Overgangen rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roquen

Overgangen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 08:36

Ik rijd een friese merrie waarbij de overgangen (vooral van draf naar stap, en stap naar halt) terug nogal moeizaam verlopen. Ik wil zoveel mogelijk met mijn zit rijden, dus ik maak me lang en zwaar en knijp een keer met mn bovenbenen. Maar meestal blijft ze een tijdje doorhobbelen (in draf), of doorstappen zodat ik genoodzaakt ben mijn stem te gebruiken of een kneepje in de teugel.
Ze heeft momenteel ook een veulen, ik ben net weer begonnen met rijden. (Niet langer dan een half uur!) Ze is daarom ook wat drukker, en gaat snel dribbelen en steeds harder draven. Ze is dan nauwelijks terug te rijden.

Nu is mijn vraag: Hoe rijden jullie een overgang terug? Welke hulpen gebruik je? En hebben jullie tips om dit te oefenen?

Antwoorden zoals 'neem les' hoeven niet. Want dat gaat momenteel niet.

_Jessie

Re: Overgangen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 08:38

Ik mocht mij juist niet zwaar maken bij het terug nemen.
Bovenbenen aanspannen, lang maken maar jezelf ook licht houden dus niet extra terug zitten. Misschien werkt dat ook voor jou.

bennie32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:47

Langzamer lichrijden en opvangen op de buitenteugel, desnoods een kleine volte opsturen want stap is stap en niet een uur doordribbelen. succes ermee :)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-10 12:44

Bedankt! Ik ga het eens proberen.

Nog meer tips?

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:12

hoe oud is het veulen? en de moeder is nu gewoon nog onrustig maar na aan tijdje valt dat wel mee

wietse1905

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:17

Ik herken het probleem, de tip die ik kreeg is om de hulpen een keer goed door te zetten, daarna wel weer ontspannen natuurlijk. Consequent blijven, stappen is stappen en veel overgangen oefenen in verschillende figuren. Heeft in het begin moeite gekost maar uiteindelijk is het goed gekomen en heb ik er geen problemen meer mee. Misschien heb je er wat aan.

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:13

herkenbaar ;) idd zoals hierboven gezegd is dat als ze door blijft dribbelen 1 keer een goede hulp geven dat het de volgende keer duidelijk mag zijn dat ze moet halthouden/stappen. als ze daarna nog door blijft dribbelen herhaal je eerst het terug zitten, knijpen met je bovenbenen en als het dan niet werkt geef je alles in 1 plus een duidelijke teugelhulp. teugelhulp betekend dus niet hard trekken, daar zou ze misschien alleen maar drukker van worden.. ;)

Bij mijn pony helpt het iig. ik hoef nu alleen maar terug te zitten en te knijpen met mn knieen. als ze dan niet wil een zacht kneepje in de teugels en boem is ho. :+

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 07:53

Even weer een schopje omhoog... :o

Allereerst bedankt voor de reactie. Misschien moet ik inderdaad wel iets consequenter zijn daarin. Dus dat is in ieder geval nummer 1 om aan te werken.
Maar wat ik nog wel zou willen weten is:
Wat zijn jullie hulpen nu precies? En dan bedoel ik specifiek de hulpen om terug te rijden. Dus langzamer.
Ik wil eigenlijk zo min mogelijk op de teugel rijden, en zo veel mogelijk op zit.