Waarom eigenlijk wel of geen les

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Waarom eigenlijk wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 22:07

Vanavond was ik bij een nieuwe klant. Het meisje reed al 4 jaar het paard van een ander. Nu kwam ze in de problemen en had ze hulp nodig. Ze vertelde me dat ze nooit het idee had gehad dat je met een 'eigen' paard ook les zou moeten nemen. Ze vond het ook maar raar. Ze reed alleen voor d'r eigen plezier en het paard was al goed getraind. Nu kreeg ze rugpijn en dat vond ze dan wel een reden.

Dus mijn vraag is aan iedereen met een eigen paard/verzorgpaard. Waarom nemen jullie eigenlijk wel of geen les. Wat zou een reden zijn om nu te stoppen met lessen of juist te beginnen?

Monaparte

Re: Waarom eigenlijk wel of geen les

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:11

Hoi,

Ik ben begonnen op een manege en na 2,5 jaar kreeg ik een eigen paard van 5 jaar. Dat ging vrij snel mis....omdraaien bij een buitenrit en binnen- en buitenzetten was een ramp. Rijden in de bak ging aardig, maar ik wist gewoon niet genoeg om haar een uur bezig te houden.

Dus toen ben ik op les gegaan. Paard bleek veeeeel meer pit te hebben dan we bij de koop wisten. Als ik aan het werk ging en dingen van haar ging vragen werd ze eigenlijk best lastig! Dus doorlessen!! Nu heb ik haar al 10 jaar en volg ik al 8,5 jaar les met haar. Prive-lessen en in een groep. Voor mij is het gewoon heel belangrijk dat ik de baas blijf over deze dominante merrie. Daar heb ik echt les voor nodig. Prive-lessen heb ik niet meer wekelijks. Vaak kan ik wel even een aantal weken vooruit als ik weer les heb gehad. Groepsles krijg ik 2x per week van een andere instructeur en dat maakt het veelzijdig.

Dus als ik het nog eens moest doen? Dan ging ik meteen met haar op les! Buitenrijden is namelijk wel verpest door de slechte ervaringen!!

Groeten Joyce

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:23

Ik heb les zodat ik mijn paard de mogelijkheden kan geven om zich te ontwikkelen zonder dat ik haar in de weg sta en als dit wel het geval is ik er iemand bij heb die mij er snel genoeg op kan wijzen. Verder zorgt les voor mij ervoor dat ik altijd verder kan met het ontwikkelen van mn paard onder het rijden doordat we weten wat we moeten oefenen en mijn paard hierdoor niet de kans krijgt om zich te gaan vervelen (op zn hafs te gaan klieren). Verder vind ik het gewoon erg leuk! :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:32

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 23:34

Waarom les? Om bij te leren, om een extra "blik" te hebben op wat mijn dier doet en om te voorkomen dat fouten die ik zelf niet merk zo ingebakken worden dat er problemen door ontstaan.

Waarom stoppen? Tja als het peerd kreupel is bv. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 02:15

Ik snap niet dat mensen vinden dat ze geen les meer nodig hebben of iets in die trant.

Les neem je om verder te komen, dingen te verbeteren of extra aan te leren, of juist om oude gewoontes af te leren.
Je bent nooit te oud om te leren en al rijd je nog zo hoog op niveau, je kan altijd beter.
Als je paard al goed beleerd is, wil dat niet zeggen dat jij dat uit je paard krijgt, alleen omdat je paard dat kan. Je moet het zelf ook kunnen.

Dus nee, stoppen met lessen?

Wanneer je wel stopt, maar dit is IMO vaak tijdelijk.
- paard kreupel
- zelf lichamelijke klachten, waardoor je even alleen recreatief rijd of helemaal even niet meer.

In het geval dat je je paard nooit meer kunt berijden, neem je daar natuurlijk ook geen lessen meer mee.
Als je paard wel nog beweging mag hebben, kun je dan weer andere dingen leren.
Zoals NH of ander grondwerk methodes ed.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:01

Ik heb ook al een hele poos geen les meer. Maar rijdt ook al een jaartje niet meer. Eerst had ik altijd les op mijn verzorgpaarden 1x per week heel erg fijn. Maar toen schoot de prijs nogal omhoog wat ik gewoon té veel vond. Dus toen ben ik gestopt.
Mis het wel hoor het is ook wel fijn om te weten waarop je kunt trainen ookal rijdt je recratief je bent nooit uit geleerd.
Maar heb tot nog toe geen geschikt persoon gevonden eigelijk dus hard op zoek straks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:05

Ik les omdat ik vind dat elk paard correct gereden moet worden. Ook paarden die niet voor de sport gebruikt worden. Kort weg gezegd kan een paard wat niet correct gereden wordt kapot gereden worden. Ik heb gemerkt dat het heel erg lastig is om zonder begeleiding mijn paard correct te laten lopen. Bovendien merk ik dat er heel veel mensen zijn die niet aanvoelen of weten hoe en wanneer een paard correct loopt en zelf verder klooien.
Eigen beslissing voor iedereen natuurlijk, maar dat is wel de reden waarom ik les rijdt.

