lichtrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tesseke

lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:10

wat is de techniek om te lichtrijden zonder beugels?

heb het eens geprobeerd maar voelde me meer "hobbelen" op het paard dan lichtrijden dus ben ik er maar mee gestopt

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:12

Met je knieeën lichtrijden, krijg je wel spierpijn van :')

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 23:13

ok, zal het morgen mss eens proberen als ik ga rijden (maar mss nog met beugels voor ondersteuning :+ )

Qimm

Re: lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:21

waarom zou je dat willen, je leert jezelf alleen maar aan te gaan knijpen met je knieen en dat is verkeerd

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 23:26

Hallo,
Heb 2 heel verschillende adviezen gehad van 2 instructeurs. De één zegt: is heel goed voor een onafhankelijke zit. De ander zegt: niet doen, dan moet je met je knieen gaan knijpen, en die druk voelt het paard door het zadel heen en da's echt hinderlijk voor hem. Haalt de impuls eruit en het laatste wat je wilt is toch je paard hinderen?

Ik heb het geprobeerd, en besloten om het niet meer te doen. Ik vond het heel erg moeilijk, en mijn paard viel meteen in tempo stil.

Ik denk dat het ook echt maar op één manier kan. Je moet je knieen echt in het zadel klemmen om omhoog te kunnen komen, en vervolgens blijven klemmen om niet in het zadel terug te ploffen.

Wat je wel zou kunnen proberen is gaan doorzitten zonder beugels, en dan proberen te zelf iets te verheven "alsof je wilt gaan lichtrijden", maar dan je zelf niet uit het zadel drukken.

groetjes,

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:12

Je hoeft in principe niet echt te klemmen, voel de beweging van het paard en ga daar in mee, je hoeft ook niet helemaal los van het paard of zadel te komen wat je wel heel erg vaak ziet,dat haalt het paard vaak uit balans, het beste is zelfs om door te zitten als je goed onafhankelijk kan zitten.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 07:16

bij lichtrijden zonder beugels hoef je idd echt niet helemaal uit het zadel te komen, als je even meegaat met de beweging van je paard is dat al voldoende. En dat is echt wel mogelijk zonder te gaan knijpen.

EAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:55

Qimm schreef:
waarom zou je dat willen, je leert jezelf alleen maar aan te gaan knijpen met je knieen en dat is verkeerd

precies ;)

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:59

wij reden met de caroucel groep in het begin veel zonder beugels om een betere stevige zit te krijgen, met lichtrijden in het begin zaten wij heel onspannen en rollde al het waren even naar staan en terug naar zit, begin was het wankel maar na een paar keer ging het van zelf

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 12:18

Qimm schreef:

ja idd, blijf gewoon lekker zitten is ook goed voor je doorzitten,
en als je het echt wil, dan maar gewoon met je knieën

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 18:52

ik denk ook dat je door je knieeen aan te drukken veel spanning in je onderlijf creeert. Probeer dan juist meer door te zitten waardoor je je bekken meer ontspant. Daar krijg je wel een betere zit van.

groetjes har

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:00

Het kan ook zonder met je knieen te knijpen: je maakt de beweging dan vanuit je heupen en rolt dan als het ware over je bovenbenen. Je komt dan niet ver uit het zadel: ik denk dat ik misschien een cm of 4 boven het zadel was.

Het komt van pas als je je enkel bezeerd hebt en dus geen beugel aan kunt :P (Doorzitten was toch niet de hele tijd comfortabel namelijk.)
Maar het helpt mij ook om mijn lichtrijden echt goed vanuit mijn zwaartepunt te doen, ipv je op te drukken met je benen... je moet heel efficient met de beweging omgaan, en dat maakt het lichtrijden met beugels een stuk minder vermoeiend.
Maar niet klemmen dus.

xLuxorlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:13

Ze zeggen zo je vastknijpen aan je zadel mee gaan met je zit en je knieën vast knijpen (:
Maar je bent niet de enigste bij mij lukt dat ook nooit! xD

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:15

Als je inderdaad meerolt naar voren kom je helemaal niet uit het zadel, dit is ook helemaal niet de bedoeling....ook niet met stijgbeugels aan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:20

Met stijgbeugels kom ik toch wel iets uit het zadel hoor. Niet zo heel veel maar wel wat, en meer dan zonder beugels.

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:57

zoals er al gezegd word,

Lichtrijden met je knieen en bovenbenen, dat is eigenlijk zoals je altijd licht hoort te rijden.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:05

Qimm schreef:

idd, ik rijdt sowieso niet zonder beugels of zadel ofzo, vind ik niet nodig :P
als je zonder beugels wilt draven, moet je doorzitten,
daarvoor is dat, niet om licht te gaan rijden, lijkt mij.
Ga je alleen maar van knijpen, en ik neem aan dat je dat niet wilt ;)

x

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:25

(Ik vraag me af waarom ik de moeite zou nemen maar.... )

waarom zou je gaan knijpen?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:44

buiten het feit om of het wel-of-niet nodig is om te gaan knijpen om zonder beugels te gaan lichtrijden, mensen zullen dat toch gaan doen, ik zou dat ook doen. Maar ik wil niet zonder beugels lichtrijden omdat ik er geen meerwaarde in zie.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 11:52

Ik heb altijd geleerd dat het aanspannen van mijn boven benen het paard langzamer moet gaan. Dus als ik zou gaan lichtrijden dmv met mijn knieen te knijpen dan staat mijn pony gelijk stil. :')

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:53

ik ben het eens met Qimm. je gaat alleen maar knijpen.

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:34

als je het al eens zou willen proberen, moet je idd lichtrijden zonder met je knieën te gaan knijpen dus
rijden vanuit je knieën en bovenbenen maar dat is best lastig.. :o om je benen en knieën alvast te trainen zonder dat je op je paard zit kun je deze oefening doen; ga tegen een muur of deur aanstaan en zak door je knieën naar beneden, probeer dan weer vanuit je knieën en bovenbeenspieren weer naar boven te komen zo recht mogelijk omhoog, hiervoor kun je de steun van de muur gebruiken. Succes!

aesthetic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 14:19

Je hoeft niet perse te klemmen hoor.
Je moet ook niet helemaal uit het zadel komen, maar gewoon iets omhoog, dat is al voldoende. :')