Ongewenst in zeer trage galop gaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandravm

Ongewenst in zeer trage galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 18:26

Ik heb reeds jaar en dag een eigen paardje. Door dubbele dracht van haar en zwangerschap van mij, heeft ze de voorbije 2 jaar niet echt veel gedaan. Ze is momenteel 17 jaar.

Sinds ongeveer een maand ben ik het terug aan het opbouwen. Eerst een aantal keer aan de longe, en nu wordt ze terug bereden. Niet door mezelf, omdat ik zelf terug 19 weken zwanger ben.

Ze loopt aan de longe op beide zijden weer veel soepelder. In stap, draf en galop. Doet niet raar en luistert braaf. Echter springt ze soms in rechter galop aan op de linkerzijde. De linkerzijde is haar moeilijke kant.

Vandaag kwam er terug iemand met haar rijden. Na een aantal rondjes in draf, begint ze echter in een heel trage galop aan te springen. Het is moeilijk om haar dan terug in draf te krijgen. Ze galopeert niet door. Vandaag deed ze dit weer, en begon toen te bokken met als resultaat dat haar ruiter in het zand lag.

Wat zou de reden kunnen zijn, dat ze ongewenst in galop aanspringt? Echte slow motion galop.

Momenteel laat ik haar nog niet galoperen, omdat ze nog niet zolang terug aan het werk is en omdat ik weet dat ze dat vermoeiend vindt en dan kan gaan klieren.

Zou ik de ruiter moeten adviseren om toch door te rijden in galop, als ze zelf aanspringt of niet?
Iemand tips?

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:19

Zou ik niet adviseren als ik jou was,
het paard moet luisteren naar de ruiter, en het moet niet zo zijn dat als ze in 'slow-motion' galop aanspringt, de ruiter dat toelaat!
Zo maakt ze ook een beetje haar eigen ding, dan doet ze dat op een gegeven moment de hele tijd, dus ik zou gewoon zeggen dat het paard gewoon naar de ruiter moet luisteren,
en als je paard in galop aanspringt, dat de ruiter dan toch moet proberen om je paard weer terug te krijgen in draf. ;)

Anoniem

Re: Ongewenst in zeer trage galop gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:22

Ik zou haar wel vooruit rijden, en dan weer terug rijden. Heb je ook minder kans op bokken.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 06:52

Gisteren heeft er iemand anders met haar komen rijden. Iemand heel consequent.

In stap wilde ze eerst in draf. Van draf wilde ze direct in galop. Ze heeft een hele tijd in het rond gesprongen en heeft het toen opgegeven en gedaan wat de ruiter vroeg. Draf was terug draf en stap was weer stap en galop weer galop.

Ze heeft een eigen willetje, maar als ze weet dat het niet pakt, luistert ze terug. Ik ben benieuwd naar de volgende keer.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:53

Sandravm schreef:

In stap wilde ze eerst in draf. Van draf wilde ze direct in galop. Ze heeft een hele tijd in het rond gesprongen en heeft het toen opgegeven en gedaan wat de ruiter vroeg. Draf was terug draf en stap was weer stap en galop weer galop.

Ze heeft een eigen willetje, maar als ze weet dat het niet pakt, luistert ze terug. Ik ben benieuwd naar de volgende keer.

Lijkt me eerder dat ze je iets wil vertellen, paard is een vluchtdier en dit bovenstaande gedrag geeft aan dat er iets niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:55

Schangah schreef:
Sandravm schreef:

Lijkt me eerder dat ze je iets wil vertellen, paard is een vluchtdier en dit bovenstaande gedrag geeft aan dat er iets niet goed is.

Mmm dat hoeft in dit geval niet perse. Paard zou dan eerder in de staak gaan dan traag galoperen lijkt mij. Het is meer wat dominantie...

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:58

Tenzij paard moeite heeft met draf en galop voor haar makkelijker is. Als ik mijn paard in een behoorlijk tempo aan de longe wilde laten draven sprong hij ook aan in galop. Omdat ie dat gewoon makkelijker vindt.

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:59

Dit laatste (dan bedoel ik de post van Joolien) ben ik het echt niet mee eens. Mijn merrie gaat springt aan in een zeer trage galop op het moment dat zij een oefening in draf moeilijk vind. Dat kan gewoon het rijden van een volte zijn of bv een stukje wijken.

Mijn inziens geeft het paard aan het moeilijk te vinden in een bepaalde gang en probeert dit voor hemzelf makkelijker te maken door aan te springen in de galop.

Wat niet wil zeggen dat het goed is, maar vind het ook niet eerlijk om bv te straffen.

Rustig terugnemen en gewoon weer opnieuw aan de slag gaan.

Succes.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:01

Joolien schreef:

Lijkt me eerder dat ze je iets wil vertellen, paard is een vluchtdier en dit bovenstaande gedrag geeft aan dat er iets niet goed is

Mmm dat hoeft in dit geval niet perse. Paard zou dan eerder in de staak gaan dan traag galoperen lijkt mij. Het is meer wat dominantie...