Verder is het ook fijn als iemand vanuit een ander standpunt naar je rijden kijkt :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 08:10

Ik heb les omdat ik het ondanks dat ik geen wedstrijden rijd, het wel fijn vind dat ik mijn paard niet in de weg zit en dat hij voor zichzelf gewoon fijn en soepel is.
Dat ik gewoon fijn de bak doorkan met de goede buiging, zonder spanning en dat hij lekker in de bespiering zit.

Eigenlijk dus om mijn paard niet tot last te zijn als ik erop zit :)

Ik moet zeggen dat ik nu blijkt dat mijn paard best wat aanleg heeft voor dressuur er ook wat verder mee te gaan qua oefeningen, maar wedstrijden zal ik niet zo snel gaan rijden...

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:48

Ik heb les, omdat ik van mening bent dat je in je eentje nooit altijd de discipline kunt houden die je wel kunt houden door je te laten trainen door iemand anders. Een paard is altijd een fijn paard, mits je duidelijk je grenzen afzet naar het paard, concequent en eerlijk zorgt voor de beste paarden, iedereen heeft zo af en toe een schop onder zijn kont nodig om dit te blijven. Op deze manier krijg je geen onrust, en kun je verder leren, ik kan nog lang niet alles dus ook daar is begeleiding handig voor :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:46

Ik heb zelf geen les. Dat is omdat ik door ziekte momenteel niet heel veel kan rijden, en dan vind ik het geldverspilling om les te betalen terwijl ik toch niet serieus kan trainen.

Natuurlijk loop ik wel tegen bepaalde problemen aan met mijn pony, maar dit zijn dingetjes waarvan ik in principe zelf weet hoe ik het aan moet pakken.

En ja, met les zou het misschien sneller/gemakkelijker/beter gaan. En ik wil ook zeker weer gaan lessen als ik elke week gemakkelijk 4-5 keer kan rijden, zodat ik ook écht aan de gang kan met bepaalde oefeningen. Maar voor nu, nee.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:00

Ik heb nu een jaar geen les meer..
Daarvoor had ik een poosje van iemand les maar die zei dat het plaatje er goed uitzag maar voor mijn gevoel ging het dus echt niet goed.. Mijn zus had van haar heel lang lesgekregen, maar met mij klikte het dus gewoon niet en was het ook zo over..

Toen heb ik van iemand les gekregen waar mijn ouders eerst helemaal niet achter stonden omdat hij zelf nogal bruut zijn paarden rijde etc. (wat ik af en toe ook zielig vond om uberhaubt naar te kijken) Maar ik heb gezegd als die bij mijn pony dat ook wilt gaan ben ik der zo klaar mee tog?
En het ging super! Moest terug naar de basis en helaas heb ik er maar 6 lessen van kunnen genieten.. Wegens problemen thuis etc. mocht ik daar niet meer komen.

Nu zegt mijn vader dus ook dat die mij zo erg op weg geholpen heeft!
Maar ik zeg het is of iemand zoeken die erop lijk met het lesgeven, of gewoon terug naar die andere.
Maar dat gebeurt natuurlijk niet.. Daarom zeg ik dan blijf ik gewoon verder rijden tot ik vastloop.
Ik heb een poosje geleden nog een keer van een jury die mij gejureerd had les gekregen, maar die manier van lesgeven beviel mij niet zo, me pony had nog nooit zo slecht gelopen :n
Dus was daar ook zo klaar mee. Ik heb wel een paar dingen van hem opgestoken maar dat was het.

Ik rij nu elk weekend wedstrijd, en heb nog geen een keer 1 winspunten gehaald in een proef. Altijd 4 en laatst zelf bijna 6.(in de L1) En ik mag ook naar de kampioenschappen.
Maar ondanks dat het nu zo goed gaat ben ik er wel van overtuigd dat ik ooit wel een keer vastloop.. Maar tot nu toe gaat het goed en ben ik maar opzoek..

