Bitloos: wondjes op de neus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jo77

Bitloos: wondjes op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:05

Mijn paard heeft zijn lagen kapot ( ketting in zijn mond gekregen van de staldeur ) Morgen naar de kliniek omdat ik de tandartsen een beetje beu begin te worden.

Ik rij daarom nu al een week bitloos, gewoon een simpel ding met ronde ogen aan de zijkant.
Nu is hij met het bitloos zo ontzettend aan het hangen en stuwen op de voorhand dat hij zijn neus kapot heeft. Op die botjes is het haar weg geschuurd en heb ik nu kale plekken van het schuren.
Ik had er een bontje omheen gedaan maar ook daarmee krijgt hij wondjes op zijn neus.

Ik weet het: hij moet op de achterhand komen, hij loopt op de voorhand vandaar die stuwing en dubbeltjes zoeken op de grond.

Maar dat doe je ook niet zo 123.... Hij vind het erg moeilijk om zijn achterhand eronder te zetten.

Met het bitloze dramt hij nog verder door.

Hebben de bitlozen onder ons daar ook last van of ben ik de enigste???? Wat doen jullie eraan: die wondjes.

lovesSkippy

Re: Bitloos: wondjes op de neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:08

ik had daar in het begin met mijn paard ook last van, heb toen ook een bontje omgedaan en voor en na het rijden even goed ingevet met uierzalf of iets dergelijks. toen was het zo over bij de mijne

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:08

Jo77 schreef:
Mijn paard heeft zijn lagen kapot ( ketting in zijn mond gekregen van de staldeur ) Morgen naar de kliniek omdat ik de tandartsen een beetje beu begin te worden.

Ik rij daarom nu al een week bitloos, gewoon een simpel ding met ronde ogen aan de zijkant.
Nu is hij met het bitloos zo ontzettend aan het hangen en stuwen op de voorhand dat hij zijn neus kapot heeft. Op die botjes is het haar weg geschuurd en heb ik nu kale plekken van het schuren.
Ik had er een bontje omheen gedaan maar ook daarmee krijgt hij wondjes op zijn neus.

Ik weet het: hij moet op de achterhand komen, hij loopt op de voorhand vandaar die stuwing en dubbeltjes zoeken op de grond.

Maar dat doe je ook niet zo 123.... Hij vind het erg moeilijk om zijn achterhand eronder te zetten.

Met het bitloze dramt hij nog verder door.

Hebben de bitlozen onder ons daar ook last van of ben ik de enigste???? Wat doen jullie eraan: die wondjes.

Dat hangen heb ik zelf ook ervaren, niet met wondjes of schuurplekken, maar het hangen zeker wel.
Misschien kan je een (lichte)hackamore proberen? Misschien dat hij daar niet op hangt.
Eventueel heb ik wel een bloemhackamore voor je liggen van marylot, maar hij hoeft niet weg.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:10

Ik weet niet met wat voor hoofdstel oid je nu rijdt ?
In principe komen die wondjes pas wanneer er teveel druk op de plekken staat, in dit geval dus wss omdat jij een te zware aanleuning hebt. Laat hem los van voren en hou hem voorwaarts (veel tempowisselingen), dan moet hij wel op vier benen gaan lopen.

Ik rij zelf momenteel mijn Tinker op een stalhalstertje. Kruislings voelde voor ons minder fijn, en side-pull moet ik nog uitzoeken. Zij heeft dit probleem niet. Waarom niet? Omdat ik met instappen gewoon een lange(re) teugel heb, en haar pas oppak wanneer ze los is en dus al op vier benen aan het lopen is. (Ik rij voornamelijk buiten, maar probeer daar wel enigzins aandacht te besteden aan de manier van lopen)

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:11

geen last van. Als je paard zo zwaar is op de hand bitloos dan is het niet een kwestie van kracht tegen kracht, hierdoor ontstaan die wondkes en dat is natuurlijk niet de bedoeling ;). Erg vervelend voor je paard en voor jou.
Probeer hem licht te krijgen aan de voorkant door hem te leren dat dit fijner is dan veel druk nemen. Beloon dus op het goede moment!
Ik weet niet waar je staat met je paard maar wellicht kan ik je komen helpen, PB me anders maar!

