Shira @ Work B dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flitssie

Shira @ Work B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:26

Echt rijden was het te noemen, maargoed :+, Vandaar mijn achterlijke houding :+ Ik moet hier vooral m'n handen meer dragen en rechtop zitten, dit doe ik normaal wel :=

Ik heb Shira nu ruim een jaar, en we zijn denk ik een halfjaar aan het dressuren. We zijn nu 4 weken aan het lessen(1 les per week) en dat bevalt heel goed. Wat vooral veel verbeterd is sinds ik 'r heb, is de stap. Die is véél ruimer geworden, en de draf ook.

Naam : Shira
Ras : Andalusiër
Geslacht :Merrie
Leeftijd : 5
Hoogte : 1.54 klein
Niveau: Dressuur B+2, Springen nog niet uitgebracht
Ze heeft trouwens ook een brandmerk op d'r rechterbil,maar die is amper te zien(alleen op nmr. 4,9 en 10) :+

Ik heb trouwens evenveel rechtsom als linksom gereden, maar de foto's zijn om de een of andere reden bijna alleen linksom gemaakt :+

1. Stappen, ze komt hier iets achter de teugel, maar dat vind ik persoonlijk beter dan er net niet doorheen. (instappen/draven/galoperen etc. heb ik geen foto's van)
Afbeelding

2. Draven
Afbeelding

3. Idem
Afbeelding

4. Halsstrekken, ik moet rechtop blijven zitten, en 'r neusje moet nog wat lager
Afbeelding

5. Middendraf, hier loopt ze er niet doorheen..(ff in een linkje omdat ie te groot is, maar zeker de moeite waard)
http://i152.photobucket.com/albums/s161 ... ie/5-3.jpg

6. Tussendoor weer wat stappen
Afbeelding

7. Galopje
Afbeelding

8. Idem
Afbeelding

9. En weer draven ..
Afbeelding

10. En nog meer draven :+
Afbeelding

11. Draffoto vanuit een ander perspectief
Afbeelding

12. En om af te sluiten nog een 2 steigerfoto's(is op commando) :D
Afbeelding

13.
Afbeelding

Tips heb ik heel graag, maar kraak me alsjeblieft niet meteen helemaal af :+
Laatst bijgewerkt door Flitssie op 25-04-10 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eef_paardjes

Re: Shira @ Work B dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:40

Je geeft het zelf ook al aan dat je handen meer gedragen moeten worden.
Verder heb je op sommige foto's een beetje piano handjes.
Wel een onwijs leuk paard!

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:42

eef_paardjes schreef:
Je geeft het zelf ook al aan dat je handen meer gedragen moeten worden.
Verder heb je op sommige foto's een beetje piano handjes.
Wel een onwijs leuk paard!

Op welke foto's heb ik pianohandjes als ik vragen mag? Is mezelf niet opgevallen nml :o Oh laat maar, ik zie het al :+ Bedankt voor de tip :)

Dankje :)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:56

Ik vind het er heel leuk uitzien, wat een leuk paard heb je daar :)
maar zoals je zelf al aangeeft: je handen. Op foto3 en 4 heb je ze helemaal op schoot en zet je ze zo breed dat je daarom zelf ook naar voren gaat zitten. Ook ik zie pianohandjes. De foto's aan het eind zien er verder beter uit dan de foto's aan het begin.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 15:58

Lisa_Dries schreef:
Ik vind het er heel leuk uitzien, wat een leuk paard heb je daar :)
maar zoals je zelf al aangeeft: je handen. Op foto3 en 4 heb je ze helemaal op schoot en zet je ze zo breed dat je daarom zelf ook naar voren gaat zitten. Ook ik zie pianohandjes. De foto's aan het eind zien er verder beter uit dan de foto's aan het begin.

