Loeka @ dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xIrlijn

Loeka @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:50

Ik heb mijn vader vandaag zo ver gekregen om foto’s te maken van het rijden, en daar zijn gelukkig een paar duidelijke foto’s uitgekomen. Hoewel het rijden nog verreweg van perfect is, merk ik wel dat er langzaamaan een beetje vooruitgang in begint te komen. Het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik niet durf te ontspannen met mijn hand. Ze zit rechts helemaal vast, en reageert daarnaast nogal heftig op mijn been (maar dan alleen in de vooruit). Als automatische reactie hierop houd ik Loeka te veel bij me, wat je goed ziet op de foto’s. Hier zou ik erg graag tips voor willen hebben. :)

Loeka is een 7 jarige (mini) fjord, en ik rij er FNRS proefjes mee (F9), dat zal net B niveau zijn denk ik.

Oh ja, voordat hier commentaar op komt. Loeka is een manege pony, ik heb dus niks te zeggen over het harnachement. Reacties over het gebruik van het bit zijn van harte welkom, maar veranderen van bit gaat simpelweg niet.

De foto’s:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Hier wil ik dus echt wat aan veranderen...
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Tijdens de proef
Afbeelding

Dat was het dan weer. :)

groetjes!
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 25-04-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:51

*Sorry ik vergat de helft te lezen*

Jammer dat een ander bitje niet kan, zeker omdat je sterk over komt met je handen
Laatst bijgewerkt door x_Elise op 25-04-10 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:53

Omdat ik als manegeruiter niks te zeggen heb over het bit van de manegepony's.

Misschien kun je dan uitleggen hoe ik het wél diervriendelijk kan gebruiken?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:54

ik vind het er heel goed uit zien..

ik weet dat een fjord heel sterk is en dan krijg je al snel dat dit bit in de hefboom werking gaat.
mischien kan je wel vragen of je je teugels aan de middelste ring mag doen.

en het zadel ligt best ver naar voren. Mischien even kijken of je de volgende keer die iets veder naar achteren kan leggen..

maar voor de rest vind ik het er echt heel goed uitzien

xIrlijn

Re: Loeka @ dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:57

Haha, is niet erg. Maar daarom vind ik het ook heel vervelend dat ik met zo'n scherp bitje moet rijden, juist omdat ik een nogal strenge hand heb (wat ik weliswaar enorm probeer af te leren, maar daar heb ik op dit moment niks aan.)

En dankjewel Relien. :) Het zadel ligt inderdaad te ver naar voren. Ik heb dit echt totaal niet gemerkt tijdens het rijden, maar ik weet dat dit wel vaker zo is. Dit is iets om in het vervolg gewoon goed op te letten. Dankjewel. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:58

Maar, als ze zo rennerig op je been is, waarom draag je dan sporen?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:01

Heb je les?
zo, ja leg je probleem uit bij je intructrice, die is er om je te helpen.
Als ze rechtsvast zit, moet je dat dus losrijden.
Ik weet niet of je dat zelf al kan?
anders zou ik het zowieso tegen je intructrice/manegehouder
zeggen, vastzitten is voor het paard niet fijn, maar voor jou rijdt het ook niet prettig.

Golan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:01

Heee, na 3 keer dit topic gezien te hebben zie ik dat ik je ken :+
waarom heb je sporen om als ze al zo heftig op je been reageert? verder ziet ie er best sterk uit maar soms loopt ie wel netjes.

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:06

Oja, over het sterk zijn.
Mijn pony was ook vaak sterk, nu nog zelde..
maar wat tips:
Niet terug gaan trekken of aan de teugels gaan hangen, dat werkt juist averechts.
Gewoon een volte rijden als ze sterk word, bezig houden.
Vaak op de rechte stukken worden ze sterk, dus wees haar voor en zet haar op
een volte als je voelt dat ze sterk word.
én ontspannen blijven zitten.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:06

Ziet er super uit, zeker voor de F9 op de manege. Ik heb er vandaag ook een hoop zien rijden, maar dan ziet dit er echt super uit!

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:10

Ik vind het er al best netjes uitzien! Je ziet mooi rechtop in ieder geval. Misschien iets minder gespannen... is ook vaak een kwestie van vaak oefenen en vertrouwen krijgen.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:13

ziet er goed uit!
alleen sporen als ze sterk reageert op je been?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:16

Oef, dat zadel ligt wel heel ver naar voren! Op manege's zie je dat heel vaak. Ik weet niet of je wel zelf hebt opgezadelt? Anders kun je er natuurlijk niks aan doen.
Verder sluit ik me aan bij het commentaar hierboven. Leuk paardje verder hoor, ziet er goed uit :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 18:58

@ Lanita: Ja, ik heb les. Dit is weliswaar groepsles, maar ik heb een hele fijne instructeur die goede aanwijzingen geeft. Het duurt alleen wel even voordat ik echt door heb hoe het moet voelen, en wat het beste werkt bij haar, maar ik word hier wel bij geholpen. :) En dankjewel voor je tips. Ik heb bij het inrijden ook heel veel slangevoltes e.d. gereden om haar een beetje los te krijgen en om haar bezig te houden. Nou ja, het los krijgen is dan wel niet gelukt, maar ze was wel rustiger dan normaal tijdens de proef. Dus dat zou daar misschien door kunnen komen.