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:40

Vaak met paardrijden moet je zoveel dingen tegelijk doen dat je dingen vergeet hoe of wat. En je wilt vaak nieuwe dingen leren dus dan is het ook handig om een instructeur of instructrise te hebben. Ik vind het zelf ook erg fijn.
Ik heb elke dinsdag groepsles op de ponyclub, donderdag priveles op stal en om de week op zaterdag springles op stal.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:20

ik denk dat het voor iedereen wel geld, maar ik neem les om mijzelf te verbeteren en meer te leren.
en mijn paard op een fijne manier te laten lopen, en ik voldoende afwisseling rijd zodat het niet saai word.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:21

rij nog maar 36 jaar maar neem nog steeds af en toe les

zelfs anky krijgt nog les

je raakt nooit uitgeleerd
+ er sluipen foutjes in
die iemand aan de zijlijn veeeel beter ziet dan wat jij voelt

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:22

Ik heb les, omdat mijn paard en ik gewoon nog veel moeten leren. En als ik zou stoppen met lessen kan ik mijn paard net zo goed verkopen, want dan gaat hij na een half jaar zo klieren dat ik er niks meer mee kan. Daarbij vind ik dat je nooit uitgeleerd bent en het dus handig is om te lessen. een reden om te stoppen heb ik dus niet.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:23

dat vind ik ook, ik ben zelf geen top ruiter en moet nog echt leren hoe het beter word en hoe ik zelf mijn fouten herken!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:24

Precies, elke week denk ik weer verrek ik maak die fout nog steeds en daar denk ik gewoon zelf niet aan bij het rijden en dus is het dan fijn om te lessen!

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:57

Ik heb zelf elke week les, ook al ben ik zelf gediplomeerde insructrice en heb ik (al zeg ik het zelf) vrij veel verstand van hoe ik mijn paard wel of niet moet rijden. Mijn klanten hebben het ook wel eens aan mij gevraagd, waarom ze eigenlijk les moesten hebben. Veel van hun werden vanuit hun ouders of mensen op stal "gedwongen" om les te nemen, maar zelf zagen ze het nut er niet zo van in.

Ik zie les als een toevoeging aan mijn eigen training, omdat vooral bij mijn jonge paard, er altijd nog dingen zijn die ik over het hoofd zie. Ik zie niet hoe mijn paard loopt, en al kan ik het nog vrij goed aanvoelen, foutjes sluipen er zo in, en je zou je echt niet kunnen voorstellen hoe snel je een paard kapot kan rijden. Één maand verkeerd rijden heeft al zo veel effect op het lichaam van je paard en op hoe hij tegenover jou staat. Je hoeft niet elke dag les te hebben, maar één keer per week of eens in de twee weken kan echt nooit kwaad.

Bovendien is het onmogelijk alles over een paard te weten, en wat jij niet weet, weet iemand anders misschien wel weer :)

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:42

Ik vind les altijd goed, je bent nooit uitgeleerd.
Kijk maar naar de ''toppers'' (nee niet die glittermannen) die krijgen allemaal nog steeds les.
Dat is mijn mening.

Liene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:46

Je kan altijd wel wat bijleren.
vooral als je nog maar net een paard/pony hebt of er van plan bent een te kopen.
Ik heb mijn A-brevet en een eigen paard en ik volg nog altijd les.

Carlijn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:43

les is voor iedereen belangrijk denk ik *D
Voor iemand op de grond ziet het er allemaal heel anders uit dan wanneer je er op zit.
redenen om te beginnen met lessen: Als je tegen problemen aanloopt of professionele
hulp nodig hebt bij het inrijden/aanleren van nieuwe oefeningen.
redenen om te stoppen zijn er niet :Y) , alleen als jij of je paard het lichamelijk niet aankan *D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:15

Haai,

Ik heb twee jaar geen lessen gereden totdat ik met mijn paard op een punt kwam dat ik zelf niet verder kwam. Mijn instructrice heeft met een frisse kijk wat nieuwe aandachtspunten benoemd zodat ik daar aan kan werken. Ik les 1 a 2 keer per maand een half uur prive zodat ik de rest van de tijd kan oefenen en dit bevalt tot nu toe heel goed.

groetjes har

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:17

Om beter te worden. En het paard te verbeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:21

Je slijt met elkaar mee dus problemen ontdek je pas als het 'te laat' is als je niet iemand vanaf de grond mee laat kijken. Mijn eigen lijf is ook behoorlijk scheef, dus ik heb controle nodig.
En daar komt bij dat ik het gewoon leuk vind om te blijven leren, om meningen te horen en er wat mee te doen (of soms ook niet :) )
Bovendien inspireert GOEDE les me om lekker te trainen tussen de lessen door.
En als laatste reden; ik geef zelf ook les en haal voor de lessen die ik zelf geef ook een stukje inspiratie uit de lessen die ik krijg. Zowel door dingen die ik leuk en goed vind, als door dingen die ik niet goed vind en dus probeer te vermijden.