problemen met zit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlenepony

problemen met zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 08:55

hallo!
ik heb nogal een probleem..
ik heb de laatste tijd, dat ik veel te veel met mijn voeten beweeg.
dit heb ik eigenlijk altijd al gedaan, maar ik heb ect geen idee hoe ik ze echt goed stil kan houden.
ook steek ik ze heel erg uit, wat in de winter niet het geval was.
ook heb ik het probleem dat ik heel erg naar voren ga zitten, ik vind het lastig om dan op de broden te zitten ( zakken van je broek ) want dan ga ik naar beneden kijken . :hoe kan ik mijn voeten stiller houden? en hoe ga ik meer op de broden zitten ( zodat ik dan ook neit last krijg van mijn onderrug )"of zal het gewoon zijn dat mijn rug helemaal vast zit..

ik heb wel een paar fotos.

ditis het voorbeeld dat ik heel erg naar voren zit.

Afbeelding
schaamschaam..

dit is een voorbeeld dat ik mijn voeten uitsteek + naar voren zit.
Afbeelding

en ik had nog een vraagje.. mijn pony deed dit voor het eerst
zo helemaal zijn hoofd omhoog, wat betekent dit?
binnenkort komt de zadelmaker ook.. misschien heeftie last van zn rug?

Afbeelding

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:02

jaja, meest voorkomend probleem haha,
zorg dat je je bekken kantelt (ga ff recht staan en voel dit), maar hou je schouders recht. (stoer rijden)
draai je knieen tegen het zadel en duw je hakken wat uit, en voeten naar binnen.
zorg ook dat je je handen wat hoger doet, liggen nu vrij laag.

het hoofd omhoog gooien kunnen tanden zijn, of je rijd hem met iets teveel druk en los je daarna teveel waardoor hij vrij komt en kan gaan gooien.
(dit zou goed jkunnen, omdat je houding in verhouding nog niet optimaal is)

als je goed op je houding let en hem naar voren gaat rijden vanuit je zit, hoef je minder druk op je handen te hebben.
nou suc6

Marlenepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:05

ariegorn schreef:
zorg dat je je bekken kantelt (ga ff recht staan en voel dit), maar hou je schouders recht. (stoer rijden)
draai je knieen tegen het zadel en duw je hakken wat uit, en voeten naar binnen.

het hoofd omhoog gooien kunnen tanden zijn, of je rijd hem met iets teveel druk en los je daarna teveel waardoor hij vrij komt en kan gaan gooien.

als je goed op je houding let en hem naar voren gaat rijden vanuit je zit, hoef je minder druk op je handen te hebben.
nou suc6

bedankt!
mijn lesgeefster zij ook precies het zelfde, maar ik kan mijn bekken niet kantelen op 1 of andere manier

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:15

nou ga dan nu eens recht op staan en voel, handen in je zij en kantel naar voor en naar achter (boven lichaam stil)
(dus beetje zakken door je knieen eerst over dreven je kont naar achter gooien en dan zwing naar voren)
leg een hand net boven je rug en voel, kont naar achter holle rug, kont naar voor bolle rug)
die bolle rug ga je wat rechten ,maar hou je bekken gekantelt dus boven lichaam wat naar achter doen.

(ben je al bezig)

Marlenepony

Re: problemen met zit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 09:19

haha jaik ben al bezig
maar alsik dit doe, krijg ik een ontzettende pijn in mijn onderrug, hoe kan dat?

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:32

je kan wat vast zitten in je rug, omdat je dus al heel lang zo rijd.
en je rug daar aan gewend is.
probeer vanaf nu elke dag wat te oefen, zodat je losser word.
ook met dingen in je thuis situatie, tillen etc iets oprapen, en zitten op de bank.
jij gebruikt niet alleen je rug verkeerd met paardrijden maar ook met alles

ik weet dit omdat ik in de zorg werk en ik constant met mijn rug werk, meeste mensen tillen vanuit hun rug
en dit is zo fout.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:25

Marlenepony schreef:
bedankt!
mijn lesgeefster zij ook precies het zelfde, maar ik kan mijn bekken niet kantelen op 1 of andere manier

Kan je wel :D, ik heb daar een trucje voor geleerd.
Je pakt een stevige maar lichte stoel of kruk (wel een die op 4 pootjes staat), je gaat op het randje van de stoel/kruk zitten (benen iets uit elkaar zodat je stevig en recht zit) en dan wipt de achter pootjes van de stoel/kruk omhoog, dat doe je dus door je bekken te kantelen, MAAR! je benen mogen dus niet mee bewegen, die moeten op dezelfde plek blijven.
Op die manier kan je dat oefenen, het kan ook nog op een Gymbal, dan rol je de bal naar voren door je bekken te kantelen, maar die oefening is soms iets lastiger dan de stoel/kruk.
Ik leer dit op mijn manege, omdat wij allemaal zonder zadel rijden moeten wij wel met losse bekken rijden, anders stuiter je de boel bij elkaar.

Daarom had ik nog tip 2 voor je, laat dat zadel in de kast liggen en ga er dan eens op, als je te lang naar voren zit begin je dat op een gegeven moment wel te voelen op bepaalde plaatsen (zeker als je paard een mooie bottige schoft heeft := ) maar om goed te blijven zitten en balans te houden moet je dus wel op je kontje gaan zitten, daarbij blijf je ook beter zitten als je bekken los zijn en die meegaan met de beweging van het paard.
In draf kan je dat het beste oefenen met je bekken, maar dat moet je pas doen als je dat ook aandurft in draf (ik weet niet of je dat graag doet namelijk).
Want zolang je in draf blijft stuiteren en je handen wiebelen zijn je bekken nog niet los genoeg, pas als je echt plekt en je je handen stil kan houden weetje dat je los genoeg in je lijf bent.

Oh en dan nog 1 ding! naar de horizon kijken, dus in de verte waar je heen wilt gaan, hierdoor ga je automatisch al een stuk rechter zitten :D

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:34

ariegorn schreef:

nou suc6

Handen zitten niet te laag hoor ;)
Het lijkt ook wel op de 1e foto dat je een beetje naar links hangt?

X.

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:57

ik had vroeger ook erg last dat ik veel naar voren zat.
op een gegeven moment werd het zo erg dat ik last van me rug kreeg.
Nu heb ik er totaal geen last meer van, mijn instructeur heeft ook een keer een zweep in me rug gedaan misschien heeft dit wel geholpen?
Gr.

Maximepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:35

Lekker schoon hea die lodi leentsje,

ik kreeg voor het zitten tijdens de les een euro onder mn kont :D!
Als je goed bleef zitten mocht je hem houden :)
Misschien leuk om eens te proberen,
Wie wil er nou niet een euro :+

maar een tip probeer het eerst met een papiertje niet met een euro.
Anders ben je die zo kwijt :Y)
ook vind ik je handen daar juist zitten.
Ze lopen mooi met de teugel mee :9

Sonja_Yentie

Re: problemen met zit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:38

Ga eens zonder zadel rijden en probeer je houding te vinden, als snel zal je dan merken dat je je bekken moet kantelen om rustig te zitten en niet te hobbelen. Ga na hoe je zit zonder zadel en probeer het dan uit op het zadel.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:25

ik had vroeger ook vaak last van erg bewegelijke voeten terwijl ik aan het rijden was, ik ree net zoals jou met gewone rijschoentjes. toen ik ben overgestapt op laarzen is mijn houding meteen veel verbeterd . ik weet niet dat dit je kan helpen, bij mij in elk geval wel :)