Gewoon echt niet het bos inwillen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xLiezel

Gewoon echt niet het bos inwillen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:08

Hoi,

Ik zit nu al een heletijd met ik vind toch zelf wel een groot probleem..
Ik krijg mijn pony met geen mogelijkheid het bos in..Ze gaat zo protesteren Ontzettend hard achteruit lopen met gevolg dat ze overal tegen op knalt of zelfs bijna omvalt..En gister heeft ze het zelfs geflikt om te stijgeren..En dit ken ik echt niet van haar. :n

De staleigenaar zag dit, en heeft haar mee gesleurd eerst maar weer eens even de buitenbak in.. :Y) Naja daar heb ik even flink gereden, en toen kwamen andere stalgenoten op hun paarden, die gingen dus lekker het bos in.. Ze vroegen of ik ook zin had om mee te gaan, Jaime_ een stalgenoot heeft eerst met mij aan een touw Ranouska mee het bos in genomen.. Zodra ze eenmaal in het bos is is het ook goed.. :j Maar als Jaime er niet naast had gelopen was ze ook niet het bos in gegaan met andere paarden.. :n Ik vind dit zo raar.. Het maakt niet kant welke kant ik op wil gaan.. ( Want aan onze pension stal kun je meteen 2 kanten op het bos in gaan..) Ze wil gewoon NIET,en je krijgt haar er ook gewoon echt niet in.. ;(

Dus ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben hoe ik dit kan oefenen? Ik vind dit echt super vervelend..Want ik vind het heerlijk om met der op buitenrit te gaan.. <3

Groetjes Lisa.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:13

de pony waar ik op rijd heeft dit ook best wel.
Met andere paarden loopt ze er wel vrijwel zo achteraan, maar als ik alleen erop naar buiten ga wil ze na 20 meter al omdraaien. Wat sowieso wel helpt bij mij is een zweepje, daar heeft ze namelijk wel respect voor, gewoon een tikje en ze loopt door.
Maar laatst kwamen we een waaiend zakje tegen, toen gingen we een heel stuk keihard weer terug :Y) en kreeg haar er daarna met geen mogelijkheid erlangs. Enige wat bij mij dan nog helpt is afstappen, en dan loopt ze zo achter me aan :+

Wat doet ze als je alleen met haar naar het bos loopt, wil ze dan ook niet of loopt ze dan wel mee? Want dan kan je dr al wat meer laten wennen dat ze dan alleen is, zonder andere paarden.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:21

SimoneDV schreef:
Met andere paarden loopt ze er wel vrijwel zo achteraan, maar als ik alleen erop naar buiten ga wil ze na 20 meter al omdraaien. Wat sowieso wel helpt bij mij is een zweepje, daar heeft ze namelijk wel respect voor, gewoon een tikje en ze loopt door.
Maar laatst kwamen we een waaiend zakje tegen, toen gingen we een heel stuk keihard weer terug :Y) en kreeg haar er daarna met geen mogelijkheid erlangs. Enige wat bij mij dan nog helpt is afstappen, en dan loopt ze zo achter me aan :+

Wat doet ze als je alleen met haar naar het bos loopt, wil ze dan ook niet of loopt ze dan wel mee? Want dan kan je dr al wat meer laten wennen dat ze dan alleen is, zonder andere paarden.

Ja ik heb ook altijd wel een zweepje mee, en daar krijgt ze dan ook echt wel een tikkie mee op der billetjes.. :Y) Maar dat doet haar verder niets..ze gaat gewoon door met keihard naar achteren lopen.. :n

Aan de hand gaat ze wel het bos in, maar dan gaat ze heeeel langzaam lees: echt ontzettend langsaam lopen dat je er gek van word..en télkens achterom kijken enzo, en stil gaan staan en dan niet verder willen.. := echt ontzettend vervelend..En ja ik dacht inderdaad ook eerst van misschien dat ze met meerdere paarden er zo achteraan huppelt, maar dat is dus ook niet zo.. Ze is totaal niet zo gericht op andere paarden.. ;(

iris_okke

Re: Gewoon echt niet het bos inwillen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:26

Blijven oefenen.
Eerst dus goed oefenen aan de hand, en later alleen ernaast lopen en dan steeds een stapje verder. Goed belonen, en probeer slecht gedrag te negeren, want ze vind het bos leuk alleen erg eng, dus het is geen slechte bedoeling van haar.
Succes ermee!

