steigeren tijdens buiten rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

delles4

steigeren tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 14:58

heey,

ik heb een probleem, als ik met mijn paard in de bak ga rijden gaat alles goed. ik was zaterdag met de club naar het strand geweest en alles ging goed, behalve als ik stil moest staan. omdraaien en stijgeren is dan nog het enige wat hij doet.

Ik ga volgende week een week op ponykamp en ik heb geen zin om de halve bosrit rechtop te staan als we stil moeten staan om te wachten.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen..
Iemand een tip?
Met martengaal ofzo heb ik nog nooit gereden.

midgie

Re: steigeren tijdens buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:14

Werken aan vertrouwen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:21

denk je dat het een kwestie is van vertrouwen?
ik heb meer iets dat het gewoon klieren is..
ik heb hem nu een half jaar en ik wil niet zeggen dat hij mij nu al 100% vertrouwd dat zeker niet maar af en toe loopt hij kei goed mee over straat en de andere keer staatie overeind heeft dit dan te maken met vertrouwen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:26

gewoon een draai om zn oren geven, is die besodemieterd met zn grote mond :)

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 20:28

haha ja.. zo denk ik er ook over maar hoe is de groote vraag?
wat helpt en wat helpt niet..

weet jij het?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:39

ik heb een los rechterhandje dan :) en aai even over de oortjes......

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:29

haha. ik zou hetzelfde doen als kiwiko :D
maar nog even een ding: weet je zeker dat ze het doet om het stilstaan, en niet omdat je aan de teugels trekt? die van mij had bijvoorbeeld best slechte tanden, en deed dit ook wel eens. toen hebben we de tandarts laten komen en een paar dagen daarna was het over :D

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:06

de tandarts is pas geweest in januari volgens mij.
Hij heeft wel een gevoelige mond hoor daar niet van maar volgens mij ligt het daar niet aan want soms dan stap ik gewoon over straat en opeens gaat hij op de rem en komt omhoog terwijl ik de teugels dan best los heb..

Het is voor mij echt een raadsel..

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:11

hmm paarden doen alles met een reden,
Het is aan jou om te beslissen wat die reden is:
is het dominantie en neemt hij je in de maling....
heb je een punt bereikt waar hij niet verder durft en geeft hij dit aan.....

wat doet hij nadat hij heeft gesteigerd? Wil hij dan terug naar huis of kan je dan weer verder? Is hij erg gespannen vlak voordat hij gaat steigeren of helemaal niet?

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:14

Tja, enige manier lijkt mij dan goed aanpakken, laten merken dat dit de bedoeling niet is. Die van mij doet het als ze niet voluit mag gaan en ook alleen op buitenrit. Ik ben nog steeds de baas en een goede tik wil dan best helpen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 15:33

ik zal je vertellen dat die van mij wel nogal dominant is. de mensen waar ik hem van kocht zeiden ook " je moet vooral niet gelijk teveel van hem willlen want dan doet ie dalijk niks meer voor je" ik heb de eerste 2 maanden met losse teugels gereden en er was niks aan de hand, na de winter ben ik een beetje begonnen met hem aan de teugel te rijden en ook dit gaat harstikke goed in de bak is hij zo mak als een schaap.
De laatste tijd heeft hij op straat zoiets van nou tot hier en niet verder dus maar omhoog.
pas dee die het toen ik alleen was rijden met mijn zusje op de fiets erbij. diezelfde dag ben ik nog een keer naar buiten geweest met papa op de fiets en niks aan de hand.
van de week met mijn zusje en haar paard over straat en opeens gaat hij stil staan en komt alleen maar omhoog en draait om.
zaterdag met de strandrit ging alles goed, hij stapt mooi mee hij draaft mooi mee galoperen gaat ook goed tot je dan weer stil gaat staan en tis weer zo ver.
maar dan ben ik er nog niet want de ene keer staatie niet stil en stijgerd hij en da andere keer staatie mooi stil en staat wat rond te kijken.

