Joris(17) en ik.. voor het eerst rij foto's @ bokt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMeDJ

Joris(17) en ik.. voor het eerst rij foto's @ bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:48

Hoi allemaal!

Ik zet nu voor het eerst rij foto's van mijn pony en mij op bokt. We rijden voornamelijk recreatief & ''western''... maaaaaaaaaaar omdat wij 25 april een onderlinge wedstrijd hebben (dressuur) ben ik toch even wat meer bezig met ''dressage''. Ik doe me best.. Joris heeft voornamelijk endurance gelopen, dus dat hij vaak hééél hard wilt gaan is voor mij nog erg lastig om dit helemaal onder controle te houden. Máár als ik hem eenmaal normaal aan het lopen krijg is het een topper <3
Ps. Ik weet dat ik vaak voor over hang. Dat is (al) 1 puntje om aan te werken.

Hier de foto's :

Dit is een moment dat hij alleen maar kan rennen:
Afbeelding

De volte rechterhand, moeilijkste kant van ons:)
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Hals strekken..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr. Joris en mij

Iriscope

Re: Joris(17) en ik.. voor het eerst rij foto's @ bokt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:51

Ik vind het een leuke pony! Probeer zelf wat meer te ontspannen, minder streng zijn met je handen en ook je armen lekker los houden.Zijn neus mag er van mij ook meer uit.
Ik zou hem in de houding willen zien waar jij halsstrekken onder hebt gezet.
Dat vind ik een fijne houding om hem in te rijden.
Als je echt gaat halsstrekken dan moet je hem nog veel langer geven, hij moet dan namelijk echt met zijn neus op kniehoogte.
Veel plezier met je wedstrijd!

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:55

Babel schreef:
Ik vind het een leuke pony! Probeer zelf wat meer te ontspannen, minder streng zijn met je handen en ook je armen lekker los houden.Zijn neus mag er van mij ook meer uit.
Ik zou hem in de houding willen zien waar jij halsstrekken onder hebt gezet.
Dat vind ik een fijne houding om hem in te rijden.
Als je echt gaat halsstrekken dan moet je hem nog veel langer geven, hij moet dan namelijk echt met zijn neus op kniehoogte.
Veel plezier met je wedstrijd!

Het is erg moeilijk om hem voorwaarts-neerwaarts te rijden! Maar ik ben er hard mee aan de slag. Die foto van het hals strekken is het begin. Natuurlijk laat ik zijn hals verder strekken.
Bedankt voor je commentaar! :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:58

Dat begrijp ik hoor, maar vind dat je hem in de houding die je op de andere foto's hebt veel te kort hebt lopen. Hij loopt echt flink achter de loodlijn en er staat veel spanning op je teugels. Als je hem wat lager laat lopen gaat hij denk ik beter loslaten, zowel in zijn kaken als in zijn rug.

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:04

Oke! Ik zal er morgen aan werken. Heb je misschien ook een tip, voor het harde lopen van hem? Want binnen been eraan = (ren)galop..

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:07

op de foto van het 'halsstrekken' vind ik hem ook het fijnste lopen.
Tip voor het rennen, heel veel slangevoltes rijden en hem goed bezig houden. Dan moet hij op jou letten en heeft hij geen tijd om te gaan rennen omdat hij dan al weer met wat anders bezig is :)
Succes nog verder :)

En een cap op doen :o

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:11

Misschien moet je je hulpen wat subtieler geven? Als hij zo sensibel is op je benen dan zou een minimale kuitdruk al voldoende reactie moeten geven, wat natuurlijk super zou zijn.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:07

JustMeDJ schreef:
Oke! Ik zal er morgen aan werken. Heb je misschien ook een tip, voor het harde lopen van hem? Want binnen been eraan = (ren)galop..

heel veel overgangen rijden ;)

verder een leuk dier :P
en als hij zo hard gaat, zou ik toch liever een cap zien ;)

rockie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 10:51

ik kan me eigenlijk alleen maar aansluiten bij de commentaar die er al gegeven is.

1) zelf meer ontspannen, minder druk op de teugels
2) maak het paard los en attent op jou door het rijden van overgangen ( rijdt deze zo veel mogelijk op je zit en benen, en zo min mogelijk met je teugels) en oefeningen met buigingen ( voltes, slangevoltes, achtjes, enzo)
3) wanneer het paard te vlot gaat lopen, probeer dit op te vangen met je zit
4) werk je paard voorwaart neerwaarts, de foto van wat jij halsstrekken noemt is een begin, dan moet je nog verder werken op het voorwaarts neerwaarts gaan. wanneer het paard voorwaarts neerwaarts loopt en de rug ontspant (actief met achterbenen en de halsstrekkend met de neus tot op de grond) dan moet je pas beginnen met hem op te pakken, ( aan de teugel)

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 14:11

Oke, ik ga zo naar mijn paard toe dus zal het allemaal eens toepassen! Van mijn cap weet ik.. heb ik meestal ook op:) Dom van me zelf dat ik het niet doe.
Ik vind het moeilijk om hem dressuurmatig te rijden, omdat ik zelf meer van het western ben (teugels lekker los).
Als ik bij hem mijn teugels op maat maak, gaat hij sterren kijken en alleen maar racen. In de tijd dat ik hem heb is er nog niemand geweest die hem ''netjes'' kan rijden. Ik heb hem nu bijna 11 maanden en kan wel vanavond even een foto zoeken van hoe het rijden er eerst uit zag.. :$

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:10

Paard oogt wat gespannen naar mijn idee, je houding heeft die zelfde spanning bijna.
Er zijn al goede tips gegeven, maar ik heb ook nog wel een tipje wat misschien van toepassing kan zijn.

Voordat ik ga rijden (op de manege is dat) dan doen we eerst wat grondwerk metde paarden, laten weze los in de bak, kunnen ze rennen rollen enz. daarna wandelen we er even naast, dan poetsen en daarna gaan we pas rijden, ik merk heel erg het verschil als ik dit eerst doe of er gelijk op ga zitten.
Doordat de paarden eerst even zelf hun ding heben kunnen doen, zijn ze al meteen een stuk rustiger.

Ik weet niet wat jou mogelijkheden hierin zijn, maar inplaats van even losgooien kan je ook even longeren, en daarna even 5 min aan de hand samen wandelen, als de meeste spanning erdan af is dan kan je met het rijden beginnen van uit een beter rust moment.

Ik weet niet of je er wat aan hebt maar ik dacht ik zeg het even :) succes met je paardje!

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 20:12

Hoi dank je wel voor je reactie !
Ik stap hem meestal in op de renbaan.. en dan loop ik naar de bak. Daar rij ik nu veel oefeningen. Ik heb nog geen foto's kunnen maken. Maar ik moet zeggen, ik ben heel ontspannen gaan rijden. Mijn handen stil houden en hij zocht voor het eerst mijn handen op ! :D Ik doe nu buitenhand en binnenbeen. Kan mijn binnenteugel los gooien en hij loopt dan wel goed.
Zondag heb ik mijn wedstrijd dus hopelijk gaat het dan ook allemaal goed.

Clan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 21:00

Wat een leuke pony zeg! Probeer je wel wat meer te ontspannen. Maar verder ziet het er netjes uit!!
Groetjes

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 16:51

Ik vind de nagevelijkheid er niet erg ontspannen uitzien Prbeer hem inderdaad wat lager te rijden