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:28

SimoneDV schreef:

Paarden die alleen ergens naartoe moeten, vinden dit vaak erg eng en niet leuk want het zijn kudde dieren.
En afstappen is geen probleem, als het niet anders kan.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:33

iris_okke schreef:
Blijven oefenen.
Eerst dus goed oefenen aan de hand, en later alleen ernaast lopen en dan steeds een stapje verder. Goed belonen, en probeer slecht gedrag te negeren, want ze vind het bos leuk alleen erg eng, dus het is geen slechte bedoeling van haar.
Succes ermee!

Oké bedankt voor je reactie! :D
Ja wat mij gister ook opviel toen wij eenmaal in het bos waren..ze liep heel erg dicht op Lotta ( een fjord van 22 jaar ) Maar toch is ze tótaal niet bang aangelegt ofzo, want op gegeven moment kwamen we op een stukje waar een "Enge" grote plastic zak lag..en daar wouden ze allemaal niet langs..Maar daar loopt Ranouska dan wel zo langs.. :') dus ik snap er soms echt niets van hoor.. :n

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:36

Hoi Lisa,
Dit is volgens mij dé Ranouska streek :+ (ze komt van HCR in Bleiswijk toch?) Ik ben vaak met haar in het bos geweest toen ik nog op HCR werkte, alleen was ze niet het terrein af te krijgen. Met een ander paard erbij geen probleem, tenzij ze voorop moest lopen, dat zag ze echt niet zitten. Verder was ze kei-braaf, maar als ze alleen of voorop moest zette ze geen stap.
Ik denk dat je het gewoon moet blijven proberen, misschien eens met andere paarden erbij of iemand die haar vast houdt.
:wave:

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:37

iris_okke schreef:
SimoneDV schreef:

Paarden die alleen ergens naartoe moeten, vinden dit vaak erg eng en niet leuk want het zijn kudde dieren.
En afstappen is geen probleem, als het niet anders kan.

ja dat snap ik, ik weet ook dat het is omdat ik alleen met haar ga, als ik met andere paarden ga dan gaat ze niet omdraaien. En met afstappen, het was toen óf erop blijven en haar haar zin geven door terug te draaien, of ernaast, maar wél langs die plek waar ze niet langs wilde.
Het stomme is dus, als ik met haar wandel loopt ze wel gewoon mee en gaat ze niet omdraaien enzo.

TS wat misschien ook helpt is dus eerst wandelen en dan ook eten mee nemen of haar in het bos laten grazen, dan gaat ze het dus associëren met iets leuks.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:49

Ja hier zat ik ook al aan te denken.. :j Maja ik heb dat wel eens geprobeerd, ben ik met haar het bos ingelopen en wou ik daar opstijgen, maar toen ging ze ook keihard terug.. :') Maar ik blijf het inderdaad gewoon proberen...

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:49

Vivat schreef:
Hoi Lisa,
Dit is volgens mij dé Ranouska streek :+ (ze komt van HCR in Bleiswijk toch?) Ik ben vaak met haar in het bos geweest toen ik nog op HCR werkte, alleen was ze niet het terrein af te krijgen. Met een ander paard erbij geen probleem, tenzij ze voorop moest lopen, dat zag ze echt niet zitten. Verder was ze kei-braaf, maar als ze alleen of voorop moest zette ze geen stap.
Ik denk dat je het gewoon moet blijven proberen, misschien eens met andere paarden erbij of iemand die haar vast houdt.
:wave:

Ik heb jou ff een pb gestuurd.. :))

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:52

Wat vervelend voor je. Ik snap dat je het super vind om gewoon lekker het bos in te kunnen.
Ik weet ook niet waarom ze het zo eng kan vinden.
Blijf het gewoon proberen en blijf haar belonen. Heel veel oefenen en heel veel geduld hebben!
Succes ermee!

