Amulet voor het eerst op gras!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Amulet voor het eerst op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:07

Welkom in mijn topic!

Ik heb sinds een maand of twee een vierjarige Indoctro x Nimmerdor x Marco Polo. Op 2 juni wordt hij vijf! Hij is nu ongeveer zes maand onder het zadel en in die twee maanden dat ik hem nu heb is hij gecastreerd. Hij heeft dus zeker twee weken rust gehad.

Amulet kent nog niet heel veel, stap en draf gaan erg goed, de galop vind hij nog moeilijk. Hij valt steeds uit de galop, omdat hij, naar mijn idee, hier nog niet zo sterk voor is. Ik wil hem klaar gaan maken om te springen, maar ben wel van plan om dit rustig aan te doen.
Ik wil eerst mijn dressuur goed op orde hebben, voor ik echt met officiële wedstrijden mee ga doen. Hij heeft nog erg de neiging om te diep te gaan lopen en als ik dan been bij geef om hem minder diep te laten lopen, begint hij te draven. Hij loopt ook nog teveel op de voorhand, ik probeer dit te voorkomen door veel overgangen te maken.

Ik reed hem met spoortjes omdat hij dan net wat beter reageert. Er liepen andere paarden bij in, dus anders zou hij daaraan gaan kleven. Normaal rijd ik zonder sporen.
Voor mij waren de foto's best confronterend. Ik wist dat ik voorover zat, maar zo veel niet. Dus dat probeer ik nu te veranderen. Daarnaast zag ik dat ik mijn handen ongelijk houd, of het door de foto komt of niet, ik probeer er wel op te letten!

Het zijn foto's van in de bak thuis(17-04) en foto's van bij de vereniging voor het eerst op gras met kalkoenen(18-04).

1. Dit vond ik persoonlijk een erg fijn beeld, uitgezonderd mijn houding dan.
Afbeelding

2. Hier zijn mijn handen bijvoorbeeld ongelijk
Afbeelding

3. Ik vind dit echt een geweldige actie foto! Lekker naar voren galopperen!
Afbeelding

4. Balkjes draven. Gaat normaal soepel, hij was nu wat te enthousiast!
Afbeelding

5. ik houd van dat hoofd!
Afbeelding

6. Even vrij laten galopperen
Afbeelding

7. Met langer teugeltje laten zakken(leerpunt)
Afbeelding

8. Op het gras! En tadaaa ook nog vierkant(stom toeval)
Afbeelding

9. til net mijn handen op omdat hij te diep loopt
Afbeelding

Dit waren de foto's. Van het gras waren er niet veel gelukt maar heb nog wel filmpjes:

Hij liep hier erg braaf en vooral erg ontspannen

Ik duik teveel met springen en probeer hier ook aante werken. Iemand tips?

Moet onthouden om rechtdoor te rijden na de sprong(lekker hoog gesprongen)

Hij krijgt door dat zo hoog springen niet nodig is.

Alle tips zijn welkom!
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 20-04-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte letters normaal gezet

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:20

Allereerst: Wat een ontzettend gaaf paard heb jij zeg! Heerlijk weer de foto's op de gras en in het zonnetje!

Opzich is foto 1 wel een fijn beeld maar ik vind hem te veel voor over geduikelt lopen.. over de kop. Probeer hem eerst fijn voorwaarts te rijden,je tempo te controleren en dan van achter naar voren erbij te rijden. :)
Altijd lastig puntje met jonge paarden gezien die sneller op de voorhand duiken.

En voor wat betreft de tip voor het springen die je vraagt. Probeer langer voor de sprong met je billen in het zadel te blijven zitten, laat je pas op de sprong meevoeren door je paard.
Een handig trucje is om boven de sprong een pluk manen erbij te pakken, dan duik je zelf niet onnodig ver naar voren of naar achteren :)

Verder vind ik het er al netjes uitzien hoor! Nogmaals; Super knap paardje heb je! :D
Veel plezier met hem! :D

ponyparadijs

Re: Amulet voor het eerst op gras!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:28

Knap dier hoor!
De meeste punten weet je wel van jezelf.

Wat betreft het te diep gaan denk ik dat je wat meer moet toestaan in je hand. Hij lijkt mooi in je hand te zakken. Maar dan geef jij hem naar mijn mening te weinig ruimte om te zakken en er uit te komen!
Verder zijn de overgangen die je al veel maakt heel goed om hem sterker te krijgen voor je galop.

Veel succes met je nieuwe paard!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:31

ponyparadijs schreef:
Knap dier hoor!
De meeste punten weet je wel van jezelf.

Wat betreft het te diep gaan denk ik dat je wat meer moet toestaan in je hand. Hij lijkt mooi in je hand te zakken. Maar dan geef jij hem naar mijn mening te weinig ruimte om te zakken en er uit te komen!
Verder zijn de overgangen die je al veel maakt heel goed om hem sterker te krijgen voor je galop.