wie o wie? ik heb geen idee...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:34

KiWiKo schreef:
gewoon een draai om zn oren geven, is die besodemieterd met zn grote mond :)

dat is het echt
ik heb een steigeraar gehad die met haar kont langs het schuine deel van de rivier steigertjes deed. Doodeng. Want ik dacht we gaan de rivier in. Paard won dus glansrijk. Toch ik een keer dacht: dan toch de plomp maar in, haar een mep heb gegeven. Ze liep daarna door of er niks aan de hand was en heeft het nooit weer gedaan.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:45

Het paard van m'n vriendin heeft dat ook. Stilstaan heeft ze de pest aan en gaat ze gewoon omhoog. Helaas haar een draai om haar oren geven oid helpt bij haar niet :n Ze doet vrolijk verder tot ze terug mag stappen. Ik blijf dit dus even volgen in de hoop dat er goede/handige tips voorbij komen.

delles4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:02

ja ik heb hem wel een paar keer goed geslagen met de zweep op zijn schouder maar dit werkt dus blijkbaar niet*-) ik zou hem wel een keer tegen zijn kop kunnen slaan kijken of dat werkt maar mijn angst is dat hij door dit juist meer gaat stijgeren..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:32

dat werkt dus niet.. je moet het menen en dat moeten ze voelen. En op het hoofd slaan heb ik nog nooit zien helpen. Het gaat om de wil om echt verder te gaan. Hoe dan ook. Dat zal je paard voelen. Dat maakte bij mijn mormeltje het verschil. Het moment dat ik niet bang meer was (dit is overigens al jaren geleden gebeurd).

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:39

Hier ook eentje die momenteel gaat steigeren als staking. Oplossing waar ik het mee moet doen (en wat tot dusver ook werkt) is het voorwaarts oplossen. Dus aanpakken en hard aan het werk zetten. Bij een buitenrit gaan we dus hard als madam omhoog denkt te moeten, tijdens de les is het ook even erg voorwaarts aan het werk en ik moet toegeven: haar benen blijven meer aan de grond dan voordien.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:44

Je hebt een aantal verschillende soorten steigeren imo. Je hebt het steigeren om pijn, het steigeren uit protest (iets is te moeilijk) steigeren omdat iets eng is, of steigeren omdat ze het leuk vinden.

Uit jou verhaaltje kan ik niet heel duidelijk opmaken waarom hij dat doet, maar dan kan je het beste dingen afstrepen hé.. Steigeren om pijn lijkt me logisch, als de tandarts pas nog is geweest lijkt het me niet logisch dat hij uit het niets zou opspringen. Steigeren uit protest... ook niet echt logisch. Je stapt rustig, en uit het niets komt hij omhoog. Je overvraagt hem dan niet, je stapt gewoon een stukje. Angst.. goed opletten op de omgeving, is er iets anders op het moment dat hij omhoog komt, gebeurd er iets (auto, tractor, ook maar een paard wat begint te rennen), en anders zou ik hem gewoon een flinke dreun tegen zijn oren geven.. Zomaar omhoog komen hoef je niet te tolereren ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:46

Voor de duidelijkheid: ik ga niet uit van steigeren door pijn o.i.d. (dan hebben ze het in de binnenbak ook). Maar steigertjes op plekken waar niets engs is, en waar erg duidelijk blijkt dat het paard gewoon niet verder wil, wil omdraaien en terug naar stal wil.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 16:57

Michellette schreef:
Oplossing waar ik het mee moet doen (en wat tot dusver ook werkt) is het voorwaarts oplossen.

Maar als je op een buitenrit moet stoppen op een kruispunt ofzo, dan kun je het stijgeren niet oplossen met voorwaarts te rijden lijkt me...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:02

je kunt ook heel goed voorwaarts (denkend) achteruit gaan.