Ik heb twee zeer dominante dames en als er iets niet goed is krijg ik bovenstaand gedrag. Dus altijd eerst uitsluiten of het iets met pijn te maken heeft.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:18

Het klinkt me inderdaad als een combinatie van zelf willen bepalen èn last van het nog wat stijve lijf in de oren.
Vwb het zelf willen bepalen (bijvoorbeeld in welke gang) zou ik streng zijn; stap is stap, dus geen draf (of slow-motion galop).
Als het echt een beetje drammen is, dan zou ik na kort in stappen en draven, al vrij snel galop meepakken. (Ik heb ooit een extreem voorbeeld gereden, die zich echt liep op te naaien. Die zette ik na twee rondjes stap en twee rondjes draf al in galop; niet zwaar en ingewikkeld, maar enkel beheerst energie kanaliseren. Daarna was alles goed. Deed ik dit niet; drama.....) Juist om de energie gecontroleerd kwijt te raken is dit een fijne manier voor je paard. Ze worden er ook losser van in het lijf en in de rug. Pak een paar rondes in een verlichte zit en galoppeer daarbij(zeg; een flinke middengalop) goed door. Zo kan ze haar rug lekker loslaten (jij zit er immers niet zwaar op door de verlichte zit). Het hoeft niet lang, maar is goed voor haar lijf, gehoorzaamheid èn ze krijgt zelf de kans niet om in slow-motion galop aan te rommelen. Wil ze in galop ook geen tempo maken; dan echt even activeren. (Mijn ervaring is dat ook "slome" paarden na een paard keer doorkrijgen dat het eigenlijk toch wel erg leuk is. Ze worden dan vanzelf steeds enthousiaster en vlugger. Snelle paarden laat ik op deze wijze de overtollige energie kwijtraken, waarna ze rustiger worden)
Zie:Afbeelding

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 18:33

Bedankt voor de antwoorden.

Zelf denk ik ook eerder dat het een combinatie is van stijfheid in het lichaam en dominatie.

Aan de longe, heeft ze geen enkel probleem met draf. Ze luistert op comando en doet perfect wat er gevraagd wordt. Ze wordt nog steeds ieder week 3 x gelongereerd, zodat ze toch voldoende beweging krijgt buiten het rijden onder het zadel. Ze is nog lang niet soepel genoeg.

Ze weet echter goed genoeg wie haar longeerd of met haar rijdt. Als ik er zelf bij ben, voor het rijden is er nooit geen probleem. Ik neem het zadel mee en roep haar. Ze komt mooi afgewandeld en laat zich gewillig kuisen en opzadelen. Mocht ze rijden associeren met pijn, dan zal ze niet zo makkelijk zijn. Laat ik iemand anders haar uit de weide halen, dan duurt het een hele tijd voor ze haar te pakken hebben. Ze weet goed genoeg naar wie ze moet luisteren en naar wie niet. Met longeren is dat net zo. Bij mij luistert ze op comando en bij iemand anders doet ze wat ze wil. Heeft ze geen zin, meer dan stopt ze gewoon.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 21:03

Hoe is het nu?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 23:18

Mijn jongere paard deed dit, vooral in de periode van het doorrijden, ook een poosje op één hand.
Het was voor hem een vlucht uit iets dat hem te moeilijk werd. Ik heb dit er toen juist wel uitgekregen door dan goed voorwaarts te rijden en hem juist vlot te laten doorspringen in de galop, om daarna resoluut (niet grof, maar duidelijk) de overgang terug naar de draf te rijden, door te buigen, van hand te veranderen, tempowisselingetje mee te pakken en gewoon weer vlot doorrijden.

Dit sloeg aan en daarbij werd hij sterker en viel het hem dus makkelijker om 'gewoon' actief in draf te blijven op zijn minder favoriete hand. Dit is trouwens geloof ik het enige 'dominante' dat mijn heerlijk volgzame paard ooit heeft uitgeprobeerd :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 07:07

Het paard is na 2 jaar pas weer net 1 mnd aan het werk, al bedacht dat het balans , spierpijn , misschien een fout zadel kunnen zijn?
Het dier bokt niet voor niets, geeft iets aan, luister daarna en ga niet klakkeloos door met rijden,

Denk niet dat het met dominantie te maken heeft, meer met het niet snappen en een ruiter die of te veel in een keer, wil, bouw het op. werk eerst eens een tijdje alleen in stap om het paard weer terug soepel te kunnen worden, geef het dier een kans om weer te wennen aan de ruiter.
Als ze dan in die vertraagde galop valt geef lange teugel en probeer met je zit terug naar stap of draf te gaan.
De foto hier boven vind ik nou ook niet echt een mooi beeld, wel een heel mooi paard maar met veels te veels spanning gereden.
Kijk ook eens naar de mond!

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 10:00

Het gaat al veel beter.

Vorige vrijdag was de tweede keer dat ze er mee reed. Het ging veel beter. De eerste 5 minuten nog een beetje gek doen en dan braaf doen wat de ruiter vraagt. Als ze eventjes heeft kunnen galoperen, gaat het heel wat soepelder. Op de rechterhand (haar favoriete kant) is er geen probleem meer. De linkerkant is nog steeds wat minder. Vooral in galop springt ze onder de ruiter verkeerd aan. De overgangen zijn nog was moeilijker.

Ze wordt 2 keer per week gelongereerd en normaal 2 a 3 keer bereden. Verder loopt ze heel de dag buiten.

Een paard van 17 weet heus wel wat een ruiter vraagt. Ze zijn het niet vergeten in 2 jaar tijd. In die 2 jaar is ze wel regelmatig gelongereerd en soms bereden.

Als je haar in de vertraagde galop meer teugel geeft, val je heus in het zand.

Uums: ik denk ook dat het een vlucht is van iets dat ze nog moeilijk vind.

Mijn paard is heel éénkennig. Een vreemde kan haar niet uit de weide halen. Daar kan je dan een hele dag achter lopen. Als ik haar roep, staat ze daar direct. Ze weet goed genoeg wie haar baas is en wat kan en niet kan.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:51

Fijn om te lezen dat ze weer fijn te bewerken is. Eigenlijk best simpel; pak vrij vlot die galop mee, (waar je soms tegenaan hikt) en daarna is het vaak gemakkelijker dan wanneer je die uitstelt.

midgie : foto is qua aanleuning en mond idd niet zo mooi, maar het gaat met name om het idee van een flinke galop en zelf verlicht gaan zitten.