Op foto 4 doe ik dit opzettelijk, om een soort van commando te hebben voor halsstrekken. Op foto 3 perongelijk :=

Foto's aan het eind zijn ook van wat later het uur :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:02

Wat een leuk paard! Zelf moet je denk ik nog heel veel veranderen aan je houding en dan vooral je arm/hand hoogte.
De laatste foto's zijn trouwens al een heel stuk in de goede richting!
Op het moment van nageven iets meer uitschuiven en lengte geven.

De neusriem zou ik vervangen voor een veel dikkere die wat vriendelijker voelt voor je paard en hem dan ook wat lager in stellen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 16:03

aerdenhout1 schreef:
Wat een leuk paard! Zelf moet je denk ik nog heel veel veranderen aan je houding en dan vooral je arm/hand hoogte.
De laatste foto's zijn trouwens al een heel stuk in de goede richting!
Op het moment van nageven iets meer uitschuiven en lengte geven.

De neusriem zou ik vervangen voor een veel dikkere die wat vriendelijker voelt voor je paard en hem dan ook wat lager in stellen.

Bedankt voor het comment.

Maar waarom zou ik de neusriem vervangen? Hij doet het goed zo.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:04

Oei, als ik het paard was had ik je er op foto 5 zeker weten afgebokt..
Ik vind je erg onvriendelijk met je handen, je zet ze vast en houdt ze erg laag, als je ze zo laag houdt werk je in op de lagen, geen wonder dat je paard dan in een krul gaat: hij probeert die pijn dan te ontwijken.
Ook de eerste foto zie je je paard er liever doorheen? Waar doorheen? In een krul? Is geen enkele activiteit van achter dus ook geen nageeflijkheid. Nageeflijkheid komt vanuit achter, daar zijn geen strenge dwingende handen voor nodig, alleen een licht gelijk contact.

Uh commando voor het halsstrekken? Die heb je bij een juiste nageeflijkheid niet nodig omdat je paard dan juist je hand wil volgen en dan zelf zakt, en dan kan je gewoon je handen blijven dragen en op de juiste pek houden :)

Geef je paard meer lengte en houd je handen gedragen, ik denk dat dat al een heel stuk beter werkt want je paard kan wel goed lopen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 16:06

x_Marr schreef:
Oei, als ik het paard was had ik je er op foto 5 zeker weten afgebokt..
Ik vind je erg onvriendelijk met je handen, je zet ze vast en houdt ze erg laag, als je ze zo laag houdt werk je in op de lagen, geen wonder dat je paard dan in een krul gaat: hij probeert die pijn dan te ontwijken.
Ook de eerste foto zie je je paard er liever doorheen? Waar doorheen? In een krul? Is geen enkele activiteit van achter dus ook geen nageeflijkheid. Nageeflijkheid komt vanuit achter, daar zijn geen strenge dwingende handen voor nodig, alleen een licht gelijk contact.

Uh commando voor het halsstrekken? Die heb je bij een juiste nageeflijkheid niet nodig omdat je paard dan juist je hand wil volgen en dan zelf zakt, en dan kan je gewoon je handen blijven dragen en op de juiste pek houden :)

Geef je paard meer lengte en houd je handen gedragen, ik denk dat dat al een heel stuk beter werkt want je paard kan wel goed lopen.

Foto 5 is ook een gruwelijke foto waarbij een pony in de wei ernaast ging rennen toen we net middendraf aan het doen waren, waarop ze nogal fel reageerde. Oke zou niet mogen gebeuren maar dit was echt een onbewuste tegenreactie :=

Ok ik zal erop letten, bedankt voor het opbouwende commentaar. Verder vind ik niet dat je kan zien of een paard goed kan lopen op foto's, want in het echt is d'r draf toch een stuk banketstaaf.

Ik heb ook niet het gevoel dat ik m'n handen vastzet, misschien ziet het er zo uit, maar dit doe ik echt niet.

