Voeten schieten n de stijgbeugels!!!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IngridB

Voeten schieten n de stijgbeugels!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:12

Ik weet niet of deze vraag hier goed staat of dat het al vaker gesteld is, anders sorry hiervoor!

Ik rij nu in totaal zo'n 25 jaar. Tussen door vaak gestort en weer opgepakt, geen wedstrjden gereden, ook geen
eigen paard, maar wel verzorgpaarden en pony's gehad.
Ik rij puur voor m'n lol en lekker recreatief en een stukje dressuur erbij.
Maar ik heb altijd al een probleem gehad met m'n voeten. In stap gaat alles prima, maar zodra ik ga draven, schieten m'n
voeten meteen de stijgbeugels in. In galop is het helemaal een ramp en ik erger me hier de laatste tijd heel erg aan.
Ik denk zelf ( en weet het eigenlijk ook wel) dat ik m'n benen te strak aan t zadel vastzet en dat daardoor m'n
voeten als het ware 'los' komen te hangen en dus zo de stijgbeugels inschieten.

Wie heeft DE tip zodat ik m'n voeten normaal n de stijgbeigels kan houden.
Ja hakken omlaag, tenen naar binnen, maar zo makkelijk gaat het niet bij mij.

Het is geen groot probleem hoor. Hoef ook anboluut niet op wedstrijd, maar ik zou zo graag eens 'normaal' willen rijden
zonder constant met die voeten te zitten.

Nou ik zou zeggen, brand los!!!!

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:15

Het is waarschijnlijk toch een kwestie van de juiste lichaamshouding. Hakken laag en tenen naar binnen zei je zelf al, maar vooral ook je benen lang maken.
Misschien dat het makkelijker adviseren is als je een foto van jezelf in draf of galop laat ziet..

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:17

Je trekt waarschijnlijk je knieën op waardoor je voeten idd los komen uit de beugels. Daarmee kom je uit balans en zou je makkelijker kunnen vallen, en voor het paard is het ook niet zo prettig. Maak je benen lang, dat is eigenlijk het enige. Misschien eens een tijdje zonder beugels rijden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:20

waarom koop je geen korfjes? die kosten een tientje oid en die draai je op je stijgbeugels.

dat helpt ook bij het ontspannen en lang maken van je been.

crazycactus

Re: Voeten schieten n de stijgbeugels!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:24

@amondi denk niet dat dit helpt voor haar probleem, dat is alleen symptoonbestreiding.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:26

Die zijn bedoeld voor wanneer je door je beugels heen schiet, niet voor wanneer je er juist uitschiet. Het is dus ook geen symptoombestrijding..
Ze zijn wel erg veilig, ook wanneer je normaal gesproken geen problemen hebt met de juiste beenligging en houding.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:30

Het klopt inderdaad dat ik m'n knieen optrek. M'n hakken schieten dan omhoog en daar gaan m'n voeten.
Ik zal toch eens echt gaan opletten om m'n benen lang te maken. Zat al te denken om de stijgbeugels langer te
maken, maar dat vind ik zelf niet lekker rijden. de lengte is nu goed.

Heb weleens zonder stijgbeugels gereden. In stap geen probleem, maar in draf lig ik er zowat naast :D

Van die korfjes, daar heb ik vaak aan gedacht om die te gaan kopen. dan schieten ze er zoiezo niet meer in
en misschien helpt het wel voor tijdelijk en dan weer zonder gaan proberen.

Maar het gaat bij mij echt op het plezier hoor. Absoluut geen wedstrijden enzo. Dus een ramp is het niet, het
is alleen soms lastig.

maar bedankt voor de reacties

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:31

Akhal_Teke schreef:
Die zijn bedoeld voor wanneer je door je beugels heen schiet, niet voor wanneer je er juist uitschiet. Het is dus ook geen symptoombestrijding..
Ze zijn wel erg veilig, ook wanneer je normaal gesproken geen problemen hebt met de juiste beenligging en houding.

