Paard hangt aan bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sproetlief

Paard hangt aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:58

Hallo!

ik wil jullie graag om tips vragen. Ik heb sinds kort een nieuw bijrijdpaard, maar nou loop ik tegen een aantal dingen aan met dr. Ze is ruim een jaar niet gereden, dus we zijn nu bezig conditie weer op peil te maken (gaat heel goed!vordert snel).
Maar tijdens het rijden heb ik er nogal last van dat ze HEEL erg aan het bit gaat hangen. Ze gaat een soort van aan de teugel lopen (maar dan lager)en dan dus hangen. Zowel in draf als in galop doet ze dit, maar ik draf kan ik haar nog beter met mijn zit terugrijden. In galop negeert ze dit en blijft ze maar doorgaan. Ik probeer zo weinig mogelijk druk op mijn handen te zetten/terug te trekken, maar ze gaat er dan echt bijna met me vandoor (waardoor ik toch vaak sterk in mijn handen wordt). Op de volte zetten helpt niet.
Ze is al heeeeel voorwaarts, en ze gaat alleen maar harder als ze het bit 'overneemt'. Meer voorwaarts rijden doe ik (in galop) dus niet (misschien is dat mijn fout?).
Mijn handen ineens naar voren zetten werkt ook niet, ze gaat er dan alleen maar harder van door. Ze gebruikt me dus niet als 'vijfde been'.
Ik rijd btw met een enkelgebroken bustrensje.
Ik hoop dat mijn situatie zo duidelijk is. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen door te vertellen hoe jullie dit zouden aanpakken?

Snoevie

Re: Paard hangt aan bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:53

moeilijk,heb je ook les?

een paard kan niet hangen als jij niets te hangen geeft,je paard zal het altijd winnen.

probeer je paard actief te rijden,activeer de achterhand door veel overgangen te rijden,hou je paard goed bezig door steeds weer een ander figuur of overgang te rijden

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 07:54

Les nemen en leren snappen waar je mee bezig ben, het paard snapt waarschijnlijk niet veel van wat je wil, of jij kunt het niet over brengen, dus les is dan niet overbodig.

sproetlief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-10 08:36

@snoevie; dankje! Ja ik rijd ook al veel figuren, dat helpt wel, het gaat voornamelijk om de galop. Dan werkt dat niet meer en maakt ze zich dus sterk en rent 'weg'. Ik heb wel les, maar niet met dit paard, dus dat is lastig. Ik zou wel kunnen vragen of mijn instructrice er een keer naar kijkt.
@midgie; goh wat aardig van je! Ik vroeg alleen maar om wat tips hoor...?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:33

Dus de tip is les nemen.
Dan ;eer je ook wat het verschil is tussen voorwaarts en tempo, als je je paard meer voorwaarts wil rijden kun je de zijgangen gaan gebruiken, waar door het paard terug komt in tempo,
Galopperen zou ik zeker niet doen, zolang je paard niet snapt wat hij in stap en draf moet doen, belangrijk is ook dat de ruiter weet wat en waar hij aan moet werken, dus les is gewoon erg belangrijk, dat er iemand is die jou goed kan begeleiden om je paard te leren trainen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 09:51

als het paard op het bit hangt, loopt hij dus gewoon op het 5e been dit kan niet ontkent worden, wanneer het paard op het bit hangt is de hand van de ruiter teveel aanwezig een geeft deze het paard de gelegenheid om aan te gaan hangen, terug trekken enz heeft in deze alleen maar het effect dat het dier nog lekkerder op de hand kan leunen.
de arm moet losser en sneller worden en het rijkunstig gevoel moet meer ontwikkelen, advies, ga opzoek naar instructie die je dat kan bij brengen.

mol

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:32

heey

ik zou gewoon met een heel erg lange teugel rijden zo kan ze niet hangen gaat ze misschien wel laag boven de grond hangen maar zorg ervoor dat ze goed voorwaarts is dan moet ze wel haar achterbenen gebruiken en elke keer als ze hangt losgooien en drijven als je denkt dat dit niet kan bij jou paard dan maak je een beweging alssof je de bal opgooit (kleine beweging) en drijft dit werkt ook erg goed en hoef je je teugels niet langer te mke maar komt dan wel uit de krul als je haar daarin had.

groetjes nanette

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:03

probeer haar los van voren te krijgen dus meer spelen dat ze echt gaat knabbelen en niet de kans heeft om te hangen en vanachter actief houden
succes