Veel succes met je nieuwe paard!

Ja, dat probeer ik inderdaad ook. Alleen zelfs als ik meer teugel geeft gaat hij heel diep lopen. Hij zakt echt uit zichzelf en ik heb eigenlijk niets in mijn handen. De echte aanleuning is er nog niet. Maar, zoals ik volgens mij ergens vermeld had en anders bij deze, ik probeer hem wel meer te laten zakken ja, wat meer teugel geven zodat hij meer ruimte krijgt!

Bedankt!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 12:32

Maydine schreef:
Allereerst: Wat een ontzettend gaaf paard heb jij zeg! Heerlijk weer de foto's op de gras en in het zonnetje!

Opzich is foto 1 wel een fijn beeld maar ik vind hem te veel voor over geduikelt lopen.. over de kop. Probeer hem eerst fijn voorwaarts te rijden,je tempo te controleren en dan van achter naar voren erbij te rijden. :)
Altijd lastig puntje met jonge paarden gezien die sneller op de voorhand duiken.

En voor wat betreft de tip voor het springen die je vraagt. Probeer langer voor de sprong met je billen in het zadel te blijven zitten, laat je pas op de sprong meevoeren door je paard.
Een handig trucje is om boven de sprong een pluk manen erbij te pakken, dan duik je zelf niet onnodig ver naar voren of naar achteren :)

Verder vind ik het er al netjes uitzien hoor! Nogmaals; Super knap paardje heb je! :D
Veel plezier met hem! :D

Ja, klopt hij loopt nog te veel op de voorkant. Maar, hij zakt zelf naar mijn hand, ik heb echt helemaal niets in mn handen. Ik ben zelf bezig met voorwaarts rijden en hij zakt dan automatisch in mijn hand.

Ja, dat van dat springen is inderdaad een goede! Nu ik die filmpjes zelf nog eens kijk zie ik inderdaad dat ik al naar voren ga zitten!

Bedankt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:08

Franciska :D Ooit wordt je wel dressuurprikker... Ik denk dat het te diep gaan meer zit in het nog niet aan het been zijn. Tuurlijk moet je iets meer toestaan in je hand, maar nog belangrijker, toestaan in je hand houdt ook in dat als je echt van achteren naar voren wil rijden dat je ook eens flink naar voren moet schakelen en weer terug... Maar zover zijn jullie nog niet, hoewel, jullie zijn in 1,5 week enorm verbeterd zeg :)

Jammer hoor met dat HC gebeuren, ik zie hier een potentiele Groene kampioen op het filmpje :) Keurig een ander woordje heb ik er niet voor :)

asselinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:17

ziet er goed uit hoor! echt super mooi paard, loopt ook heel mooi! ik heb er niet veel op aan te merken, alleen, wat jezelf ook al zei; naar achteren leunen. verder geen commetaar! ik zou zeggen ga zo door!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:04

Ja, het is echt een enorm lekkerding en ik ben ook mega blij met hem!

@ Pauline: Ja, dat schakelen ging vandaag alweer beter. Ik had zowaar een soort van middendraf!

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:11

het is een mooi paard!
loopt wel erg diep vind ik, prrobeer m wat meer uit te schuiven of anders wat lossere teugels te geven, van mij hoeft een paard dat pas zo kort onder t zadel is nog niet zo lopen ;) heel veel plezier met hem iig!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 21:20

ruth91 schreef:
het is een mooi paard!
loopt wel erg diep vind ik, prrobeer m wat meer uit te schuiven of anders wat lossere teugels te geven, van mij hoeft een paard dat pas zo kort onder t zadel is nog niet zo lopen ;) heel veel plezier met hem iig!

Zoals ik al eerder aangaf, doet hij dat zelf. Ik vraag niet eens wat en heb amper contact met zn mond. Als hij gewoon stil staat zonder dat ik erop zit, doet hij het soms ook. Ik ben gewoon aan het rijden en lekker stap draf galop en stelling aan het doen en hij komt vanzelf naar beneden.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 00:37

Wat een lekker dier heb jij!

Veel is al gezegd en geef je zelf al aan.
Maar het viel mij op dat je je handen niet rechtop houd maar ze naar onder draait :D
Verder wil ik op de rest niet doorgaan. Veel plezier met hem gaat zeker wel goed komen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 03:23

Heel leuk dier onder je kont hoor haha, maar dan mag je best trotser op je paard gaan zitten. Lekker naar voren kijken, al is zijn koppie nog zo mooi :D Dan ga je vanzelf ook al iets rechter zitten.
Van het veel op de voorhand vallen, komt mij bekend voor met mijn bijna 5 jarige.. Vooral foto 1 zie je het idd erg. Maar dit komt vanzelf wel goed hoor.