Ik schiet er ook vaker in dan eruit, dus voor mij misschien wel ideaal!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:32

Ik zou ook zeggen een paar keer met je benen los rijden. Ik heb het ook gehad. En zeker erg vervelend. Maar nu gebeurd het nagenoeg niet meer. Zelden dus.
Misschien helpt het als er iemand met je mee rijdt en als ze ziet dat je je benen klemt of hakken niet naar beneden hebt (benen lang maken), dat ze je dan attendeerd en dat je je bewust gaat worden op je zit. Hoe vaker ze het tegen je zeggen hoe irritanter, maar beter het gaat. :D

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:39

stal_HD schreef:
Ik zou ook zeggen een paar keer met je benen los rijden. Ik heb het ook gehad. En zeker erg vervelend. Maar nu gebeurd het nagenoeg niet meer. Zelden dus.
Misschien helpt het als er iemand met je mee rijdt en als ze ziet dat je je benen klemt of hakken niet naar beneden hebt (benen lang maken), dat ze je dan attendeerd en dat je je bewust gaat worden op je zit. Hoe vaker ze het tegen je zeggen hoe irritanter, maar beter het gaat. :D

Er is eigenlijk altijd wel iemand bij, maar ik heb het zelf ook heel goed in de gaten, maar toch lukt het me meestal niet als ik ga draven of galopperen. Heb het eigenlijk al zodra ik ga aandraven. Dan zal ik toch m'n benen meteen onbewust 'optrekken' denk ik.
Zal er de komende tijd eens heel goed op gaan letten en kleine stukjes draven en meteen weer terug in stap. Eerst m'n voeten eens 'normaal' gaan dragen :D

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:40

Je zegt dat je misschien de riemen langer wilt maken? Dat is bij mij andersom.

Ik had dit probleem ook toen ik met een dressuurzadel reed. Ik zat te lang en had geen controle over mijn benen en voeten. Sinds ik recreatie rijd, zit ik een stuk korter en ik heb nergens meer last van.
Ik neem aan dat je dit alleen hebt wanneer je doorzit?

Misschien handig als je wat foto's plaatst?

:wave:

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 06:53

Westland schreef:
Je zegt dat je misschien de riemen langer wilt maken? Dat is bij mij andersom.

Ik had dit probleem ook toen ik met een dressuurzadel reed. Ik zat te lang en had geen controle over mijn benen en voeten. Sinds ik recreatie rijd, zit ik een stuk korter en ik heb nergens meer last van.
Ik neem aan dat je dit alleen hebt wanneer je doorzit?

Misschien handig als je wat foto's plaatst?

:wave:

Ik zal eens proberen om m'n stijgbeugels een gaatje korter te maken. Kijken hoe het dan gaat.
Maar ik heb het met lichtrijden ook heel erg hoor. maakt niet uit of ik nou wel of niet doorzit, het blijft een probleem.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:55

gpg beugels met pro grip.
http://www.oxer-ruitersport.nl/ShopImag ... elgrip.jpg

je hebt meer grip door het profiel van de beugels, ik had dat probleem ook altijd, en sinds ik deze beugels heb is mijn beenhouding ook veel beter geworden doordat ik niet meer zo snel door de beugels flubber.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 06:58

Je schrijft dat als je zonder beugels draaft, je er bijna afvalt, dat komt ook door het klemmen. Je zwaartepunt ligt dan erg hoog waardoor je eraf rolt. Met lange losse benen ligt je zwaartepunt laag en val je er niet vanaf. Zitles aan de longe kan goed helpen, dan hoef je alleen te letten op het zitten, en je instructeur let op het tempo van het paard en op jouw zit.

janetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:36

Ja de meeste hebben het natuurlijk al gezegt, je moet echt proberen om met je kuiten het paard aan te sporen om te gaan draven of galoperen, en altijd lekker ontspannen zitten...geen bilspieren aantrekken of bovenbenen!
Je moet eigenlijk alleen je kuiten voelen en dat gebeurd alleen als je met je hakken omlaag rijden.
Probeer anders een keer ergens op een rand te staan en dan balanssren op je tenen zodat je je kuiten voelt, dan weet je dat je die gevoel ook moet hebben tijdens het rijden, want dan blijven je hakken laag en schiet je er niet zomaar uit

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 10:40

Ik ga in ieder geval van die korfjes halen. net de eigenaar van het paard waar ik af en toe op rij gesproken en gevraagt of
hij die korfjes heeft, maar dat was niet het geval, dus ga ik van het weekend even opzoek.
Ik begrijp dat er vanalles te kopen is ( bv andere stijgbeugels) maar daar ga ik niet aan beginnen. Ik rij niet heel vaak, heb ook weinig tijd op het moment door een verbouwing, maar zo af en toe even lekker rijden is gewoon heerlijk en ik zou het zou fijn vinden als ik
eens die voeten normaal kan houden. Maar dat gaat me lukken hoor, ik geef niet zomaar op!