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:11

Ik heb met een hackmore geprobeerd te rijden maar daar had ik het gevoel bij van nog even en hij breekt zijn neusbotje.

Hoe krijg je een paard met bitloos voorwaarts maar niet op de voorhand dat hij erin duikt ( daar is die van mij zeeeeer goed in )
Hij beukt er gewoon doorheen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:14

Je eigen zwaartepunt naar achteren houden kan al een boel schelen :)
En daarbij veel tempowisselingen en vanuit daar voorwaarts, niet pats, boem weg en niet meer terug rijden. Terug rijden ook met ophoudingen doen (vast, LOS, vast, LOS, enz) ipv met contstante druk zetten.

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:17

Het is gewoon een simpele leren hoofdstel met ringen aan de zijkanten waar de teugels aan zitten. Zodra ik mijn handen mee geef gaat hij nog harder aan de sjouw en wordt hij mega lang!
Het is denk ik ook kracht tegen kracht maar ik kan hem niet meegeven, dan is hij meteen tig meter lang in de hals. Zodra ik mee geef en dus geen druk uitoefen beloon ik hem ook maar het zet geen zoden aan de dijk. Hij gaat steeds harder, harder en harder dus ik hou hem tegen, tegen en tegen. Op de momenten dat ik hem tegen hou gaat hij dieper, dieper en dieper.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:21

Ik kan hieruit niet anders concluderen dan dat je hem niet rond rijdt vanuit de ontspanning maar vanuit druk. En dat het misschien wel heel goed is dat je nu bitloos rijdt, zo voel je dus de druk die je hem normaal in de mond legt, en ik vermoedt dat je paardje dat niet als heel prettig ervaart.

Dit is zeker niet aanvallend bedoeld! Het is heel goed dat je hier om hulp vraagt, en sowieso bereid bent je eigen gewoontes aan te passen. Je moet alleen in het oog houden dat je oorzaken (hoe zijn die wondjes gekomen?) moet bestrijden en niet gevolgen (die wondjes op zich).

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:27

had ik maar minder kg in mijn handen. Ik doe mijn best om hem los te laten, maar het is net als touwtrekken. Hij trekt, ik trek en hij trekt nog harden. Telkens vraag ik ook los vast los vast maar ik merk totaal geen verschil. Ook niet iets dat ie wat lichter wordt. En drijf ik aan dat hij zijn achterhand eronder zet dan krijg ik nog meer druk aan de voorkant met een veel te hoog tempo. Dat tempo moet ik ook weer terug nemen dus weer los vast los vast en zo blijven we bezig. ook rij ik veel overgangen. Hij is best een koppig paard in omgang maar op een gegeven moment moet hij toch in de gaten hebben dat hij niet zo moet stuwen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:42

_Lot schreef:
Ik kan hieruit niet anders concluderen dan dat je hem niet rond rijdt vanuit de ontspanning maar vanuit druk. En dat het misschien wel heel goed is dat je nu bitloos rijdt, zo voel je dus de druk die je hem normaal in de mond legt, en ik vermoedt dat je paardje dat niet als heel prettig ervaart.

Dit is zeker niet aanvallend bedoeld! Het is heel goed dat je hier om hulp vraagt, en sowieso bereid bent je eigen gewoontes aan te passen. Je moet alleen in het oog houden dat je oorzaken (hoe zijn die wondjes gekomen?) moet bestrijden en niet gevolgen (die wondjes op zich).

Dat hoeft niet per definitie zo te zijn imo.
Hier merk ik ook dat het paard erg hangt, laat je los dan valt het paard compleet uit elkaar.
Dat betekend niet per definitie dat je nagevelijk rijd op druk, maar ik hoef mijn teugels niet eens aan te nemen met bit in stap of ze zakt al, zonder bit begint ze puur te hangen. :? Draf idem.
Nu is ze in stap heel makkelijk normaal, dus dat is het niet. Paard loopt altijd heel fijn in stap uit zichzelf.
Ik werk dan ook gewoon dmv lekker rijden en de nagevelijkheid komt vanzelf.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:51

moonfish13 schreef:
Dat hoeft niet per definitie zo te zijn imo.
Hier merk ik ook dat het paard erg hangt, laat je los dan valt het paard compleet uit elkaar.
Dat betekend niet per definitie dat je nagevelijk rijd op druk, maar ik hoef mijn teugels niet eens aan te nemen met bit in stap of ze zakt al, zonder bit begint ze puur te hangen. :? Draf idem.
Nu is ze in stap heel makkelijk normaal, dus dat is het niet. Paard loopt altijd heel fijn in stap uit zichzelf.
Ik werk dan ook gewoon dmv lekker rijden en de nagevelijkheid komt vanzelf.