@ Palouz: Ik heb haar zelf opgezadeld, en nu zie ik overduidelijk dat het zadel over haar schouderblad zit. Ik snap ook niet dat het zadel zo ver naar voren ligt, misschien dat het tijdens het rijden wat naar voren is geschoven, maar ik zal hier in ieder geval in het vervolg goed op letten. :)

@ opisop_shop, Golan en melizz13: Over de sporen.. Ik weet niet of ik het goed ga uitleggen, maar Loeka gaat alleen maar vooruit op je been, en niet opzij. Omdat ze op en gegeven moment mijn been echt ging negeren (er tegenin hangen of er juist voor naar voren rennen, maar er niet voor opzij gaan) heeft mijn instructeur meerdere malen aangeraden om met sporen te gaan rijden. Niet om haar zo sneller te laten lopen, maar om mijn hulp wat duidelijker te maken. Ja, in het begin liep ze sneller, maar dat ging vrij snel weer goed, en ik merkte echt snel toch wel positief verschil.
Ik weet dat er meerdere, misschien ook wel betere, oplossingen zijn voor dit probleem, maar ik heb één keer in de week groepsles, en dan is dit voor mij de meest makkelijke en prettige oplossing. :)

Sharondkr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 07:26

Waarom rijdt je eigenlijk met sporen op Loeka
Ik rijdt ook bijna elke week op d`r en op sporen reageerd ze heel heftig.
Probeer zonder te rijden.
ook dan blijft ze aan het been.
Je rijdt ook erg gespannen.
Probeer eens meer te ontspannen en haar niet onder je uit te laten rijden.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 16:55

Zoals ik al zei, ik ben op advies met sporen gaan rijden. Ik heb je nooit zien rijden, maar bij mij reageert ze alleen maar positief op de spoortjes. Misschien dat dit niet de perfecte oplossing is, maar zoals ik al zei, ik merk alleen maar positief verschil, en zolang mijn lesgever er niks negatiefs over zegt zie ik eigenlijk geen reden om ermee te stoppen. :)

En over de ontspannen zitten en niet onder je uit laten rijden, dat is waar ik nu al een jaar aan werk. Misschien kun je dit even toelichten/uitleggen hoe jij dit doet, aangezien ze bij jou blijkbaar wel netjes loopt.. :) Ik weet dat dat mijn grootste fout is, maar zo heb ik er niet zoveel aan.

sopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:01

Ik vind het er heel goed uitzien! Je ziet vaak manegepony's die er veel slechter bijlopen.

Inderdaad je zadel en het bitje vallen op, maar daar kun jij verder vrij weinig aan doen. Verder ziet het er netjes uit! :D

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:05

Nou ziet er goed uit verder. Zadel weet je nou denk ik, bit kan jij verder niks aan doen. Zorg wel dat ze niet te veel over de schouder naar buiten valt.

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:22

Jeetje een dressuurzadel op een manegepony? Dat heb ik nog nooit gezien, wou dat ik dat vroeger had. :D
Alle dingen die al gezegd zijn zal ik niet herhalen. Op foto 1, 2 en 3 lijkt je wat ver achterin het zadel te zitten, daar zou je wat dieper kunnen gaan zitten in het zadel. Over het algemeen vind ik het er wel netjes uitzien, het ziet er veelbelovend uit! :)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 17:33

En er niet bij vertellen dat je 1e bent geworden ien?? :D

Ik vind dat jullie al heel erg vooruit zijn gegaan! En zoals ik je ookal zeg in real life (het blijft HAW, dan moet ik nuttige tips geven :') ) probeer als ze vasthoudt, dat op te lossen met je been! Dan maar wat meer naar voren, als ze eerst maar los laat. :)
En verder vind ik jullie een top combi <3

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 19:56

Haha, pol, ik hou het bescheiden. :o

Dankjewel allemaal voor de leuke en fijne reacties! :)

Ik heb trouwens vandaag het zadel expres wat extra naar achter gelegd, maar na twee rondjes galop zat ik alweer in haar nek. Het positieve is dat het niet aan mij ligt, maar dat weegt lang niet op tegen het feit dat het zadel dus niet perfect ligt.. Wat nu?

bentley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:48

Voor onze Shetlander gebruiken we hier een staartriempje voor, dan blijft het zadel beter liggen bij ronde buikjes.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:34

heel maar dan ook heel veel overgangen rijden.. word die op den duur vanzelf rustig.. alleen is het nadeel dat het een manege pony is die word elke dag door een ander bereden.. :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-10 14:44

dankjewel allemaal voor de reacties. :) Over de staartriem.. Ik weet niet tot welke maat ze die hebben, maar ik kan het eens vragen op de manege. Wie weet is het iets. :) Bedankt voor het idee!

_melissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 20:00

Ik heb ook zoiets gehad met mijn zadel, maar bij mij bleek toen de boom te zijn gebroken :n , ik wil je niet laten schrikken maar het is echt zo. :)

Verder vind ik het een hele leuke pony en jullie zijn een leuke combinatie!! :D