Heb ook een aantal jaar op een fries gereden. Ik had toen ook veel meer tijd en langzaamaan ging dat ook veel beter. Ik rij nu minder en kan er dus ook minder tijd aan besteden. Het paard waar ik nu op rij, daar rij ik sinds kort op, dus dat is ook nog wennen natuurlijk. Hij heeft hele andere gangen is veel groter dan die fries en maakt enorme stappen.
Misschien ligt het daar ook wel aan en is het gewoon even wennen en komt het vanzelf wel goed.

Maar ik weet wat jullie allemaal bedoelen hoor, het is alleen in de praktijk dat het me meestal echt niet lukt. Denk dat het erin is gekropen
met die voeten en dat moet er nu uit ;) . Automatisch gaan die hakken de lucht in met aandrijven en ik moet leren dat dus NIET te doen.
maar ja, makkelijker gezegt dan gedaan hé!

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 11:29

Heb vanmorgen dus echt heerlijk gereden op Jitse ( friese ruin) en alles ging echt PERFECT ;) !!
Heb nu met een dressuurzadel gereden en ik heb geen last van m'n voeten gehad. Ze bleven normaal in de
stijgbeugels, zelfs met draf en galop. stond er echt van te kijken. wel goed op gelet de hele tijd, maar het ging allemaal vanzelf.
Zou het altijd aan het zadel gelegen hebben dan? Dat daarom m'n voeten in de beugels schoten? Dat het zadel gewoon niet lekker
heeft gezeten? Het lijkt er in ieder geval wel op.

Ben in ieder geval super trots en blij en heb eindelijk eens heerlijk 'normaal' kunnen rijden. :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:42

les....
en dat heeft niets met wedstrijden rijden te maken...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:46

Mogelijk heeft het met je hele zit te maken;
als je je bekken teveel kantelt (dus teveel op je stuit gaat zitten) trek je automatisch je knieen op en daardoor ook je hakken.

Inderdaad kan dat ook door het zadel worden veroorzaakt, als die kiept of als die te klein is voor jou.

vstl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:56

Hmm ja ik begrijp dat dat niet prettig is om constant op je voeten te letten.Maar die 'hakken laag,tippen naar binnen' heeft wel een nut.Het is de bedoeling om steun te geven.Het kan aan je houding liggen.Want als je bv. gaat draven en je kantelt van voor naar achter dan kan je je benen niet op de juiste plaats houden,maar het kan ook aan verkeerd schoeisel liggen.En met goed schoeisel voor te paardrijden wordt bedoeld : een hakje (om helemaal doorschuiven van de voeten in de beugels te voorkomen) en een platte maar geribbelde zool (om een goeie grip op de beugels te hebben en bij val er toch gemakkelijk weer uit glijden).

x

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 12:16

vstl schreef:
Hmm ja ik begrijp dat dat niet prettig is om constant op je voeten te letten.Maar die 'hakken laag,tippen naar binnen' heeft wel een nut.Het is de bedoeling om steun te geven.Het kan aan je houding liggen.Want als je bv. gaat draven en je kantelt van voor naar achter dan kan je je benen niet op de juiste plaats houden,maar het kan ook aan verkeerd schoeisel liggen.En met goed schoeisel voor te paardrijden wordt bedoeld : een hakje (om helemaal doorschuiven van de voeten in de beugels te voorkomen) en een platte maar geribbelde zool (om een goeie grip op de beugels te hebben en bij val er toch gemakkelijk weer uit glijden).

x

Laarzen met een hakje en een geribbelde zool heb ik, daar rijd ik altijd mee.

Ik denk toch zelf dat het met het zadel te maken heeft gehad. waarom gaat het nu ineens veel beter!
De eigenaar van de fries zei ook dat ik veel beter reed met dit zadel. het zit ook veel en veel
fijner en ik kan m'n voeten ook veel stiller houden dan eerst. Toen vlogen ze alle kanten uit.