Skip_Bo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:32

Vind het er netjes uitzien. :)

Je mag je handen nog meer dragen, je zet ze vast op je benen. Verder mag je paard nog actiever in de stap en draf, de galop is netjes actief. :)
De eerste paar foto's zijn niet netjes, dat komt voornamelijk door je handen, maar de laatste paar foto's zien er al veel beter uit. :)
Veel succes, je hebt een lekker paard onder je kont. ;)

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:39

Ik vind je vooral erg dwingend met je handen. De middendraf foto is echt erg. Maar ook op de andere foto's zie toch echt duidelijk dat de mondhoeken helemaal uitgetrokken worden.
Lijkt me beslist niet fijn voor het paard.

Rijd het paard meer van achter naar voren. Dus hou hem actief, vang dat dan aan de voorkant op met een LICHT weerstand biedende hand.

En, bewust geen cap? Voor de mooi?

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:05

Ik vind het er wel goed uitzien,
behalve de handen, maar dat zeg je zelf ook al.
Vooral de steiger foto's zijn heel mooi!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:22

Jongens jongens, tuttut.
Ik sluit me aan bij het commentaar van x_Marr. Ik vraag me ook af, TS, waarom je je paard liever óver de loodlijn ziet lopen dan net ervoor? Daar moet je echt mee oppassen hoor, veel mensen weten niet hoe slecht het is om een dier te overbuigen. (bij mij moet je dan ook al helemaal niet aankomen met hyperflexie en dat soort ongein...)
Ik vind je paard heel erg mooi en er zit zeker veel potentie in, als je de puntjes die hier genoemd worden goed onder aandacht brengt, zijn jullie een leuke combi!

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:24

Palouse schreef:
Jongens jongens, tuttut.
Ik sluit me aan bij het commentaar van x_Marr. Ik vraag me ook af, TS, waarom je je paard liever óver de loodlijn ziet lopen dan net ervoor? Daar moet je echt mee oppassen hoor, veel mensen weten niet hoe slecht het is om een dier te overbuigen. (bij mij moet je dan ook al helemaal niet aankomen met hyperflexie en dat soort ongein...)
Ik vind je paard heel erg mooi en er zit zeker veel potentie in, als je de puntjes die hier genoemd worden goed onder aandacht brengt, zijn jullie een leuke combi!

Ik bedoel niet achter/voor de loodlijn, maar er net niet doorheen en er net wel doorheen. Ze heeft namelijk de neiging om bij mij er net niet doorheen te lopen, weet overigens niet of ze dit bij anderen ook doet want ze wordt door niemand anders gereden.

Maar heb door deze foto's wel ingezien dat ze een stuk actiever gereden moet worden, en ik het hoofd maar even laat voor wat het is.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:28

Dat bedoel ik ook.
Je zegt dat je liever hebt dat ze er net wél 'doorheen' loopt, maar op die manier loopt ze met naar neus net achter de loodlijn. Of achter de teugel, zoals jij zegt. Imo is dat zéker niet beter dan wanneer ze voor de loodlijn loopt en er 'net niet doorheen'.
Je paard moet aan de teugel lopen vanuit een goed gestimuleerde achterhand, het onderbrengen van het achterbeen, 'schenkelen' zoals dat heet. Dus niet met 'er doorheen' friemelen, zoals veel mensen wel denken.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:31

Flitssie schreef:
Ik bedoel niet achter/voor de loodlijn, maar er net niet doorheen en er net wel doorheen. Ze heeft namelijk de neiging om bij mij er net niet doorheen te lopen, weet overigens niet of ze dit bij anderen ook doet want ze wordt door niemand anders gereden.

Maar heb door deze foto's wel ingezien dat ze een stuk actiever gereden moet worden, en ik het hoofd maar even laat voor wat het is.