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:08

xLiezel schreef:
Ja hier zat ik ook al aan te denken.. :j Maja ik heb dat wel eens geprobeerd, ben ik met haar het bos ingelopen en wou ik daar opstijgen, maar toen ging ze ook keihard terug.. :') Maar ik blijf het inderdaad gewoon proberen...

heb ik ook gedaan een keer. En zodra ik erop zat wilde ze weer terug ja :') toen had ik alleen nog geen zweepje mee.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 13:18

SimoneDV schreef:
xLiezel schreef:

heb ik ook gedaan een keer. En zodra ik erop zat wilde ze weer terug ja :') toen had ik alleen nog geen zweepje mee.

Hahaha.. _O- Ja dat is ook zo lekker, hang je er nog maar half op..maar dan zijn ze al lang en breed omgedraait..en zit je er half in draf op te bonken. :+ :Y)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:02

Ik ga hier zeker niet mee met al die onzin, van paardje heeft een beetje angst voor het bos, wat is dat nu voor een onzin.
Dit gedrag is gewoon uitproberen, proberen om onder het werk uit te geraken meer is dat niet, en heel waarschijnlijk is het iets dat door de ruiters zelf is aangeleerd.
Grondwerk kan idd helpen, maar heel duidelijk en niks afwijken van je doel, blijf zelf rustig en vastberaden, weigeren-stoppen-achteruit betekend gewoon extra hard aan het werk zetten, dus een beetje meer aanpakken dit paardje.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:19

aeolusnr1: vind het wel vreemd om maar meteen alles onzin te noemen!

Ook niet echt een opmerking waar TS wat aan heeft.

Dat ze ermee aan de slag moet en stevig moet optreden weet ze zelf ook denk ;)
Sommige paarden hebben nou eenmaal moeite om alleen iets te doen, mijn paard heeft dat ook en dit heb ik hem echt niet aangeleerd.
Hij is sowieso wat zenuwachtig van aard, ook met een ander paard erbij.
Maar idd, ik zet gewoon door en uiteindelijk rijden we gewoon samen buiten en vindt hij het ook leuk.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:44

aeolusnr1 schreef:
Ik ga hier zeker niet mee met al die onzin, van paardje heeft een beetje angst voor het bos, wat is dat nu voor een onzin.
Dit gedrag is gewoon uitproberen, proberen om onder het werk uit te geraken meer is dat niet, en heel waarschijnlijk is het iets dat door de ruiters zelf is aangeleerd.
Grondwerk kan idd helpen, maar heel duidelijk en niks afwijken van je doel, blijf zelf rustig en vastberaden, weigeren-stoppen-achteruit betekend gewoon extra hard aan het werk zetten, dus een beetje meer aanpakken dit paardje.

Ik denk ook dat hier zeker een kern van waarheid in zit hoor.. :j Maar zolang dat ik haar heb ( een jaar dus ) heeft ze dit al gedaan.. Precies zoals als ik in de buitenbak galoperen wil, dat ze er gewoon keihard met me vandoor gaat.. er valt NIETS aan te houden dan.. :n ik krijg haar dan ook met geen mogelijkheid terug.. terwijl ze verder wel heel braaf is..

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:45

kim_bjorn schreef:
aeolusnr1: vind het wel vreemd om maar meteen alles onzin te noemen!

Ook niet echt een opmerking waar TS wat aan heeft.

Dat ze ermee aan de slag moet en stevig moet optreden weet ze zelf ook denk ;)
Sommige paarden hebben nou eenmaal moeite om alleen iets te doen, mijn paard heeft dat ook en dit heb ik hem echt niet aangeleerd.
Hij is sowieso wat zenuwachtig van aard, ook met een ander paard erbij.
Maar idd, ik zet gewoon door en uiteindelijk rijden we gewoon samen buiten en vindt hij het ook leuk.