Die onderste zin is ook mijn instelling, en weldra, Tinkermerrie, karrepaard, 10 jaar onder het zadel en nooit meer dan een beetje nagevelijk te krijgen begint na een maand of drie wat serieuzer rijden (al dan niet gewoon buiten, dit is zowel bit als bitloos), rond te lopen, zelfs zonder teugels. De druk op het paardenhoofd is bij bitloos anders dan met bit, dus je paard zal idd moeten wennen aan jouw handhouding die anders aanvoelt, en pas na een tijdje de ontspanning gaan opzoeken. En daarbij heeft het ook met het vermogen en de spiersterkte- en verdeling van het paard te maken.

Maar we dwalen van het onderwerp af, TS vroeg tips om van die wondjes af te komen.

Mijn antwoord is. Ga na wat de oorzaak is, wss dus een te grote druk op die plekken doordat TS een te grote massa in dr hand heeft. Mijn tip: Heel veel op je zit gaan rijden, en de handen zoveel mogelijk los laten. Wil je terug rijden, eerst met je zit, dan pas de teugels. Als je hier consequent in bent dan zal je paardje op den duur begrijpen dat het op je zit terug moet komen en wordt het als het goed is een stuk lichter in de hand!

Edit: Met mijn eigen merrie geef ik als ze wel een keer begint te hangen consequent been bij, en neem haar dan na een paar passen terug naar oospronkelijk tempo, en volgens mij begrijpt ze dat prima, ze is iig vrijwel onmiddelijk gestopt met zich zwaar maken in mijn hand. (bedenk nu pas dat ik zelf dit probleem met haar ook (lichtelijk) heb gehad, en niet alleen sterrenkijken. Mijn vorige paardje hing wel heel veel, maar die had een veel te zwaar bit en toen ik hem losliet liet hij mij ook wel los, doodeng, want hij ging dan echt knoerdhard, maar dat werd met de tijd minder.)
Laatst bijgewerkt door Caily op 20-04-10 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:54

Heb je het hangprobleem vooral in draf?
Mijn merrie had dit in het begin ook, als ik stapte dan ging het nog. Maar wou ik draven dan nam zij haar bit vast en begon echt te hangen om zo alsmaar sneller te kunnen gaan draven, doet de jouwe dit ook?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:55

Jo77 schreef:
had ik maar minder kg in mijn handen. Ik doe mijn best om hem los te laten, maar het is net als touwtrekken. Hij trekt, ik trek en hij trekt nog harden. Telkens vraag ik ook los vast los vast maar ik merk totaal geen verschil. Ook niet iets dat ie wat lichter wordt. En drijf ik aan dat hij zijn achterhand eronder zet dan krijg ik nog meer druk aan de voorkant met een veel te hoog tempo. Dat tempo moet ik ook weer terug nemen dus weer los vast los vast en zo blijven we bezig. ook rij ik veel overgangen. Hij is best een koppig paard in omgang maar op een gegeven moment moet hij toch in de gaten hebben dat hij niet zo moet stuwen?

Niet terugtrekken. Hij wint ;) Heb je al geprobeerd om hem op de volte te activeren? Probeer het tempo te minderen met je zit of je stem, maar blijf zoveel mogelijk van de teugels af. Geef jij hem niets om te trekken kan hij niet trekken.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:09

Ik denk dat het slim is het begrip 'bitloos' in jullie (paard en jij) woordenboek te zetten, en dan bedoel ik niet dat je maar bitloos moet gaan rijden. Nee, je moet leren bitloos te rijden. Het is niet iets waar de meesten zomaar weg mee rijden. Sommige paarden lopen de sterren van de hemel mee af en andere worden zo stug, simpel weg omdat ze het of niet 'kennen' of niet fijn vinden. Ik zou dus veel gaan oefenen met hem lichter maken op de neusriem, ook zal ik gaan kijken naar een beter geschikt hoofdstel voor hem. Een minder sterkte, zoals kaak gekruist.