zou de komende tijd werken aan de ontspanning (ook in haar hals-kaak-mond is ze gespannen) en onthoud dat met een paard wat plezier heeft in zijn werk, veel meer te bereiken is, op welk gebied dan ook. Succes!

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 01:38

Er is al van alles gezegd, dus dat ga ik niet ook doen. Ik ben ook geen springer. Maar ik dacht...:moet ie geen vlecht in zijn voorpluk, ziet ie wel genoeg? Het is een flinke bos manen, ik kan me voorstellen dat dat niet meehelpt als je tijdens het aanrijden de hindernis moet taxeren, als paard zijnde. Verder, ik weet niet hoe of wat, maar het zou een overweging kunnen zijn om met een niet passend zadel dan maar niet te gaan springen. Waarschijnlijk had je het thuis al gemerkt, en zelfs als je er tijdens je parcours pas achterkomt, neem dan de vrijheid om te stoppen of om in ieder geval het tweede dan niet te starten. Want zo krijgt je paard natuurlijk minder plezier in het springen. Ik vind het wel stoer hoor, dat je M rijdt tussen de paarden. En hij is best handig voor een Haf vind ik. Je bent wel erg hard in je hand, ik denk als jij wat subtieler kunt rijden dat je pony ook meer tot zijn recht komt. Iemand zei dat je je hand naar beneden brengt boven de sprong in plaats van naar voren: lijkt mij een balansprobleem, daar zou ik ook aan gaan werken. bv verlichte zit rijden thuis in de bak met een knoop in je teugels, en dan je handen in je zij, gespreid, op je rug etc. Als dat goed gaat kleine sprongetjes op dezelfde manier. En verder tof dat je een springfilmpje geplaatst hebt. Kunnen we alleen maar van leren met zijn allen en meestal is het dressuur hier.