Ja ik probeer haar ook zeker aan te pakken! Maar soms word het dan alleen maar erger..als ik echt heel boos op der word..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:53

Als je een paard gaat trainen mag je nooit boos worden, echt nooit, als je toch boos wordt stap dan even af, ga een koffie of thé drinken en probeer het nadien opnieuw.
Met aanpakken bedoel ik ook nooit boos worden hoor, doe het altijd met de glimlach op je gezicht.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:01

Als je zegt dat ze aan de hand met wandelen ook twijfelachtig is, zou ik eerst daarmee oefenen. Geef haar het vertrouwen, blijkbaar vind ze het echt spannend!
Gewoon lekker een wandelingetje maken, net zo lang tot ze gewoon stoer naast je kan stappen (en draven, ook goed voor je eigen conditie ;) ).
Boos op haar worden zou ik zeker geen fijne oplossing vinden als ze aangeeft dat ze het gewoon spannend vindt! Een paard dat iets eng vindt straffen werkt naar mijn idee alleen averechts.
Samen met andere paarden oefenen is helemaal niet slecht. Het is heel goed van haar dat ze wel langs de enge plastic zak durfde!
Veel belonen, steeds een klein stukje verder gaan (en dat hoeft echt niet ver te zijn in het begin) en haar langzaam laten wennen.

Hopelijk kunnen jullie snel fijne buitenritten maken samen. Succes!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 23:11

Het is niet heel gek dat een paard het bos niet in wil; ze voelen zich van nature het meest op hun gemak op open vlaktes ivm aankomende gevaren die ze dan beter kunnen zien aankomen.
Ik zou zeker niet overhaasten en zoveel mogelijk proberen haar vertrouwen te winnen. Met dwang bereik je sowieso niks. Ik geloof niet dat dit jou uitproberen is, maar vooral onzekerheid. :j Misschien kun je eerst gekke dingen doen in de bak zoals over een zeil lopen, een jas zomaar ergens neergooien of een paraplu en haar uitgebreid belonen met gewenst gedrag. Als je dan samen gaat wandelen in het bos kun je op dezelfde manier te werk gaan, wellicht herkent ze dan de werkwijze en begrijpt ze je goede bedoelingen!

Succes!!

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:59

xLiezel: Ja dat heb ik ook, dan gaat hij alleen maar meer achterwaarts. Probleem bij mij is ook nog dat ik een stuk over een smalle weg moet met redelijk wat vracht/agrarisch verkeer. Dat vindt hij best ok, zo stoer is hij dan nog wel. Alleen als hij het gevoel heeft 'te ver' weg te zijn van stal, begint het gesodemieter. Soms moet ik eraf omdat ik me niet kan veroorloven dat hij zich met een ruk omdraait of zonder te kijken achterwaarts gaat met vrachtverkeer naast me. Als het een veilige weg was zou ik er zeker niet afgaan.
Maar goed, dan loop ik er maar even naast en als hij braaf is beloon ik hem. Als hij dat niet is, zeg ik heel weinig en probeer hem zonder wat te zeggen vooruit te krijgen. Ik zeg dan hooguit: kom op lopen! Gaat het dan goed beloon ik hem weer. Op een gegeven moment ga ik er weer op en probeer het weer.

Ja het is lastig :) Maar gewoon proberen het zo vaak mogelijk te doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 09:16

Herhalen, herhalen, herhalen.

Elke keer na het rijden, stukje aan de hand lopen. Staat ze stil? Zorg dat je weer naast haar staat, de kant op kijken waar je heen wilt, niet naar het paard. En gewoon netjes vragen.

Rook desnoods een sigaretje, schrijf een smsje oid, en vraag het nog een keer.
Veel geduld en volhardendheid en dan kom je er wel:)
Vooral niet boos of gefrustreerd raken, dat is niet leider-like.