Je kan natuurlijk wel gewoon contact houden aan de voorkant. Niet helemaal niks meer gaan doen. Maar waarschijnlijk, wanneer je hem wat actiever gaat rijden, komt het neusje er al meer uit. Dan heb je dus 2 vliegen in 1 klap.
Succes.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:33

rocksyboy schreef:
Flitssie schreef:

Je kan natuurlijk wel gewoon contact houden aan de voorkant. Niet helemaal niks meer gaan doen. Maar waarschijnlijk, wanneer je hem wat actiever gaat rijden, komt het neusje er al meer uit. Dan heb je dus 2 vliegen in 1 klap.
Succes.

Van mijn instructrice moet het neusje er juist niét uit?

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:45

Nee natuurlijk niet te ver voor de loodlijn. Ik denk dat ze dat bedoelt? Maar er zeker ook niet te ver achter. Soms, wanneer een paard er echt even niet door wil, snap ik dat je even een keer door moet pakken. Maar doe dit dan 1 keer. Maar de keer erna moet hij niet weer te ver erachter gaan lopen. Dan wordt het een gewoonte, die erg moeilijk is om af te leren. En vanuit daar krijg je ze gewoon moeilijk op het achterbeen, en in oprichting. Dus hoe verder je dan komt, hoe moeilijker je het dan krijgt.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:49

rocksyboy schreef:
Nee natuurlijk niet te ver voor de loodlijn. Ik denk dat ze dat bedoelt? Maar er zeker ook niet te ver achter. Soms, wanneer een paard er echt even niet door wil, snap ik dat je even een keer door moet pakken. Maar doe dit dan 1 keer. Maar de keer erna moet hij niet weer te ver erachter gaan lopen. Dan wordt het een gewoonte, die erg moeilijk is om af te leren. En vanuit daar krijg je ze gewoon moeilijk op het achterbeen, en in oprichting. Dus hoe verder je dan komt, hoe moeilijker je het dan krijgt.

Zij zegt dat mijn paard er continu doorheen moet lopen? En dat je 'm er beter een paar cm achter kan hebben dan ervoor?

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:50

Maar ik zal morgen 's proberen actiever te rijden met langere teugels (?) n m'nhanden op de schoft (?). En foto's laten maken, kijken hoe het dan gaat.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:53

Langere teugel en handen op de schoft?

Lanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:53

Leuk paardje, tuig staat haar ook mooi!
Probeer je handen boven de schoft te dragen, en niet bij je bovenbenen te houden.
Met halstrekken zal je je hand inderdaad iets verder uit elkaar moeten zetten, maar bij een
"normale" halshouding hoeft dat niet.
Bijvoorbeeld: Iedere keer als je langs de A rijdt let je even op je handen.
Draag ik ze goed, heb ik mn teugels op de juiste lengte.
Zo, niet, verbeter het dan.
Gaat dit je goed af, let er dan bij de A en de C op.

Zo heb je dat heel snel afgeleerd, werkte bij mij ook prima.(niet met mn handen, wel met
mn hak laag houden)

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:56

rocksyboy schreef:
Langere teugel en handen op de schoft?

Volgensmij zei hier iemand dat ik 'r langer moest laten? Met handen op schoft bedoel ik m'n handen in de buurt van de schoft.

rocksyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:58

Oow haha, ik dacht al. Ik denk dat je gewoon wat meer je handen en vingers moet ontspannen. En inderdaad in de buurt van het schoft houden. De afstand tussen je handen zou officieel (uit het boekje ;) ) net zo groot moeten zijn dan de paardenmond. Langere teugel zie ik nou niet gelijk, maar gewoon wat minder druk en meer ontspanning. Succes verder, rijdse morgen.

Flitssie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 17:59

rocksyboy schreef:
Oow haha, ik dacht al. Ik denk dat je gewoon wat meer je handen en vingers moet ontspannen. En inderdaad in de buurt van het schoft houden. De afstand tussen je handen zou officieel (uit het boekje ;) ) net zo groot moeten zijn dan de paardenmond. Langere teugel zie ik nou niet gelijk, maar gewoon wat minder druk en meer ontspanning. Succes verder, rijdse morgen.

Dankje