Jopke en ik...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Searcher

Jopke en ik...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 19:45

Yoshino is een fjordenmerrie van 8 jaar.
Ik heb haar nu 2 jaar en alles gaat met ups en downs maar ze is erg braaf al loopt ze niet de perfecte dressuurproef.
We rijden bitloos en ook geregeld met een sweet iron bitje.
Op deze foto's rijden we bitloos met een kaakgekruisd hoofdstel.

De laatste tijd heb ik hard gewerkt aan mijn zit.
Ik ging namelijk veel voorover zitten en had af en toe een stoelzit.
Jos mag wat nageeflijker en ze loopt wat op de voorhand, hoewel haar achterbeengebruik prima is.
Het is voor haar fysiek erg moeilijk om zich wat meer op te richten.
Maar ik vond het zitten belangrijker dan het lopen van het paard zelf..
Nu vind ik de hak-heup-schouderlijn een stuk beter geworden, ik ben mn handen wat meer gaan dragen en de kapstokjes zijn ook minder (kun je nagaan hoe erg die waren :+ ).
Ik moet erbij zeggen dat ik veel last heb van mn schouders, hier word ik binnenkort aan geholpen door middel van een bvk.
Jos is verder goed voorwaarts en geeft goed stelling maar in de galop valt ze wel uitelkaar, de draf is haar
makkelijkste gang. Ze is wel ontspannen en reageert goed op alle hulpen.

Ik zou het liefst tips willen om haar in de galop wat meer bij elkaar te krijgen. Het is een periode een stuk geweest maar kan t even niet meer vinden. Die oprichting werk ik aan dmv drafbalkjes, sprongetjes, achterwaarts maar ik zie nog geen verbetering wat dat betreft.

Wel staat ze te koop omdat ik op zoek wil naar een meer ervaren dressuurpaard, was een moeilijke beslissing en ik geniet nu nog volop met haar maar ik wil kijken wat ik kan. Ik kan er helaas geen 2 houden....

Instappen
Afbeelding

Afbeelding

Halsstrekken, neusje mag meer naar loodlijn maar gaat vaak ook wel goed.
Afbeelding

Galopje, zit rechterop dan eerst, wel kapstokje, wel ontspannen.
Afbeelding

Draven, word blij van mn zit, weet niet wat jullie vinden maar ik vind t flink verbeterd op wat kleine puntjes na, maar ik heet dan ook geen Anky :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik en mn meissie.
Afbeelding

Moorke

Re: Jopke en ik...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:53

Ziet er goed uit!! Laat maar weer zien dat je niet beslist een bit nodig hebt om een paard te rijden.

Startte je ook wedstrijden? Want b kun je zo zeker wel startten! Oprichting lijkt me wel moeilijk met een fjord. Ze hebben een nogal lastige nek, maar dat komt vanzelf.
Jammer dat je haar moet verkopen, hopelijk vind je een leuk paard!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:43

Hallo!
Je ziet duidelijk dat je aan je zit aan het werken bent. Ik heb nog niet echt eerdere topics van jullie gezien, maar je ziet jou een beetje denken. Hahaha! Dat is niet erg hoor, dat gaat vanzelf beter. Heel goed van je dat je eerst aan je zelf wilt werken voordat je aan het paard gaat sleutelen. Vaak (bijna altijd) is het paard het gevolg van jezelf; verbeter je jezelf, dan verbetert het paard.

Nog wel een klein puntje van 'kritiek'. Ik vind je in de eerste helft van de foto's toch heel erg gespannen zitten. Ik denk dat je daar 'teveel' met het zitten bezig bent. Probeer je bekken wat naar achter (of naar voor... tis maar net hoe je het bekijkt... :? ... ik bedoel de onderkant van je bekken naar voor en de boven kant van je bekken naar achter... snap je?) te kantelen en ontspannen te gaan zitten. Op de laatste paar foto's toont je zit al een stuk meer ontspannen.

Denk er ook om dat je je handen goed recht houdt.