Brecht_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:49

Anya schreef:
je kunt ook heel goed voorwaarts (denkend) achteruit gaan.

Daar geef ik je gelijk in, maar met een paard dat snel op zijn achterbenen gaat staan is dat in zo'n situatie moeilijk(er). Ik denk dat ze juist meer de neiging hebben om de lucht in te gaan, dan met al hun benen op de grond achteruit te gaan... Of zie ik het helemaal fout?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:01

Dat zijn moeilijke dingen. Je moet eigenlijk proberen om je handen laag te houden en nog behoorlijke druk op je teugels te houden. De grootste fout van veel mensen is dat ze hun teugels losgooien en tussen de oren gaan hangen. Als je druk houdt (en op het goeie moment je been er even af en daarna er weer aan) en wacht tot ze hierop nageven, heb je de minste kans dat ze omhoog komen. Zodra je je teugels ontspant krijgen ze de ruimte om omhoog te komen. Je kunt ook proberen om heel veel stelling 1 kant op te vragen. Dus echt met je hand over je knie heen zijn hoofd opzij halen. Ook dan moet je zorgen dat je druk houdt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat dit best lastig is om uit te voeren als je er niet een paar keer hulp bij gehad hebt.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:42

hmm druk op de teugels kan ertoe leiden dat het paard juist nog meer kracht zet en achterover slaat, dus wees daar voor zichtg mee.
Wat ook kan helpen is inbuigen opzij als je stilstaat. Een paard wat begogen is kan niet steigeren. Dus rustig met de neus richting je voet. Is een mooie buig oefening tegelijkertijd :)
Als hij dan wil verderlopen hou je hem gebogen en vraag je de kont om verder te draaien. Hij maakt dan als het ware een cirkel met de achterhand om de voorbenen heen. Pas weer recht laten als hij rustig is. Probeert hij dan weer, weer indraaien, tot hij rustig is. Soms duurt het een tijd voor ze het doorhebben, maar het werkt wel.
succes

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:54

Ik heb ook zo'n paard ( gehad ). Buiten gaat alles prima, behalve als ze fris is en moet halthouden. Heeft mijn merrie dus wel een gekke gewoonte dat als ik haar wil laten stilstaan de richting die we op gaan mevr dan moeilijk gaat doen, draai ik haar de andere richting op ( de richting ) waar we vandaan kwamen staat mevr gewoon stil. In geval van nood, bijvoorbeeld een drukke weg moeten oversteken, heb ik dus wel nog deze " noodstop ". Bij mijn merrie werd het probleem steeds erger totdat ze het in de rijbak ook deed, zelfs met losse teugel/been eraf kwam ze omhoog als ze moest halthouden. Als je haar achterwaarts/zijwaarts/voorwaarts liet lopen was er niks aan de hand, begrenste je dat kwam ze omhoog. Tik met de zweep? Werd ze nog opgefokter en ging rennen, mocht dat niet kwam ze weer omhoog. Zij heeft uiteindelijk een tik met de zweep ( handvat van korte rijzweep ) tussen de oren gehad, niet hard maar gewoon een tik. Ze kwam omlaag, schudde haar hoofd en ging nog eens omhoog, wederom weer een tik, schudde met haar hoofd ging achterwaarts en hield halt :+
Misschien niet de mooiste manier om het op te lossen maar het heeft wel geholpen, nu als ze niet wilt stilstaan gaat ze ( nee/ja ) schudden met het hoofd en dreigt met steigeren als je druk op teugel houd, haal je druk van teugel af schud ze alleen maar. Alleen als ze heel erg fris is wil ze nog weleens op de achterbenen komen. De tik met de zweep heeft ze 4 jaar geleden gekregen en helpt tot nu toe dus nog altijd.

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:57

Probeer ze aandacht te krijgen dat daar op gaat letten. En anders een beetje met een bitje spelen. En een beetje druk op je kuiten. En natuurlijk moet hij wel vertrouwen hebben.