Spieren voor de schoft trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frieke84

Spieren voor de schoft trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:17

Mijn paard wordt volgende maand 5.
Ze begint overal mooi spieren te krijgen, behalve net voor haar schoft.

Daar lijkt ze een 'putje' te hebben. Hieronder een foto om jullie een idee te geven.
De foto is wel al meer dan 2 jaar oud, maar het is de enige waarop het enigszins duidelijk is.

Afbeelding

Ik heb de indruk dat het 'erger' wordt al ze weer even een groeispurt heeft.

Is dit gewoon haar bouw?
Of is dit iets wat je wel kan trainen?
Zo ja, hoe dan?

willieby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:46

Dit heeft inderdaad een beetje met de bouw te maken. Ik ken meer paarden die het ook hebben en de veulens daarvan hebben het ook weer. Bespiering van een paard is ook een gedeelte erfelijke aanleg.

natuurlijk wordt de bespiering door training beter, maar de bespiering voor de schoft is niet met een bepaalde oefening te verbeteren. Deze spieren hebben met oprichting te maken. Pas als je echt op hoog niveau bent en het paard op de juiste manier opgerichter gaat lopen (meer op het achterbeen) dan zul je zien dat deze spieren ook meer ontwikkelen.
Kunstmatig oprichten heeft juist een averechts effect, dan zijn het juist deze spieren die weggedrukt worden.

Dus gewoon blijven trainen! ;)

tamary

Re: Spieren voor de schoft trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:03

Zelfde spieren die voor de oprichting gebruikt worden gebuikt een paard ook om op een verhoging te stappen. En om goed spaanse pas te lopen. Leuke en nuttige oefeningen om aan de hand te doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:44

Kijk eens op www.paardenbegrijpen.nl daar staan goeie oefeningen en duidelijke uitleg,
Weet zelf ook waar je mee bezig ben,dus ga leren hoe de spieren werken en waar ze lopen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:52

Ze ziet er ook wat 'strak' uit rond de schoft, rij je haar wel eens lekker laag? Dat ze iets meer over de schoft gaat zakken (schoft rijst vanzelf als je veel impuls houd van achter uit) maar vooral de lange rugspieren wat losser maken.

Frieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 08:39

@ Tamary: dan ga ik trappen lopen met mijn paard, weet alleen nog niet hoe we weer beneden raken dan ;)

@ Midgie: ik neem zo meteen even een kijkje op die site, bedankt!

@ Bonita_Bon: wat bedoel je juist met 'strak'? Hou je er wel rekening mee dat deze foto twee jaar oud is en ze toen nog niet onder het zadel was? Laag rijden doen we zeker. We beginnen en eindigen ermee en ik probeer ook tijdens het rijden af te wisselen en haar geregeld te laten zakken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:45

Ow sorry Frieke84, ik heb eroverheen gelezen dat de foto 2 jaar oud was. Excuses!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:03

het is een kwestie van het ontwikkelen van de bovenhalsspier, dit heeft tijd nodig en correct rijden over de toplijn heen het dier moet zijn eigen hoofd gaan dragen en steets sterker worden daar in heb gedult, het paard bepaalt immers de tijd van zijn opleiding

mol