Omdat je wat vroeg over de galop... Over de foto van de galop zie ik een aantal punten. Jij zelf zit niet ontspannen. Je bekken staan naar voor gekanteld en je leunt erg naar voren. Je handen lijken vast te staan op de hals en op je eigen boven benen. Als je aanspringt in galop, doe je handen naar voren, eventueel een kneepje op je buiten teugel (hoe dit precies met bitloos werkt weet ik niet, ik heb zelf nooit bitloos gereden, dus dit is even uitgaande van met bit). Draag je handen, blijf zelf recht op en achter over zitten. 'Draag jezelf' ook. Dus niet gaan leunen. Ik herken het wel een beetje hoor, je wil je paard (angstvallig) bij elkaar houden en daar door doe je een hoop verkeerd waardoor die alsnog uit elkaar valt :+
Nog een tip misschien voor de galop. In draf veel gaan schakelen... voorwaarts, terug, voorwaarts, terug. Na een paar keer schakelen, in plaats van voorwaarts te rijden spring je aan in een hoek. Misschien dat je dan ook zelf meer bezig bent met het schakelen en minder bezig bent met het paard bij elkaar te houden.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

Hopelijk heb je er wat aan. Jammer dat het paardje te koop staat, maar begrijpelijk dat je, zeker als je meer dressuur gericht wil gaan rijden, opzoek bent naar een meer dressuur gericht paard. Succes met zoeken en sterkte met de verkoop.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 20:54

Dankjewel voor de tips.
@sweetheart: Ik denk dat dat gespannen zitten vooral uit mijn schouders komt, die zijn ongelooflijk stijf en doen vaak flink zeer, ik zou ze dus vast. In het begin weet ik niet goed hoe ik ze moeten houden, ik probeer namelijk zo min mogelijk last te hebben waardoor ik me ga verhouden in mn hele rug. Hopelijk krijg ik dat laatste stukje nadat ik geholpen ben (zie verhaal in topic) maar als t erger wordt moet ik mss eerst maar ff stoppen met rijden, dan ga ik dr mss in de weg zitten.
En ja ik snap wat je bedoelt, ik vergeet met name dat schakelen wel eens omdat ze een bepaalt tempo heeft waarin in makkelijk kan zitten. Wordt je lui van hihi.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:08

Hahaha! Ik snap wat je bedoelt, als een tempo goed aanvoelt, ben je geneigd erin te blijven zitten. Gewoon lekker schakelen.

Ik hoop dat het probleem met je schouders snel opgelost wordt, voor het paard, maar ook voor jezelf. Sterkte ermee!

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:25

Wat een cutie <3 ! Als ik geld genoeg had wist ik het wel :D !
Het enigste wat ik zo zie aan jou houding zijn je tenen. Probeer deze naar binnen te houden, en verder lijkt het alsof ze wat op de voorhand loopt. Maar vind het er netjes uitzien hoor!!

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 22:00

heey Wia.

je zit al een heel stuk beter nu je die nieuwe wrongen hebt. goeie keuze is dat geweest.

super hoor.

je zit inderdaad zoals er al gezegt is wat gespannen. maar als je last van je rug hebt snap ik dat je je gaat verzitten om van de pijn af te komen.

yosje loopt goed onder je. idd nog wel iets op de voorhand maar het ziet er tenminste ontspannen uit. dat is belangrijker lijkt me. ze lijkt namelijk haar rug niet weg te drukken.

ga zo door, ohw nee, je verkocht haar. nou tot de verkoop, ga zo door.

jij rijdt netjes. dat weet je zelf ook wel.

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:09

Ff een domme vraag maar wat is een kapstokje? :D Ik haal dit niet uit de foto's. Vind je er trouwens best netjes opzitten hoor. Zie wel op sommige foto's aan je gezicht dat je redelijk aan het nadenken bent. Vind jullie echter wel een leuke combinatie.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 07:13

Haar voeten. ;)
Die wijzen zo naar buiten dat ze als kapstokjes kunnen dienen. :D

ZaZoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:51

@ Bellatrix: echt waar :D Thanx, weer wat geleerd vandaag!

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 11:01

Dank jullie wel. Het beter zitten gaat nog niet altijd vanzelfsprekend, t is echt iets wat ik me aan moet wennen en wat me nog moeite kost. Ach oefening baart kunst he.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:05

prachtige foto's super dat je bitloos rijd!! ik vind het er echt heel mooi uitzien. zei wel dat je ook perfect dressuur kan rijden zonder bit he! veel succes nog en hopen dat je met je dressuurpaardje later ook bitloos rijd

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:41

netjes hoor bitloos!
erg ontspannen

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-10 22:11