spanning hekjes en juryhokjes wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

spanning hekjes en juryhokjes wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:29

Hoi,

Ik zou graag advies, raad en tips willen krijgen over hoe ik mijn paard het beste kan laten ontspannen op wedstrijd.

Ik zal eerst het probleem even uitleggen.

Betreft:
8 jarige merrie, Armstrong x dageraad
Ik rijd haar nu 3 jaar, en ze is al enorm verbeterd, voorheen wilde ze niet eens rustig stappen of draven, laat staan nageeflijk zijn.

Mijn paard is zeer gespannen en moeilijk in de nek en kaak. Ze verschilt per dag hoe ze loopt.
Je kunt absoluut niet van haar op aan. Gaat het de ene dag super en is ze los, de volgende dag kan ze volledig tegen de hand komen. Ik heb echt alles geprobeerd:
Dierenartsen,
manuele therapieen
poedertjes,
rijtechnieken,
zadel op maat en nagemeten met een speciaal meetinstrument qua drukpunten in de rug,
ik heb wekelijks les van een zeer goed gediplomeerd instructeur met zeer veel dressuurkwaliteiten.
Ga voor een wedstrijd meestal op die locatie rijden voor gewenning.

Kortom het moet in haar gedrag zitten. Natuurlijk zijn mijn rijkunsten altijd te verbeteren, maar ik ben geen beginneling. Ik rijd al 25 jaar dressuur.
Ik vraag ook niet teveel van haar, gewoon de basis, ontspanning en loslaten.
Momenteel rijd ik L1 wedstrijden met 16 winstpunten. Het gaat voor het oog wel goed, maar voor het gevoel niet. Voordat ik doorgroei naar een hogere klasse wil ik meer controle hebben.

Op wedstrijd gaat het met losrijden redelijk of goed. Ik ben zelf niet te gespannen of erg zenuwachtig. ik ben tegenwoordig al blij als ik haar de bak rond krijg. Zodra ik mag starten en de ring inkom en er zijn witte hekjes en juryhokjes (auto's is geen probleem) raakt ze in verzet. Ze drukt zich op, begint zich in haar hele lijf te verbuigen. Dit houdt de hele proef aan, het kost mij dus erg veel energie om haar recht te houden en te laten doen wat ik wil.
Als ik de ring uit kom is het direct over.

Ik hoor graag jullie visie, ideeen, tips en adviesen

Groet M.

mvn

Re: spanning hekjes en juryhokjes wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:42

klinkt raar maar miss een keertje les nemen van iemand anders. die ziet soms hele andere dingen die je dan vervolgens kan oppakken. wat betreft de ring, je zegt dat je oefent op locatie. oefenen je dan ook wel eens tussen de hekjes en met juryhokjes?

aeolusnr1

Re: spanning hekjes en juryhokjes wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 13:38

Je zegt vooral mijn paard is gestrest, hij is soms heel zenuwachtig en zo van die dingen, .....
Kijk vooral naar jezelf, verander jezelf en je paard zal mee veranderen, klinkt simpel mssn zelfs te simpel om het te aanvaarden , maar meestal gaat het toch wel heel dikwijls zo.
Ik begrijp dat je goed wil voorkomen op wedstrijd, en ook daardoor zal je iets meer gespannen op je paard stappen, beetje zenuwachtig van ken ik mijn proefje wel goed genoeg, je bent zelf een beetje meer kijkerig van wie is er allemaal en hoe doen mijn concurenten het een beetje, daar bovenop ben je in je hele uniform, en idd de omgeving is helemaal anders.
Dus je paard denkt gewoon in een andere wereld terecht gekomen te zijn, jouw hulpen komen ook net iets anders door dan thuis in de oefenbak.
Probeer eens op een wedstrijd te starten met de gedachte ik kom hier gewoon even wat oefenrijden, ik zit een beetje meer doorgezakt de jury moet er maar even niet op letten, ik kom niet om te winnen maar gewoon om mijn paardje te rijden.
Als je met die instelling start zal het resultaat mssn net iets beter uitvallen, wees gewoon jezelf, op die manier kan je paardje jou ook herkennen in heel die vreemde omgeving, en zal dus ook zich net iets meer op jou gaan focussen.