Even een vraagje voor interesse.. Waarom rijd je hem met sporen? Is hij niet atent op je been? Zo oogt het namelijk niet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 04:35

Citaat:
Ik reed hem met spoortjes omdat hij dan net wat beter reageert. Er liepen andere paarden bij in, dus anders zou hij daaraan gaan kleven. Normaal rijd ik zonder sporen.

Dit zegt ze over haar sporen. ;)

Volgens mij zijn die dingen ook helemaal niet nodig. Kleven bij andere paarden? :+ Kan je dan niet gewoon wegrijden? Duidelijke been hulpen geven of iets dergelijks?

Verder vind ik wel dat je een erg leuk paard hebt die zeker wel aanleg heeft voor springen.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 05:03

Bellatrix schreef:
Citaat:

Volgens mij zijn die dingen ook helemaal niet nodig. Kleven bij andere paarden? :+ Kan je dan niet gewoon wegrijden? Duidelijke been hulpen geven of iets dergelijks?

Verder vind ik wel dat je een erg leuk paard hebt die zeker wel aanleg heeft voor springen.

Sorry, had daar even overheen gelezen....
Maar idd, dan nog zou je je paard gewoon van een ander weg moeten kunnen rijden IMO.
Maar daar gaat het even niet om, viel me even op.

Je hebt een leuk paard wat al netjes loopt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:42

Ik rijd liever een jong paard een keertje met een spoortje dan dat je op zo'n moment eindeloos je been eraan moet houden, liever één keertje duidelijk dan tien keer been eraan houden lijkt mij...

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:15

Het is echt een leuk dier Franciska, ben benieuwd hoe 'ie in het 'echt' is Zaterdag :)

Wat betreft het te diep gaan, jonge paarden hebben dat vaak.. Is dus niet echt een probleem, meer een kwestie van tijd. Vaak is het nog de balans, maar dat komt wel! En wat betreft de sporen ben ik het eens met Pauline. Spoortje kan niet zoveel kwaad als die maar goed wordt gebruikt.

Succes ermee, komt vast wel goed!

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:06

Citaat:

Citaat:

Sorry, had daar even overheen gelezen....
Maar idd, dan nog zou je je paard gewoon van een ander weg moeten kunnen rijden IMO.
Maar daar gaat het even niet om, viel me even op.

Je hebt een leuk paard wat al netjes loopt

Ja, dat kan ik wel, maar hij blijft er een beetje aan hangen. hij had namelijk nog nooit eerder met andere paarden in de bak gelopen ;) Was voor hem voor het eerst en het is dan net wat makkelijker duidelijk maken wat ik bedoel met een spoortje.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:08

leuk paardje, wel een kleintje, lijkt wel een pony onder jou.

verder zou ik hem veel ruimte geven voor
veel plezier samen

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 09:08

Munnie schreef:
Wat een lekker dier heb jij!

Veel is al gezegd en geef je zelf al aan.
Maar het viel mij op dat je je handen niet rechtop houd maar ze naar onder draait :D
Verder wil ik op de rest niet doorgaan. Veel plezier met hem gaat zeker wel goed komen.

Haha, ja ik heb nog eens gekeken en zie het nu ook! Ga ik vanmiddag maar om denken! :)

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 09:09

leuk dier is het ! :) maar zoals je zegt, lekker op je kont gaan zitten. En vervolgens lekker veel schakelen. Dan word ie sterker in zijn achterbenen en beter aan jouw been. Dan trekt ie je het zadel ook niet meer zo uit en kan je beter zitten.. en verder je duimen lekker rechtop houden en je armen bij je houden :) komt vast wel goed!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:43

Wat een leuk dier! probeer wel zelf recht te blijven zitten;) misschien je beugels wat langer als je aan het dressuren bent;)

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:00

Wat een ontzettend leuk dier, ik vind indoctro's zowieso geweldig!!

Als ik het filmpje van de draf zie, ziet het er al heel netjeas uit, hij is niet zo slingerend meer, ofwel, de galop is inderdaad nog niet sterk, maar dat komt vanzelf, probeer wel je schouders naar achteren te houden, zodat je iets trotser op je pracht paard zit! voor de rest zou ik hem goed aan het been gaan rijden, en dan pas nagefelijk! hij moet van achter naar voren, en soms lijkt ie nog iets terug houdend..

Veel succes met je paard, gaat helemaal goed komen (Y)

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:13

Echt een heel leuk paard zeg! Hoe groot is ze, niet zo heel hoog of wel? De dressuurfoto's mogen inderdaad meer bergopwaarts. Probeer haar goed voorwaarts te houden zodat ze niet te veel op de kop gaat lopen.
Ze kan ook erg goed springen. Probeer inderdaad voor de sprong langer te blijven springen, de paarden gaan hierdoor meer omhoog springen. Als je te vroeg mee gaat bestaat de kans dat ze vlak worden.
Jullie zijn iig op de goede weg!!

loismalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 12:20

echt een gaaf paard zeg !
En ik vind het er goed uitzien voor een eerste keer op gras !:D