Af en toe een lesje nemen vind ik wel leuk, maar niet elke week. Daar heb ik ook de tijd niet voor. als ik tijd heb wil ik gewoon lekker zelf rijden in de bak of in het bos. Ik hoef geen 'perfecte' amazone te zijn. Het rijden zelf gaat hartstikke goed alleen zat ik met het
'voeten probleem' en het lijkt opgelost te zijn.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 14:34

Heeft dit zadel toevallig andere kussens?

Zwabberen komt niet alleen voor bij ruiters die hun knieen optrekken of hun hakken niet uitdrukken. Maar vaak ook mensen die heen en weer schuiven in het zadel. Vaak veroorzaakt door de vlakke zit van bv een veelzijdigheidszadel. Ze zitten verder naar voren waardoor ze meer steunen op hun bovenbenen dan op hun kont. Het balansvlak van een bovenbeen is kleiner. Je zwemt dan met je benen het evenwicht weer in.

Dressuurzadels hebben een diepe zit en dwingen door de kussens je ook nog eens lang te zitten.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 17:57

Veulen84 schreef:
Heeft dit zadel toevallig andere kussens?

Zwabberen komt niet alleen voor bij ruiters die hun knieen optrekken of hun hakken niet uitdrukken. Maar vaak ook mensen die heen en weer schuiven in het zadel. Vaak veroorzaakt door de vlakke zit van bv een veelzijdigheidszadel. Ze zitten verder naar voren waardoor ze meer steunen op hun bovenbenen dan op hun kont. Het balansvlak van een bovenbeen is kleiner. Je zwemt dan met je benen het evenwicht weer in.

Dressuurzadels hebben een diepe zit en dwingen door de kussens je ook nog eens lang te zitten.

Ik zou niet weten of dit zadel andere kussens heeft. Hun hadden dit zadel al en het andere ook wat ik eerst gebruikte.
Ik merk met dit zadel wel dat ik zelf ook veel steviger zit en mijn benen meer 'vastigheid' hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 19:43

IngridB schreef:
Af en toe een lesje nemen vind ik wel leuk, maar niet elke week. Daar heb ik ook de tijd niet voor. als ik tijd heb wil ik gewoon lekker zelf rijden in de bak of in het bos. Ik hoef geen 'perfecte' amazone te zijn. Het rijden zelf gaat hartstikke goed alleen zat ik met het
'voeten probleem' en het lijkt opgelost te zijn.

het heeft met meer te maken met paard behoud...
Hoe kan je paard in balans lopen als je zelf geen zelfbalans hebt? of dat nu in een bak, bos, weide, strand of wedstrijdring is.... Je paard zal jou fouten willen compeseren..

het rijden gaat niet goed als je met je bovenbeen klemt en daardoor je hakken optrekt...
iemand aan de kant kan je houding 'bewaken' en kijken wat er waardoor gebeurd....
Als je tijd hebt om te rijden heb je ook tijd om te lessen, en dat hoeft geen uur te zijn....

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-10 20:49

Het rijden gaat helemaal goed zo. Ik ben er achter dat het zadel waar ik altijd op reed, niet de goede voor mij was. Ik kon hier niet goed op rijden. Klemde inderdaad m'n benen en trok m'n hakken omhoog, maar nu ik met dit dressuurzadel heb gereden gaat het super goed.
Als je kunt rijden, kun je inderdaad ook lessen, maar ik heb daar niet altijd zin in.
Als ik wil rijden, dan wil ik lekker het bos in of met een vriendin gaan rijden en niet verplicht de 'oefeningen' doen.
zoals ik al eerder vermelde, ik hoef geen perfecte amazone te zijn/worden.
Ik rij heerlijk zo, zit het paard echt niet in de weg en kan gewoon rijden, anders ga ik zoiezo niet het bos in met een paard als ik niet zou kunnen rijden.
Heb vaak genoeg les gehad en niet op een manege, maar van een professionele instructrice en ook met deze fries en dat is altijd super goed gegaan. Mij gaat het echt om het plezier en het lekker buiten.
M'n voeten, dat is opgelost maar houd het natuurlijk wel goed in de gaten en focus me echt wel op m'n voeten en benen als ik ga rijden, maar lessen.....daar heb ik echt niet altijd zin in.